Jump to content
Annons

LINE6 POD 2.0 live


Niklas.k

Recommended Posts

Annons

Allting går, frågan är bara hur det låter! 🙂

Men det är väl främst två saker man bör tänka på när man kör en apparat som POD ihop med en riktigt förstärkare.

1. PODen simulerar ett försteg. Kopplar man då som många gör, gitarr->POD->instrument-ingång på stärkaren, så blir det lätt lite kaka på kaka, då får man ju två preampar seriekopplade så att säga. Därför blir det ofta bättre att, om möjligt, koppla PODen in i förstärkarens effektloop (på "return"). Då kopplar man förbi förbi förstärkarens preamp, och får bara själva POD-ljudet, fast uppförstärkt.

2. PODen simulerar slutsteg/högtalar-låda (plus uppmickning av den senare). Samma kaka-på-kaka-fenomen igen, om man inte aktar sig. Även om man kopplar in i effektloopen så går ju signalen fortfarande genom förstärkarens slutsteg och sen högtalare. Alltså, stäng av högtalarsimuleringen.

Sen finns det egentligen inga rätt och fel, låter det bra, så är det bra. Vad är det för förstärkare du ska köpa (Marshall, men vilken modell?).

Ett litet pedalbord för att byta ljud på PODen är också oumbärlig, om man nu inte spelar kängpunk eller något och bara köra på exakt samma ljud hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte poden live. Fast då har jag bara kör den direkt in i stärkaren. Det kan säker bli bra om du kopplar den till effektloppen som föreslaget och sedan tar bort högtalar simuleringen. Detta kan du nämligen göra genom en liten svart knapp som sitter bak på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla instruktionsboken till Din POD. Jag vill minnas att de visar ett par olika konfigurationsalternativ. Jag har dock aldrig provat själv. I övrigt skriver JJ Rockford mycket tänkvärt i sitt inlägg. Prova ändå att köra "kaka på kaka" låter det bra så gör det det!

Fundera också över ännu ett alternativ: Om Du är nöjd med Dina egna POD-ljud så kanske Du skulle köpa ett rörslutsteg istället och en eller två kabinett. Jag körde på ett 2x 50 w Marshallslutsteg som fortsatte in i 2 st 2x12 Marshall-kabinett ett tag. Som förförstärkare använde jag Marshalls JMP1. Jag tyckte det lät jättebra. Byt ut "min" JMP1 mot Din POD så har Du ett grymmepaket! Varför gjorde jag mig av med mina grejor då? Jo, varför skulle jag bära omkring på allt detta när jag fick lika bra ljud med min JMP1 + G-major linead rakt ut i PA:t. Jag har provat att linea POD:en en gång i replokalen men hade inte så mycket tid på mig. Dock lät det bra. Men jag beslöt mig för att köra JMP live och POD i studio så nu behöver jag bara konka omkring på min gitarr!

Nu har jag hittat manualen till min POD XT! I kapitel 3:s sid 4 heter rubriken: "Scenario Two - PODXT Plays Live". Där finns flera olika konfigurationer beroende på vad du pluggar in i. Du kan också tanka hem manualen från nätet. www.line6.com är adressen. Där hittade jag en annan sak för länge sedan som jag printade ut, lugn jag är inte "Off-Topic"! Jag printade ut det för länge sedan, hoppas att det finns kvar på hemsidan. Dokumentet heter "How To Get Loud" och avhandlar problemet när man sitter på kammaren och programmerar sina ljud på en ganska låg volym. När man sen kommer till replokal eller rockklubb och ska blåsa på så låter inte ljuden lika bra längre. Det handlar om grundläggande ljudlära i och för sig men genom att läsa igenom det dokumentet behöver man inte göra sina missar fortsättningsvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, instämmer med föregåenda talare, att köra PODen direkt ut i PAt funkar alldeles utmärkt, och är ju det absolut smidigaste. Lätt att bära också, får ju plats med hela riggen i ryggsäcken! Annat än tunga rörförstärkare (solidstate-varianterna är ju inte gjorda av luft heller direkt). Min kollega i VII Gates har kört på det viset ibland, men det förutsätter så klart att det är lite klass på PA-anläggningen, en typisk sång-anläggning från Laney är nog lite klen för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vet inte hur jag ska göra..

Jag har en pod men ingen förstärkare (än) det står mellan två olika förstärkare.

Marshall och JJ labs

JJ labs har jag hört mkt gött om i bla. fuzz

Skön dist och en perfekt förstärkare för dem som lirar hårdrock, men alla förstärkare från den gamla modellen är slut så om jag ska köpa en sån så blir det den bruna som finns på www.jam.se som inte är spec. snygg.

