Jump to content
Annons

Sångmixning, EQ och skära bort frekvenser?


deiweed (oregistrerad)

Recommended Posts

deiweed (oregistrerad)

Hej!

Jag håller på och mixar några låtar i Cubase SX3 och har väl inte den dyraste micken för sång så oftast känns det som man måste eq:a lite. Vilka pluggar används för detta i Cubase eller ska jag bara använda kanalens egna eq. tycker det blir burkigt eller för mkt diskant när jag försöker med den. annars brukar jag lägga på waves kompressor, deesser, effekter finns det något mer som är bra att lägga på så sången låter schysst. hur skär man bort jobbiga frekvenser på sången?

Tacksam för all hjälp!

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag håller på och mixar några låtar i Cubase SX3 och har väl inte den dyraste micken för sång så oftast känns det som man måste eq:a lite. Vilka pluggar används för detta i Cubase eller ska jag bara använda kanalens egna eq. tycker det blir burkigt eller för mkt diskant när jag försöker med den. annars brukar jag lägga på waves kompressor, deesser, effekter finns det något mer som är bra att lägga på så sången låter schysst. hur skär man bort jobbiga frekvenser på sången?

Tacksam för all hjälp!

David

Du kan ju först lägga ett filter som skär bort dem låga frekvenserna. Därefter lägger du en kompressor. Och för att breda sången så lägger du på Delay/Reverb. Vart du lägger DeEssern & EQ har jag ingen aning om.

Jag hade lagt allt såhär;

1. Filter

2. EQ

3. DeEsser

4. Kompressor

5. Delay/Reverb

Link to comment
Dela på andra sajter

deiweed (oregistrerad)
Du kan ju först lägga ett filter som skär bort dem låga frekvenserna. Därefter lägger du en kompressor. Och för att breda sången så lägger du på Delay/Reverb. Vart du lägger DeEssern & EQ har jag ingen aning om.

Jag hade lagt allt såhär;

1. Filter

2. EQ

3. DeEsser

4. Kompressor

5. Delay/Reverb

Hej!

Tack för svar. Men var hittar jag den här filterfunktionen bland pluggarna och finns det presets för ett schysst sångljud? Vilken EQ plugg bör jag använda tycker du?

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för svar. Men var hittar jag den här filterfunktionen bland pluggarna och finns det presets för ett schysst sångljud? Vilken EQ plugg bör jag använda tycker du?

David

Anders Bagge tar upp exakt de jag sa i min förra post.

Jag använder själv Fruityloops Studio och jag använder dens inbyggda EQ, tycker den duger bra. Cubase har säkert också en inbyggd. Annars har ju Waves säkert en bra EQ, vet dock inte vad den heter 😆 . Jag skulle nog rekommendera den filterpluggen som Anders Bagge använder i sin video, vet inte heller riktigt vad den heter. Ska se om jag hittar den, återkommer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det har sagts förr fler gånger, både från mig och andra, lär dig först använda den EQ som följer med i din DAW. Nej den är kanske inte den roligaste men när man kan den kan man använda vilken som helst och få bra resultat. Att tanka ned Waves pluggar(gissar inte fel va?) och tro det ska bli bra bara man använder dem gör ingen skillnad. Bra verktyg i okunniga händer kommer inte ge några bättre resultat. Googla på nätet, köp mixologin, köp videos, som tar upp det du behöver lära dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...