Jump to content
Annons

Systemkrav för Pro Tools 8 / Digi 003+


Jepplen (oregistrerad)

Recommended Posts

Jepplen (oregistrerad)

Halloj!

Jag har letat på Digidesigns hemsida men jag kunde bara hitta vilka hårddiskar och operativssystem man skulle ha,

men jag hittade ingenting om hur kraftig dator man ska ha som minimum req's & recommended req's?

Jag har en PC idag:

OS: Win XP Pro - Service pack 3

CPU: AMD Athlon X2 Dualcore 4200+

RAM: 2 Gb - 800 MHz

Moderkort: MSI - K9N Neo

Grafikkort: GeForce 8800 GTS 640 mb

Jag är på gång att köpa ett Digi 003+ Rack Factory LE kit, kommer jag få problem att köra det tror ni?

Vad är en bra setup enligt er för att köra detta PT LE v.8 kit för PC?

Hoppas någon vet!

mvh

Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hjälper detta?

Halloj!

Jag har letat på Digidesigns hemsida men jag kunde bara hitta vilka hårddiskar och operativssystem man skulle ha,

men jag hittade ingenting om hur kraftig dator man ska ha som minimum req's & recommended req's?

Jag har en PC idag:

OS: Win XP Pro - Service pack 3

CPU: AMD Athlon X2 Dualcore 4200+

RAM: 2 Gb - 800 MHz

Moderkort: MSI - K9N Neo

Grafikkort: GeForce 8800 GTS 640 mb

Jag är på gång att köpa ett Digi 003+ Rack Factory LE kit, kommer jag få problem att köra det tror ni?

Vad är en bra setup enligt er för att köra detta PT LE v.8 kit för PC?

Hoppas någon vet!

mvh

Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt men jag lånar din tråd lite....Jag har uppgraderat till PT 8 och allt funkar perfekt...tills jag märkte att mina externa WD hårddiskar inte är kompatibla med PT 8. Sökte lite på digi och visst var det så:

FAT32 Volumes Not Supported for Recording with Pro Tools 7.4 and Higher for Windows

* Pro Tools 7.3.x is the last version of Pro Tools that supports FAT32 for Recording.

* Pro Tools 7.4 and higher for Windows XP and Windows Vista do not support FAT32 for recording, but will continue to support FAT32 formatted volumes for Playback and Transfer.

Min lilla fråga är nu därför vilka externa hårddiskar tycker ni att jag skall välja i max 1000-1500:- klassen? Har aldrig haft problem med värmen från dem så jag är bortskämd med att de inte haft fläktljud.

Jag köp PC och USB till de externa hårddiskarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
Ber om ursäkt men jag lånar din tråd lite....Jag har uppgraderat till PT 8 och allt funkar perfekt...tills jag märkte att mina externa WD hårddiskar inte är kompatibla med PT 8. Sökte lite på digi och visst var det så:

FAT32 Volumes Not Supported for Recording with Pro Tools 7.4 and Higher for Windows

* Pro Tools 7.3.x is the last version of Pro Tools that supports FAT32 for Recording.

* Pro Tools 7.4 and higher for Windows XP and Windows Vista do not support FAT32 for recording, but will continue to support FAT32 formatted volumes for Playback and Transfer.

Min lilla fråga är nu därför vilka externa hårddiskar tycker ni att jag skall välja i max 1000-1500:- klassen? Har aldrig haft problem med värmen från dem så jag är bortskämd med att de inte haft fläktljud.

Jag köp PC och USB till de externa hårddiskarna.

Kan man inte bara formatera (efter att du har säkerhetskopierat så klart) hårddiskarna i NTFS format istället för att köpa nya?

Jag menar, det är ju inte hårddiskarna som det e fel på, bara formateringsformatet.

Eller är WD's diskar låsta till FAT32?? låter konstigt för mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte bara formatera (efter att du har säkerhetskopierat så klart) hårddiskarna i NTFS format istället för att köpa nya?

Jag menar, det är ju inte hårddiskarna som det e fel på, bara formateringsformatet.

Eller är WD's diskar låsta till FAT32?? låter konstigt för mig iaf.

Ingen aning! Kan man göra så? Och hur formaterar man i så fall en extern hårddisk? Har aldrig gjort nåt liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har en extern WD-disk (iofs USB) som var FAT32-formaterad från början men det var bara att konvertera filsystemet till NTFS. Det går att göra direkt i Windows (via kommandotolken) och man behöver inte formatera om den (all data finns kvar och går att komma åt efter konverteringen). Dock ska man alltid se till att ha backups på all viktig data.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en extern WD-disk (iofs USB) som var FAT32-formaterad från början men det var bara att konvertera filsystemet till NTFS. Det går att göra direkt i Windows (via kommandotolken) och man behöver inte formatera om den (all data finns kvar och går att komma åt efter konverteringen). Dock ska man alltid se till att ha backups på all viktig data.

Låter mycket lovande! Nu skall jag bara hitta en i min bekantskapskrets som vet hur man gör i kommandotolken... (för jag vet inte) Hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
Ingen aning! Kan man göra så? Och hur formaterar man i så fall en extern hårddisk? Har aldrig gjort nåt liknande...

Ok, först, tänk på att när du formaterar så försvinner ALLT, ALLT , ALLT som du har på hårddisken, den töms totalt!!

