Jump to content
Annons

Koppla gitarren till datorn

Recommended Posts

frill (oregistrerad)
Postat

Jag Àr en riktig nybörjare vad gÀller sÄnt hÀr, sÄ jag hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig.

Jag har lirat gitarr i nÄt Är nu och kom nyligt pÄ idén att koppla gitarren till datorn för att kunna utnyttja den till att göra coola effekter pÄ ljudet m.m. Nu undrar jag hur man gör för att koppla in gitarren till datorn pÄ bÀsta sÀtt.

Jag har provat koppla direkt till mick-ingĂ„ngen och det funkar ju, men det blir rĂ€tt mycket brus dĂ„. Testade koppla till linje-ingĂ„ngen men det funkade inte sĂ„ bra. Behöver man en pre-amp eller nĂ„t för att det ska fungera? Är inte sĂ„ haj pĂ„ vad allt sĂ„nt hĂ€r heter, sĂ„ lĂ€r mig gĂ€rna det. Hörde av en kompis att det fanns en "guitar-port" som man kopplar gitarren till för att sedan koppla in via USB-porten. Fungerar det bra? Vad blir billigast? Jag har ett SoundBlaster Audigy 2 ljudkort om det kan vara till nĂ„n hjĂ€lp.

Annons
Postat

En liten preamp pĂ„ vĂ€gen till line-in ingĂ„ngen behövs. Det kan rĂ€cka med en effektpedal typ ZOOM eller dyligt. Försök att fĂ„ en sĂ„ hög insignal utan distortion sĂ„ minimerar du brus. 🙂

Postat

AngÄende Line in sÄ Àr den oftast mycket mindre brusig Àn mic ingÄngen. Kan vara bra att veta.

frill (oregistrerad)
Postat
  slaptap sa:
En liten preamp pĂ„ vĂ€gen till line-in ingĂ„ngen behövs. Det kan rĂ€cka med en effektpedal typ ZOOM eller dyligt. Försök att fĂ„ en sĂ„ hög insignal utan distortion sĂ„ minimerar du brus. 🙂

Okej, men hur mycket kostar en sĂ„n? Kan man inte köpa en preamp utan effektpedal (kĂ€nner inget behov av nĂ„gon sĂ„n). Undrar ocksĂ„ vad skillnaden Ă€r mellan line in och mic in. Tack för hjĂ€lpen iaf 🙂

Postat
  frill sa:
Okej, men hur mycket kostar en sÄn? Kan man inte köpa en preamp utan effektpedal (kÀnner inget behov av nÄgon sÄn).

Behringer har ett par billiga varianter (runt 500:-), som sÀkert skulle funka fint i ditt fall:

http://www.behringer.com/GI100/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG

Den första Àr specifikt för gitarrer, medan den andra frÀmst Àr avsedd för mikrofoner, men har fördelen att funka med gitarr ocksÄ. Kan ju vara bra om du vill spela in lite sÄng ocksÄ.

Postat
  frill sa:
  slaptap sa:
En liten preamp pĂ„ vĂ€gen till line-in ingĂ„ngen behövs. Det kan rĂ€cka med en effektpedal typ ZOOM eller dyligt. Försök att fĂ„ en sĂ„ hög insignal utan distortion sĂ„ minimerar du brus. 😉

Okej, men hur mycket kostar en sĂ„n? Kan man inte köpa en preamp utan effektpedal (kĂ€nner inget behov av nĂ„gon sĂ„n). Undrar ocksĂ„ vad skillnaden Ă€r mellan line in och mic in. Tack för hjĂ€lpen iaf 🙂

Jovisst finns det preampar utan effekter. PopulĂ€rast just nu Ă€r nog de smĂ„ mixrarna med inbyggda förförstĂ€rkare. Prisklasser mellan 700-1500:-. Kolla Musikbörsen och Luthmans. 😆 AngĂ„ende skillnaden mellan line in och mic in pĂ„ ljudkortet Ă€r att mic in har en preamp (av varierande kvalitet).

frill (oregistrerad)
Postat
  bonzo sa:
Behringer har ett par billiga varianter (runt 500:-), som sÀkert skulle funka fint i ditt fall:

http://www.behringer.com/GI100/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG

Den första Àr specifikt för gitarrer, medan den andra frÀmst Àr avsedd för mikrofoner, men har fördelen att funka med gitarr ocksÄ. Kan ju vara bra om du vill spela in lite sÄng ocksÄ.

De sÄg rÀtt bra ut de dÀr, men vart kan jag köpa en sÄn? NÄgon som vet en bra ÄterförsÀljare?

Mikael J. (oregistrerad)
Postat

Jag Àr ocksÄ fÀrsk inom detta med datorer och musik men Àr ute efter samma sak som dig och min musikaffÀr rekommenderade precis som slaptap skriver ett litet mixerbord med preamp. LÄg pÄ 600:- i min butik.

Postat (redigerat)

AlltsÄ.. du kanske inte alls behöver en preamp det beror helt pÄ vad för ljudkort du har, vad det Àr för dator, vad för program och hur seriös du tÀnkte bli.

Redigerat av Kringlan
frill (oregistrerad)
Postat
  Kringlan sa:
AlltsÄ.. du kanske inte alls behöver en preamp det beror helt pÄ vad för ljudkort du har, vad det Àr för dator, vad för program och hur seriös du tÀnkte bli.

Okej, jag har som sagt ett SB Audigy 2, vilket kanske inte Àr det bÀsta för musik. Var pÄ en musikaffÀr och dÀr tyckte de att ett alternativ var att köpa ett bÀttre ljudkort och en billig mixer med inbyggd preamp. Det blir ju dock rÀtt mycket pengar, men ett bra ljudkort kan ju vara vÀrt att lÀgga lite pengar pÄ.

NÄgon som varit i min situation som kan berÀtta hur de gjorde och hur pass bra det blev? Jag vill frÀmst minimera bruset som blir nÀr man höjer volymen lite grann!

Postat (redigerat)

Vill du bara spela in lite gitarrifss och lÀgga pÄ lite effekter för dig sjÀlv bör du skaffa nÄn billig preamp eller mixer. Vill du arbeta med hela lÄtar sÄng och grejer bör du kanske fundera pÄ nytt ljudkort, mixer ordentliga mickar, och bra program till att börja med. Och bra hörlurar.

Fast om det bara Àr riffs sÄ Àr ju de andra inlÀggen bra att följa.

AnvÀnder du nÄt program eller spelar du helt enkelt bara in ljud och kör pÄ med inbyggda effekter i ditt ljudkort?

Redigerat av Kringlan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.