Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Vilket e bÀst för ljud,amd eller intel

Jag skulle vilja hÀvda att bÄda funkar lika bra. Det Àr snarare andra komponenter i datorn Àn processorn som riskerar att stÀlla till problem. Möjligtvis Àr Intels egna kretsuppsÀttningar dÄ ett nÄgot sÀkrare val Àn de mest obskyra tredjepartslösningarna till AMD-plattformen. Som alltid gÀller det att göra sin research genom att höra med andra anvÀndare vilka hÄrdvarukombinationer de kör och Àr nöjda/missnöjda med.

Jag kör sjÀlv Athlon XP 2500+ och Nforce 2-kretsar och det funkar hur bra som helst.

/MvH Mats

Patrick L (oregistrerad)
Postat

Jag har hört frÄn flera hÄll att AMD ska vara ett bÀttre val. Vet inte om det stÀmmer? SjÀlv kör jag AMD o det fungerar bra.

Postat

Jag kör en AMD 2800+ ihop med Sonar och sedan jag skaffade den har inte processorn gÄtt i botten en enda gÄng. Jag tror inte heller att valet av processor spelar sÄ extremt stor roll just nu. Satsa pÄ snabba minnen, snabba diskar och högklassigt ljudkort (lÀs: m-audio istÀllet för Creative, hehe)

Pulse. (oregistrerad)
Postat

Jag har en AMD 2000+ (1.7GhZ ska dock prestera som en 2Ghz) och en P4 (2GhZ) bĂ„da datorerna har samma minne och kör med samma OS m.m. men fĂ„r kĂ€nslan av att AMD'n flyter pĂ„ lite bĂ€ttre en nĂ€r jag kör med P4 men det kan vara bara inbilning eller linknande. Men mitt problem me AMD'n Ă€r att den lĂ„ter förjĂ€vligt rent ut sagt medans min P4 gĂ„r tyst som bara den men Ă„terigen beror de oxo pĂ„ vad man har för flĂ€ktar för kylning och chassi m.m. men om jag i dag skulle gĂ„ och köpa mig en ny burk sĂ„ skulle det nog bli en Pentium trots allt. 😄

Patrick L (oregistrerad)
Postat

AMD och Pentium berÀknar data pÄ lite olika sÀtt.

Pentium tar stora mÀngder data pÄ en o samma gÄng o jobbar med dom i paket. AMD tar istÀllet och jobbar i en jÀmn ström.

KÀnns som att paketlösningen inte Àr sÄ bra för ljud trotsallt. I dag spelar det nog inte sÄ stor roll som det gjorde för bara 2-3 Är sen. Det Àr nog mer en smaksak i dag tror jag.

Patrick

Postat

Det finns en klar naktdel med amd, de blir mycket varmare Àn Intel vilket resulterar i mer flÀcktljud. VÀrmen gör ocksÄ att de lÀttare brinner. Jag har en polare som har haft 2 st AMD som brunnit pÄ bara ett Är.

Postat

Beror helt och hÄllet pÄ vad man kör för flÀktar o.s.v.

Min AMD TBird dator Àr den tystaste jag har hemma, lÄter till och med mindre Àn min laptop nÀr laptopen gÄr pÄ lÄgvarv.

Att de blir mycket varmvare stÀmmer inte lika bra lÀngre och har han haft tvÄ processorer som brunnit sÄ Àr det nog mer pÄ hans andra utrustning Àn pÄ processorn, eller sÄ har han helt enkelt bara satt ihop grejerna helt fel.

Postat
Det finns en klar naktdel med amd, de blir mycket varmare Àn Intel vilket resulterar i mer flÀcktljud. VÀrmen gör ocksÄ att de lÀttare brinner. Jag har en polare som har haft 2 st AMD som brunnit pÄ bara ett Är.

Hört talas om vattenkylning?!

Mycket tyst ocj kyler jÀkligt bra!

Bara en nackdel.. Hög prislapp! Men jag tror faktiskt det Àr vÀrt de!

Amd Brinner inte sÄ lÀtt kan jag sÀga!

Hade en lite olycka med felmonterad kylflÀns sÄ den rasade dÀn..

Men prollen klarade sig fin fint! =D (AMD Athlon XP 1700+)

Men de gammla Athlon och duron ssuger Àrligt talat!

Postat

Intel och amds processorer Àr nÀst intill identiska i vÀrmeutveckling. (xp och p4)

DĂ€rimot sĂ„ Ă€r amds gamla thunderbird den varmaste cpun som nĂ„gonsin har gjorts typ 🙂

LjudnivÄn har ju inget med sjÀlva cpun att göra, utan det Àr ju kylflÀnsen som det handlar om. Desto bÀttre utformad kylflÀns, desto tystare flÀkt kan man ha pÄ.

Zalman gör bra och knÀpptysta cpukylare för bÄda tillverkarna.

• 2 veckor senare...
Postat

Har sjÀlv ingen mÄngsidig erfarenhet nÀr det gÀller val av datorhÄrdvara men pÄ alla stÀllen jag lÀst rekommenderas generellt Intel processor, ASUS moderkort och Matrox grafikkort. Senare Geforce korten ska tydligen fungera bra för musik ocksÄ vad jag förstÄtt?

Har sjÀlv kört enligt samma princip sedan mitt groteska misstag -97 att köpa en Cyrix processor.

Min nuvarande konfiguration:

Intel P4 2,4Ghz [533 Bus]

ASUS P4P8 Moderkort

Matrox G550 Grafikkort

Mvh

Alex

Postat

HÄller med Trance[]Control, Intel e nog bÀst. Matrox korten e kanon!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.