Jump to content
Annons

Studio för nybörjaren


Arqn

Recommended Posts

Så vad är det egentligen man behöver i en billig men ändå bra studio? ( pengar högst 10tusen kanske någon tusen lapp över)

Letat på internet efter den perfekta sidan där allt ska stå liksom upp rabblat sak efter sak av vilken typ och namn. Typ du ska satsa på ljudkort (MXSa 324 finns på Emusic(<fake), mixer bord, M.fl.

Det jag vill kunna i min studio är följande spela in Sång, El/Akustisk Gitarr, Midi-keybord och även kanske saxofon.

Har två program som jag leker med ljudfiler och mixar på andra låtar. Dem är Mixcraft 4 Och Magix musik maker 14.

Vet ej kanske skulle satsat på typ Cubase eller FL-studio eller liknande?

Kanske ska säga att jag har en dator med Vista , AMD 2X processor 3,0 och 2gb ramminne eller mer kanske. 2 hårdiskar med massa minne.

Har inte mera att säga som kan hjälpa tror jag hum...

Jo tänk på ni snackar inte med värsta liran här 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cubase är allt i allo, likaså FL...

Fl är lite billigare och du får lite mer att leka med.

Cubase är min favorit men FL funkar bra det oxå..

Cubase är nog lite mer lättarbetat i mina ögon...

Fl är kanske lite mer inriktat på Electro, Cubase

kan du gör det mesta i men kan behöva lite pluggar

för just Electro..Men det var ju inte det du skulle göra..

Nu svamlar jag igen...

Testa en lättviktsversion av Cubase.

Mitt förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det finns massor av olika ljudkort, alltifrån billiga till riktigt dyra. Men om du bara behöver ett enkelt med få in och utgångar har t ex tc electronics flera bra ljudkort som t ex Desktop Konnekt 6. Såg att den kostade på JAM 2700:-. Men givetvis kan man få billigare om man köper sakerna från utländska webbutiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Cubase LE.

Kolla annars på ProTools 8 inklusive Mbox. startar på 300 kronror för kort med preamp och program, som innehåller det mesta grundläggande.

Reaper är bra och kostar 500 kr.

Du menade 3000 kr va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte personligen att det som fick igång mig snabbt som ögat var Abletons Live. Finns i bra demoversion på deras hemsida. Ableton.com. Jag fattade den liksom direkt och den var logisk för mina behov. Och så kunde man lira in ljud, typ gitarr ( eller sax för den delen) vilket man inte kunde på Reason. Cubase och ProTools kändes bängliga och stora (är säkert inte det men de kändes så).

Sen kommer du vilja ha en massa pluggar, för ljud och process är väl ok men inte superstort i Live. Men det kan ju komma sen. Ljudkort för mig var helt utifrån att man kunde få in gitarr och sång, helst samtidigt. Och att det inte var tokdyrt. Köpte ett enkelt M-audiokort som jag fortfarande har. Helt ok. Mick likadant. Fråga runt lite. Eller så har tidningen Studio en massa bra tester. DEt är faktiskt det ändå jag har, en mick, ett ljudkort, en synt, gitarrer och Ableton Live 7 och så hotttat med en del pluggar. Och jag önskar faktiskt mig inte någon mer hårdvara, som typ mixerbord eller så. Det funkar bra på datorn.

Beroende på synth och mick så snurrar det runt på en 10-12 tusen kanske. Sammanfattningsvis, kolla in Live, kolla snabbkursen och sen är det bara att åka. Så var det för mig iallafall.

Good Luck!

A

Redigerat av Alte
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...