Marshallen har jag inte hört så mkt om men sångaren i mitt band känner en som har en sån, och den låter enligt han väldigt bra.

Frågan är vilken som är bäst JJ labs eller Marshall, det är jag som är lead gitarr i bandet och spelar nästan alla solon.

mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Rockford! (Är inte det en ost?)

Jag börjar bara undra lite.... Vad ska Du med förstärkaren till om Du har en POD? Du kanske inte har någon bra ljudanläggning att köra ut den genom? Om Du letar efter en gitarrförstärkare med bra dist, vad ska Du då ha POD:en till? Om det är för de övriga effekterna (modulation, reverbs, delays) så ska Du göra som Rockford tipsade om och använda POD som en multieffekt som läggs i effektloopen.

Annars vill jag ge Dig ett annat tips. Köp en bra förstärkare som inte nödvändigtvis behöver ha kungen av distar i sig. Koppla gitarren till POD. Se till att den bara kör monoeffekter. Koppla Left ut från POD till Din stärkare. Koppla right ut direkt till PA:t. Gitarrförstärkaren skall alltså bara använda sin rena kanal, disten väljer Du i POD. Du får nu ett system där Du kan blanda din uppmickade stärkare med en direktsignal. Genom att leka med dessa bägge nivåer, borde ljudteknikern kunna få kanonljud. Genom att lägga en kort delay-effekt på den lineade signalen så kan Du få till en doubling-effekt som kommer att kunna flytta mycket luft!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gången jag överhuvudtaget kan se nyttan med att ha både POD och stärkare på scen (wonderboys ovan nämnda dubb undantagen) är väl när monitorsystemet på spelstället inte håller måtten.

Eller så skaffar man sig en Line6 Vetta som fixar allt i en enhet. 🙂

edit:

Länk till något jag misstänker kan vara "How To Get Loud" som wonderboy talade om.. How To Get Loud länk

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med min POD XT i livesammanhang tillsammans med floorboarden FBV4. Funkar kalas. Kör den rakt genom PA:t men har även lekt lite med att ta bort toppen på ett par 4*12 och använda XT som top. Funkar också jäkligt bra.

Många förstår nog inte hur bra ljud det är i POD-serien (visserligen är jag inte lika inkörd med 2.0:an som XT:n, men XT:n låter mumma! 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vet inte hur jag ska göra..

Jag har en pod men ingen förstärkare (än) det står mellan två olika förstärkare.

Marshall och JJ labs

JJ labs har jag hört mkt gött om i bla. fuzz

Skön dist och en perfekt förstärkare för dem som lirar hårdrock, men alla förstärkare från den gamla modellen är slut så om jag ska köpa en sån så blir det den bruna som finns på www.jam.se som inte är spec. snygg.

Marshallen har jag inte hört så mkt om men sångaren i mitt band känner en som har en sån, och den låter enligt han väldigt bra.

Frågan är vilken som är bäst JJ labs eller Marshall, det är jag som är lead gitarr i bandet och spelar nästan alla solon.

mvh

Niklas

Mesa Boogi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har sett "Rockford tar över" ("The Rockford files" på engelska). Där har ni en del av sanningen 😠

Kom på en annan lösning för din POD, om du nu vill ha en förstärkare (live brukar det ju finnas ok PA-anläggningar för det mesta, men kanske inte i replokalen):

http://www.tech21nyc.com/pe60.html

Det är alltså en 1*12" högtalarlåda och ett 60W slutsteg som i sin helhet är optimerat just för att köra apparater som POD uppförstärkta. Bl a så ska den ge en väldigt ren förstärkning, inte färga ljudet som många andra förstärkare göra. Det är ju karaktären på vad man nu kopplar in i den man vill ha. Har fått bra kritik överallt, ligger väl på runt 6000:- (5695:- på Musikbörsen).

Hm, Vettan och de flesta Mesa Boogie-förstärkarna är nog lite dyra i sammanhang? 😱

Btw, Wonderboy, menade faktiskt inte att han skulle använda PODen som en multieffekt, utan mer utnyttja en vanlig förstärkare att fungera som t ex Sansampen-prylen jag länkade till ovan (slutsteg+högtalare). Men det går nog att ha den så som du säger också, om man bara kan stänga av preampdelen? Själv har jag aldrig ägt en POD, men har en Yamaha DG-stomp, som ju bygger på samma koncept. Där kan man i a f välja att stänga av preamp-sektionen om man vill, och använda den som en ren multieffekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men jag har funderat och gör så att jag köper någon av förstärkarna (som båda är väldigt prisvärda) sen om jag inte är nöjd med disten så köper jag någon pedal eller kanske multieffekt till.

Jag har hört om Den där VOX pedalbordet, kostar 5000 ungefär.

Men kanske det är lika som pod? ljudet låter inge bra?

