Jump to content
Annons

Hur får man tillbaka ett avinstallerat inbyggt ljudkort?


debatt

Recommended Posts

Hallo!

Om man har problem med sitt externa ljudkort och väljer att avinstallera det inbyggda ljudkortet helt (i en laptop), hur gör man för att installera det igen?

Det finns ju i Enhetshanteraren under Kontrollpanelen en flik som säger "avinstallera" och det kommer väl upp en varning då antar jag som säger att det därefter inte kommer att fungera alls - så då undrar man ju lite vad som krävs sedan för att få det att fungera igen.

Samma varning kommer ju upp då man inaktiverar ett inbyggt ljudkort, men då är det ju bara att aktivera det igen...

😉

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att inaktivera är inte samma sak som avinstallera, när du avinstalleras tas även drivrutiner bort och datorn tolkar det som att enheten aldrig funnits.

Efter en omstart kan datorn ventuellt slänga upp en ruta om att "ny maskinvara har hittats" och då är det bara att installera som vanligt.

Dyker rutan inte upp kan du via kontrollpanelen och "lägg till ny maskinvara" söka efter enheten som med största sannolikhet kommer hittas...

Alternativ tre är att dra igång installationsskivan/disken/filen till ljudkortet som med största sannolikhet komemr identifiera den "nya" hårdvaran under installationsprocessen...

Kontentan är att det är ganska riskfritt att ta bort och avinstallera hårdvaran helt, så länge man kan lite om datorer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okey.

Men jag har ingen separat installationsskiva för det inbygga Conexant(om det nu heter så?!?!)-ljudkortet i laptopen. Det är ju "bara" den där överinstallations-dvdn för Win XP (datorn levererades med Vista). Och den bladdrar ju på automatiskt som bara den om man stoppar in den och installerar hela Win XP. Det vill man ju inte, i så fall. Kan man söka på en sån dvd? Det var inte så när jag stoppade in den första gången minns jag. Då frågade den om vilket språk jag ville installera och sedan köttade den på bara... installerade Win XP alltså, utan hejd.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okey.

Men jag har ingen separat installationsskiva för det inbygga Conexant(om det nu heter så?!?!)-ljudkortet i laptopen. Det är ju "bara" den där överinstallations-dvdn för Win XP (datorn levererades med Vista). Och den bladdrar ju på automatiskt som bara den om man stoppar in den och installerar hela Win XP. Det vill man ju inte, i så fall. Kan man söka på en sån dvd? Det var inte så när jag stoppade in den första gången minns jag. Då frågade den om vilket språk jag ville installera och sedan köttade den på bara... installerade Win XP alltså, utan hejd.

😆

du borde ha fått med en extra cd med alla hårdvarurutiner till datorn när du köpte datorn.

har svårt att tänka mig att win xp har med alla som standard men om det är så då ska det ju inte vara ett problem.

datorn söker efter ny hårdvara och installera isåfall drivrutinen på nytt automatiskt.

om du redan har win igång kan du sätta i xp-skivan och utforska den

Link to comment
Dela på andra sajter

Syns ljudkortet överhuvudtaget när du går in i Enhetshanteraren i såfall så kan du installera om drivrutinen där ifrån, prova med att söka efter drivisar med xp skivan inne.

Eller så kan du gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutiner.

Men syns inte ljudkortet där skulle jag som jag sa innan kolla att det är aktiverat i bios 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Syns ljudkortet överhuvudtaget när du går in i Enhetshanteraren i såfall så kan du installera om drivrutinen där ifrån, prova med att söka efter drivisar med xp skivan inne.

Eller så kan du gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutiner.

Men syns inte ljudkortet där skulle jag som jag sa innan kolla att det är aktiverat i bios 😆

han har väl inte avistallerat det ännu

han vill bara veta vad som händer om jag fattat rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om kortet är avaktiverat i BIOS så lär det ju bero på att användaren själva har avaktiverat det, det har ju knappast gjort det av sig självt, så har man tagit bort det kan man nog lägga till det igen.

Gällande xp-skivan. Tryck på avbryt om den drar igång automagiskt och utforska den sedan genom att klicka på "utforska", men som sagt, som en annan användare sa så lär inte XP ha dessa drivare installerat...

men drivare kan inte vara svårt att hitta, särskilt inte när du vet vad kortet heter.... Besök tillverkarens (dator eller korttillverkarens) hemsida och sök efter drivrutiner.

Precis som när man installerar vilken dator som helst och det dyker upp ett par icke igenkända enheter.

Det här är mycket lättare än du tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...