Jump to content
Annons

Arragemang tips!


Odman

Recommended Posts

Hej, Jag är ny på detta forum och tycker verkligen om att läsa på det. Det jag funderar på, det finns säkert redan ngn exakt lika dan tråd(länka gärna dessa isf), är hur jag arrangerar mina "pop-låtar".

Jag skriver en hel del pop/rock låtar som jag själv tycker är väldigt bra. Det är låtar med simpla ackord följder, jag är väldigt influerad av Springsteen, Byrds, Beatles, Gessle, etc.

Så det jag undrar är hur jag ska tänka när jag lägger till slingor,riff etc på mina simpla melodier? När jag har spelat in låtar blir det lätt att jag bara spelar ackord på att instrument och det blir lätt grötigt. Jag förstår att det är en övningssak men det skulle nog underlätta med lite tips. Känns som att detta blev rätt flumt, hoppas endå ni har något att säga!😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar oftast föreställa mig hur jag vill att det ska låta. Ibland är det svårt, ibland lättare. Men har man väl kommit fram till det blir allt mycket mindre komplicerat. Jag tror inte på att skriva låtar efter en mall, utan att bara låta det komma naturligt. Försök som sagt få en bild i huvudet av vad du vill åstadkomma. Sedan beror det på var och ens musikalitet och smak hur melodierna formas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Less is more. Välj ut tre toner som finns i ackordet och gör en enkel melodi av dessa. Lägg melodin så den lyfter fram, och inte krockar, med sången. Om du spelar ackord på gitarr, lägg på trummor, bas etc först. Vem vet, med en tillräckligt bra sång, kanske du inte ens behöver något mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips ovan. Det svåra är väl att jobba upp "magkänslan", med tiden kommer du känna instinktivt vad som funkar eller inte funkar. Lyssna på mycket musik och spela mycket musik, det är väl enda sättet att träna den vad jag vet.

Att det blir grötigt när du spelar ni kan ju bero på mixproblem också, fundera på om du har flera instrument som konkurrerar om samma frekvensområde, det kan lätt bli grötigt då.

När jag skriver låtar brukar jag ofta utgå från en grund på bas eller kompgitarr (mest eftersom det är mina huvudinstrument) och sen känna mig fram på andra instrument eller med andra musiker tills jag hittar något jag gillar, som passar ihop med grunden.

När jag har grunderna brukar jag försöka få ihop en "form" på låten som funkar, dvs hur refräng, vers, bryggor, stick och annat skall sitta ihop. Jag har aldrig någon mall, det blir för instängt. Här någonstans brukar det bli att jag funderar över dynamiken (om jag inte redan gjort det). Jag tycker dynamik är lite underskattat, bra dynamik kan ge det där lilla extra som lyfter en halvbra låt till nya höjder. Testa att t.ex. köra ett parti lite softare, eller att börja soft och bygg på eftersom, men tänk hela tiden efter om det verkligen passar i låten.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ta en pop-rock låt. En som du beundrar väldigt mycket. Sedan försöker du (Utan att hämta någon midi-fil eller sheets) att härma låten så gott det går. Och medans du håller på att härma låten, kommer du förmodligen få många tankar som vill få dig att ändra lite här o där. Lyssna MYCKET på dessa tankar och när denna "härmning" av låten är klar kommer du märka att du gjort en helt ny låt som är lika avancerad i teknik som den du lyssnade på. Dock funkar kanske inte detta så jätte bra i början. (Gör dock INTE detta med vokalerna, för det är inte samma sak)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...