Är det någon annan som kanske vet någon bra pedal?

mvh

niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox TonelabSE (finns även utan tillägget SE, Stage Edition, tror jag det står för) är en liknande produkt som POD, d v s en preamp med effekter och högtalarsimulering. Vilken som låter bäst är en smaksak.

Jag har visserligen inte provat någon av Vox Tonelab-produkter (varken table-top eller pedalbordsmodellen). Däremot har jag en förstärkare (Vox AD120VT) som bygger på samma preamp och effekter (lite färra inställningsmöjligheter dock), och det är en av de bästa förstärkare jag har provat, oavsett vad. Låter löjligt bra, och är dessutom relativt billig (listpris; 10950:-). Nu har jag inte provat alla digitala förstärkare, men det låter i a f betydligt bättre än t ex Line6 Flextone (som kostar några tusen mer). Har t o m läst recensioner där folk tycker att den låter bättre än Hughes&Kettners Zentera och Line6 Vetta, som båda kostar uppemot 30 000...

Rent gitarrljudsfilosofiskt så tycker jag nog annars att om man inte är nöjd med ljudet i sin förstärkare, så bör man byta förstärkare och inte hålla på att köpa till en massa extra pedaler. Det blir liksom aldrig bättre än sin svagaste länk... Så försök hitta en förstärkare där du gillar grundljudet! Sen är det klart att man kan förbättra det ibland med hjälp av diverse pedaler eller rackeffekter. Men tycker man inte att man kan få ett bra ljud med bara gitarr och förstärkare, så är man nog ute på lite djupt vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var igår och köpte en marshall MG 100 på musikbörsen, låda + topp..

Låter kanon bra. Disten är underbar och det jag inte såg förut var att det sitter en digital FX level där man själv kan ställa in ljud och sen lägga på =)

Hur bra som helst.

Pratade även med min gitarr lärare angående poden och hans kompis som spelat med bla. deep purple kopplar sin pod direkt in i sin marshall åsså sätter han alla rattar pekade uppåt så ljudet blir neutrallt och inte färgas.

Det lät hur bra som helst när jag provade idag..

mvh

niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är din gitarrlärares kompis egentligen!??!? Mig veterligen är det bara Ritchie Blackmore, Tommy Bolin, Joe Satriani och Steve Morse som spelat gitarr med Deep Purple. Tommy Bolin kan vi nog utesluta, han dog i slutet av sjuttiotalet... Men PODen är ju absolut väldigt populär bland många gitarrister på alla nivåer.

Men vad jag inte riktigt förstår är varför du vill ha POD inkopplad överhuvudtaget, speciellt inte om toppen har inbyggda effekter?

Alltså, det här är givetvis inget förhör där du behöver försvara dig, men jag är bara lite nyfiken. Och delar gärna med mig av erfarenheten att ju mindre grejor du har med dig på repen och gigen som kan krångla, dessto mindre krångel får du (här sparkas inte in några öppna dörrar minsann! 😎).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske uttryckte mej lite fel, men han har spelat med dem på någon konsert i england förut, vet inte varför... Kanske nån sjukdom eller liknande.

Därför jag vill ha in poden i stärkaren är för att jag då kan välja på många olika ljud och inte bara clean kanalen och disten.

Du rekommenderar ju att köra med en VOX pedal live men som bygger på samma principer som i en POD?

mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit coolt! Har svårt att tänka mig en bättre samling musiker att bli uppbackad av?

Nu vet jag ju inte riktigt vad det är för musik du spelar, men rent generellt så brukar det sällan vara någon större nytta med att ha med sig 25 olika ljud att skifta mellan just live. För min del så har det i a f räckt gott med rent, komp och sololjud, ibland skulle man nog även klara sig utan det rena ljudet (spelar ganska typisk åttiotalsmetal, tror jag). Möjligen att man ibland kryddar sololjudet med wha-wha eller kanske oktavpedal (för att feta till vissa stämmor), men det går att klara sig utan också. Dessutom så är utljudet ytterst sällan tillräckligt bra för att någon i publiken ska märka någon skillnad.

Dave Murray uttryckte det ganska klockrent i en intervju i Fuzz för några år sen: "I studion handlar det ju mycket om att skruva och hitta intressanta ljud för varje enskild låt, men live vrider jag bara alla rattarna på min Marshall till tio och öser". (Är nog inte ordagrannt, men andemeningen var den i a f).

Edit: Ang. Vox TonelabSE, så menade jag bara att det var en bra pedal/pedalbord med samma stuk som PODen, ingenting om hur den bör användas live? Kanske har varit otydlig. Blir väldigt ivrig ibland när jag skriver, och bara skriver och skriver utan att egentligen få något sagt! 😄

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...