Jump to content
Annons

Line6 UX2


Maxpower

Recommended Posts

Tjena!

Nu är det dags för mig att uppgradera mitt ljudkort!

För närvarande använder jag ett M-Audio Quattro USB-kort som är lite sådär. Det händer

att det slutar funka ibland, visserligen inte ett stort problem är ju bara att starta om det. Sen kan den inte spela upp sådant som är panorerat till höger, t.ex. om jag lägger en gitarrslinga 100 % till höger så hörs inte den när man sedan ska spela upp låten med ljudkortet på. En annan grej är att det inte finns en volymratt på den så ljudet är väldigt högt och kan bara ändras i dataprogrammen.

Därför är det dags att köpa nytt! Och jag funderar på Line6 UX2 ljudkortet mest för att den har 2 XLR ingångar och fantommatning. Men min fråga är alltså om det är ett bra kort eller inte. Jag antar att det är fantommatning till båda ingångarna men hur är det när man panorerar? är det så på alla ljudkort att de ljuden lagda till höger inte spelas upp?

Tack på förhand för svar!

EDIT: Sorry glömde säga vad jag ska använda det till: jag vill spela in sång, elgitarr, akustisk gitarr, midi-piano m.fl.

Redigerat av Sidvall
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

jag har bara kört det hos en kompis men då tyckte jag det sög ganska totalt. Ljudkvalitén är lika plastig som chassit känns. Visst kan det vara skoj att leka med Gearbox men man tröttnar ganska snabbt och ska man dessutom ha det till annat än elgitarr finns det kort med betydligt bättre kvalité.

Vet dock att många tycker det är ett bra och prisvärt kort. ska bli intressant att följa den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm okej va synd... Den verkar ju vara rätt inställd på att spela in gitarr därför är jag intresserad av att veta hur det är med rösten. Stod om den i senaste numret av musikermagasinet och de verkade tycka om den, iofs var det typ bara en liten notis om att den fanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker anus. Micpreamparna är brusiga, gitarrljuden är endast dugliga. Iallafall de distade ljuden. Mitt ljudkort knastrar i utgångarna osv från fabrik.

Jag använder den endast till att spela in demos me elgitarr och bas.

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Ux1 och är rätt så nöjd, ibland händer det dock att ljudet mitt i allt slutar fungera och det kommer ett fruktansvärt knaster... det enda man kan göra då är att starta om datorn o hoppas på det bästa. Jag brukar köra POD Farm istället för Gearbox tillsammans med min externa Gt-8a. Jag är väldigt nöjd med ljudet förutom när det knastrar till mitt i allt och man får halft hjärt attack. Som tur är kommer inte knastret in i inspelningen. Jag har inte prövat med så mycket sång men med POD Farm har jag många preamps för både sång,basgitarr och faktiskt midisynth.

Midi vet jag inte om det går att koppla in i Ux1, går det med ux2?

ux2 är nog inte så mycket annorlunda än ux1...ux2 har enbart flera hål i sig... tex phantominmatningen som inte finns på ux1. Men då finns ju alternativet att koppla till en preamp med phantom.

Den är ganska svår att få bra latency med, det minsta jag kan få utan brus är 9,4 ms. Det är helt okej, det funkar att spela in med.

Jag kommer troligen i framtiden nångång att skaffa ett firewire kort men tyvär har inte min laptop något sådant uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm okej det verkar som att folket inte riktigt gillar detta ljudkort. Vet ni någon annat ljudkort som har 2 XLR inputs med fantommatning annars som inte är för dyrt?

Såg precis en annons på blocket där en kille sålde UX2:an plus mik, sladd, stativ för 2200 kr så jag blev lite sugen på det eftersom jag vill testa att spela in stereogitarr... fast nu vettefasen..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjo igen!

Min syrra är i usa och då tänkte jag att hon skulle passa på att köpa ett ljudkort till mig eftersom det är mycket billigare där.

De det står mellan är

Line6 Studio UX2 och M-audio Fast Track Pro

Likheter: Båda har 2 XLR ingångar. 24bit/96kHz format. Båda kostar 199 USD...

- Line6 UX2

Fördelar: Kompatibel med USB 1.1 och 2.0

Nackdelar: Inte så många som har det kortet, känns säkrare att köpa ett mer använt märke i dessa fall.

- M-audio Fast Track Pro

Fördelar: MIDI-in/ut (vet dock inte om jag har så stor användning av det), ifall jag vill börja med Pro Tools så kan jag det 🙂

Nackdelar: Inte USB 2.0 kompatibel

Så det som skiljer är USB 1.1 vs USB 2.0 frågan...

Vad säger ni är bäst?

Nu har jag ett USB 1.1 kort och är nere på 5 ms i latency. Jag tycker det funkar bra.

Måste USB-porten på datorn stödja 2.0 för att ha användning av det eller funkar det ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

UX2 duger för just plugga in gitarren och basen och spela in med. Men använda den som ljudkort för sitt DAW är inget att rekommendera. Dels för hög latens och sen är det klent och tunt ljud i kortet. Ett annat problem med USB-ljudkort är även, förutom för hög latens, är att de tar för mycket cpu. Köp annat för just som huvudkort men som sagt var för gitarr duger UX2 helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...