Så om du har något på den som du vill behålla, då måste du kopiera detta till en annan hårddisk, bränna på DVD el. CD eller hur du nu föredrar att göra.

Ok, nu antar jag att du har flyttat/kopierat allting på hårddisken som du vill behålla till en annan hårddisk i säkert förvar.

Nu går du in i "Den Här Datorn" ikonen och ser alla enheter som finns kopplade till datorn, Hårddiskar, DVD/CD spelare, eventuella USB minnen och din externa hårddisk.

Högerklicka på din Hårddisk ikon som du vill radera och formatera, Välj "Formatera" och sedan kommer en ruta upp.

Där väljer du på andra raden, Filsystem, NTFS.

-) Högerklicka på din hårddisk ikon som du vill radera och formatera.

-) Välj "Formatera". (en ruta kommer upp)

-) Välj NTFS under "Filsystem".

-) Kolla så att "Snabbformatering" och "Aktivera Komprimering" INTE är ikryssade.

(Snabbformatering skriver bara över registret medans en Normalformatering gör hårddisken till en ren & fräsch tingest som i min mening sparar huvudvärk)

Det kommer ta ett ganska bra tag att bli färdigt beroende på hur stor den är, om jag ska höfta lite så, kanske går i 200GB/timmen.

Så, alles klar!

En ren och fräsch NTFS och PT8 kompitabel hårddisk.... alldeles gratis!! ;-)

..och Glöm nu för sjutton inte att SPARA alla saker du vill behålla på en ANNAN hårddisk INNAN du börjar formatera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lycka till!

Jesper

*edit* tog bort lite svordomar 🙂

Redigerat av Jepplen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
jag har en extern WD-disk (iofs USB) som var FAT32-formaterad från början men det var bara att konvertera filsystemet till NTFS. Det går att göra direkt i Windows (via kommandotolken) och man behöver inte formatera om den (all data finns kvar och går att komma åt efter konverteringen). Dock ska man alltid se till att ha backups på all viktig data.

Aha, det visste jag inte.

Vet inte om jag hade litat på det dock.

Jag har haft alldeles för mycket problem genom att ta genvägar som låter jättebra istället för att göra det från grunden riktigt!

Men det är ju vad man prioriterar.

Jag prioriterar sömn framför problemtänk 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)

Hehehe, de e lugnt!

Sen undrar jag vilket typ av FireWire kort man ska ha till en digi003+ finns relativt billiga på claes ohlsson/kjell&kompani etc..

Måste det vara ett PCI-e kort eller funkar även ett vanligt PCI kort?

*Edit*

Har kollat runt lite av hittat att det finns 2 versioner av Firewire, Firewire 400 och Firewire 800.

Vilken av dessa ska man ha? och ska det vara PCI eller PCIe?

...eller Måste man köpa ett av Digidesigns-certifierat kort?

Har hört att det finns vissa FW kort som inte funkar så bra med PT,

vad är skillnaden mellan ett dyrt och ett billigare Firewire kort?

*Edit-2*

Har också läst om Hårddiskar etc...

Hur ligger det till, MÅSTE man ha en extern hårddisk eller funkar det lika bra med en vanlig intern 7200rpm HD?

Jag förstår heller inte varför man ska ha 2 FireWire, ok vänta, från början, hur kan/ska man koppla Firewire kontakterna (finns ju 2 st på digi003rack) till/från datorn?

Ledsen för de tusen frågorna, det finns bara så mycket jag behöver veta för att inte göra något misstag när man köper grejer. 😐

Redigerat av Jepplen
Link to comment
Dela på andra sajter

Digi003 använder FW-400 gränssnittet, om du skall ha ett PCI eller PCI-e beror på vad du har för lediga platser i din dator.

Vad gäller val av kort så skulle jag rekommendera ett kort med Texas Instruments (TI) chipset.

Du måste absolut inte ha en extern hårddisk att spela in på, en intern fungerar precis lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Aha, det visste jag inte.

Vet inte om jag hade litat på det dock.

Jag har haft alldeles för mycket problem genom att ta genvägar som låter jättebra istället för att göra det från grunden riktigt!

Men det är ju vad man prioriterar.

Jag prioriterar sömn framför problemtänk 😲

Google är din vän

http://support.microsoft.com/kb/307881/sv

Men som jag skrev. Du ska ALLTID ha backups på viktig data.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
Digi003 använder FW-400 gränssnittet, om du skall ha ett PCI eller PCI-e beror på vad du har för lediga platser i din dator.

Vad gäller val av kort så skulle jag rekommendera ett kort med Texas Instruments (TI) chipset.

Du måste absolut inte ha en extern hårddisk att spela in på, en intern fungerar precis lika bra.

Aha tack för tipset!

jag har hittat 2st TI kort, då jag inte har några FW ingångar överhuvudtaget i min dator funderar jag på att skaffe ett kort med både FW400 och FW800.

Men jag gillar inte riktigt att ha ett normalt PCI-kort, PCI-express känns som det ger mer kräm till komponenterna. ;-)

Vad tror ni om antingen detta:

Kort 1 PCI-express- 2st FW400

eller detta:

Kort 2 PCI normalt 1st FW400, 2st FW800

Förövrigt så tyckte jag det var jättesvårt att hitta kort som hade Texas Instrument (TI) baserade chipset, speciellt då till PCI-express. =)

Men alltså, kvittar det verkligen om man kör PCI eller PCI-express?

ha de fint!

Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...