Jump to content
Annons

Tjatigt...


Mp3chrille

Recommended Posts

HallĂ„! Nu vet jag att jag kommer med en frĂ„ga som har kommit upp förr 😄 . Jag har dock letat och inte hittat svaret. Jag sitter hĂ€r med mina nyinköpta prylar: ljudkort (Audiophile 2496) och mixer Phonic MM 1002. Jag har lĂ€st nĂ„t inlĂ€gg om nĂ„t liknande "fall" och följde instruktionerna dĂ€r och allt gick bra, Ă€nda fram till dĂ„ jag hade spelat in ett spĂ„r och skulle göra nĂ€sta "pĂ„lĂ€gg" sĂ„ att sĂ€ga. Men dĂ€r sprack det đŸ˜Č. NĂ€r jag ska göra detta sĂ„ fĂ„r jag med det jag först spelade in och det vill man ju inte 😄 .

Jag tycker att jag borde kunna detta men...

Jag har ju anvÀnt Brusblaster Live Platinum 5.1 med sÄn dÀr breakoutbox förr, ja ni vet och det fick jag Ä funka. Jag har kollat "allt" tycker jag och det kÀnns nÀstan lite skÀmmit (stavas det sÄ?!) det hÀr. Det skulle vara jÀkligt kul Ä se var "felet" lÄg.

Jag tackar pÄ förhand/ Mp3chrille

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)

SjÀlvklart sÄ gÄr allt runt om du kopplat MAIN utgÄngen pÄ mixern till ingÄngen pÄ ljudkortet.

Eftersom du bara har 2 I/O pÄ ditt ljudkort sÄ har du ingen som helst anvÀndning för din mixer förrutom att koppla in högtalarna i det.

Du kan lika gÀrna ba koppla högtalarna frÄn utgÄng 1 o 2 frÄn ljudkortet direkt till högtalarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gurra (oregistrerad)

Felet ligger troligtvis pÄ mixer sidan, du har nog nÄgon knapp pÄ mixern som inte ska va ned tryckt, kolla "2 TK to mix" eller vad det kan heta pÄ ditt Phonic bord

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Försökte hitta lite info om mixern, men det var lite svÄrt...

Du borde kunna anvÀnda "aux send" för att skicka ut det som ska spelas in helt oberoende av vad som hörs ut (via aux-rattar pÄ spÄren,borde finnas men det gick inte att se pÄ bilden jag hittade). Men det verkar bara finnas en aux send, sÄ dÄ kan du bara spela in mono.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det skulle inte göra sÄ mycket att det blev i mono. Jag ska mest lÀgga gitarr och sÄng men jag mÄste ju kunna spela in spÄr för spÄr utan att det inspelade blandar sig. Det Àr ju nÀr jag ska lÀgga pÄ nÀsta instrument eller vad det nu Àr och jag vill ha med det redan inspelade i lurarna som det stÀller till sig. Jag ska dock kolla med aux send knappen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det du ska göra Àr att koppla EFX och AUX till ditt ljudkorts ingÄng. Koppla 11/12 till ljudkortets utgÄng. Skruva upp level pÄ max pÄ 11/12. Koppla in micen till MIC/LINE 1 och Àndra till mic jÀmte Gainratten pÄ kanal 1. StÀll in AUX pÄ max pÄ kanal 1. SÀtt level till 0 pÄ kanal 1.

NÀr du nu spelar in i ditt musikprogram spelar du in en AUX-tappning. Det betyder att ljudet inte kommer spelas upp genom mixern utan gÄ direkt till ljudkortet. PÄ ditt spÄr i inspelningsprogrammet fÄr du stÀlla in att du skall "monitor" kanalen, dvs höra det som spelas in. DÄ kommer det skickas till kanal 11/12 tillsammans med allt annat du spelar upp men det ljudet kommer INTE spelas in eftersom AUX-ratten pÄ 11/12 Àr vriden till 0! Smart va?

StÀll sedan in din MonitorMixer-flik i M-audios kontrollpanel sÄ att allting Àr pÄ -144 (dvs min) utom Master Volym som Àr pÄ 0 (dvs max).

bara att börja spela in!

edit: vill man spela in tvÄ spÄr samtidigt skickar man det andra till efx. efx Àr dock sist i kedjan sÄ man mÄste dÄ ÄxÄ skruva upp leveln pÄ mixerbordet för den kanalen. Annars funkar det pÄ samma vis.

edit2: sÄg att du hade en 1002-mixer, sÄ dÄ byter du bara ut 11/12 mot 9/10.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet inte om jag fattar det rĂ€tt, men om dom andra förklaringarna hĂ€r inte hjĂ€lper sĂ„ kanske du kan kolla sĂ„ att inte ditt ljudkort Ă€r instĂ€llt pĂ„ att spela in "what you hear is what you get". DĂ„ blir det inte sĂ„ bra... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet inte om jag fattar det rĂ€tt, men om dom andra förklaringarna hĂ€r inte hjĂ€lper sĂ„ kanske du kan kolla sĂ„ att inte ditt ljudkort Ă€r instĂ€llt pĂ„ att spela in "what you hear is what you get". DĂ„ blir det inte sĂ„ bra... 🙂

tror ocksÄ pÄ det, det Àr oftast dÀr felet ligger i sÄdana hÀr fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...