Maxpower Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 (redigerat) Tjena! Nu Àr det dags för mig att uppgradera mitt ljudkort! För nÀrvarande anvÀnder jag ett M-Audio Quattro USB-kort som Àr lite sÄdÀr. Det hÀnder att det slutar funka ibland, visserligen inte ett stort problem Àr ju bara att starta om det. Sen kan den inte spela upp sÄdant som Àr panorerat till höger, t.ex. om jag lÀgger en gitarrslinga 100 % till höger sÄ hörs inte den nÀr man sedan ska spela upp lÄten med ljudkortet pÄ. En annan grej Àr att det inte finns en volymratt pÄ den sÄ ljudet Àr vÀldigt högt och kan bara Àndras i dataprogrammen. DÀrför Àr det dags att köpa nytt! Och jag funderar pÄ Line6 UX2 ljudkortet mest för att den har 2 XLR ingÄngar och fantommatning. Men min frÄga Àr alltsÄ om det Àr ett bra kort eller inte. Jag antar att det Àr fantommatning till bÄda ingÄngarna men hur Àr det nÀr man panorerar? Àr det sÄ pÄ alla ljudkort att de ljuden lagda till höger inte spelas upp? Tack pÄ förhand för svar! EDIT: Sorry glömde sÀga vad jag ska anvÀnda det till: jag vill spela in sÄng, elgitarr, akustisk gitarr, midi-piano m.fl. Redigerat 26 januari 2009 av Sidvall
maart (oregistrerad) Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 jag har bara kört det hos en kompis men dÄ tyckte jag det sög ganska totalt. Ljudkvalitén Àr lika plastig som chassit kÀnns. Visst kan det vara skoj att leka med Gearbox men man tröttnar ganska snabbt och ska man dessutom ha det till annat Àn elgitarr finns det kort med betydligt bÀttre kvalité. Vet dock att mÄnga tycker det Àr ett bra och prisvÀrt kort. ska bli intressant att följa den hÀr trÄden.
Maxpower Postat 26 januari 2009 TrÄdstartare Postat 26 januari 2009 Hmm okej va synd... Den verkar ju vara rÀtt instÀlld pÄ att spela in gitarr dÀrför Àr jag intresserad av att veta hur det Àr med rösten. Stod om den i senaste numret av musikermagasinet och de verkade tycka om den, iofs var det typ bara en liten notis om att den fanns.
n0m0ney Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Jag tycker anus. Micpreamparna Àr brusiga, gitarrljuden Àr endast dugliga. Iallafall de distade ljuden. Mitt ljudkort knastrar i utgÄngarna osv frÄn fabrik. Jag anvÀnder den endast till att spela in demos me elgitarr och bas. / Daniel
lonewind Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Anus tyvÀrr... helt klart. AnvÀnde det ett Är. VÀldigt brusigt t ex. RÀtt kul med gearboxen men... nÀ. Och midi funkar sÀllan bra med usb kort enligt min erfarenhet. SvÄrt att fÄ ned latencyn bra med det hÀr kortet ocksÄ.
GÀst Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Har inga som helst problem med vare sig brus eller latency. Gillar man inte de presets som finns i gearbox fÄr man ju skruva sjÀlv! Visst finns det bÀttre grejer men det Àr ju ocksÄ en frÄga om vad det kostar! /Jocke
Emil16473 Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Jag kör med Ux1 och Àr rÀtt sÄ nöjd, ibland hÀnder det dock att ljudet mitt i allt slutar fungera och det kommer ett fruktansvÀrt knaster... det enda man kan göra dÄ Àr att starta om datorn o hoppas pÄ det bÀsta. Jag brukar köra POD Farm istÀllet för Gearbox tillsammans med min externa Gt-8a. Jag Àr vÀldigt nöjd med ljudet förutom nÀr det knastrar till mitt i allt och man fÄr halft hjÀrt attack. Som tur Àr kommer inte knastret in i inspelningen. Jag har inte prövat med sÄ mycket sÄng men med POD Farm har jag mÄnga preamps för bÄde sÄng,basgitarr och faktiskt midisynth. Midi vet jag inte om det gÄr att koppla in i Ux1, gÄr det med ux2? ux2 Àr nog inte sÄ mycket annorlunda Àn ux1...ux2 har enbart flera hÄl i sig... tex phantominmatningen som inte finns pÄ ux1. Men dÄ finns ju alternativet att koppla till en preamp med phantom. Den Àr ganska svÄr att fÄ bra latency med, det minsta jag kan fÄ utan brus Àr 9,4 ms. Det Àr helt okej, det funkar att spela in med. Jag kommer troligen i framtiden nÄngÄng att skaffa ett firewire kort men tyvÀr har inte min laptop nÄgot sÄdant uttag.
Maxpower Postat 26 januari 2009 TrÄdstartare Postat 26 januari 2009 Hmm okej det verkar som att folket inte riktigt gillar detta ljudkort. Vet ni nÄgon annat ljudkort som har 2 XLR inputs med fantommatning annars som inte Àr för dyrt? SÄg precis en annons pÄ blocket dÀr en kille sÄlde UX2:an plus mik, sladd, stativ för 2200 kr sÄ jag blev lite sugen pÄ det eftersom jag vill testa att spela in stereogitarr... fast nu vettefasen..
Maxpower Postat 5 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 5 februari 2009 Tjo igen! Min syrra Ă€r i usa och dĂ„ tĂ€nkte jag att hon skulle passa pĂ„ att köpa ett ljudkort till mig eftersom det Ă€r mycket billigare dĂ€r. De det stĂ„r mellan Ă€r Line6 Studio UX2 och M-audio Fast Track Pro Likheter: BĂ„da har 2 XLR ingĂ„ngar. 24bit/96kHz format. BĂ„da kostar 199 USD... - Line6 UX2 Fördelar: Kompatibel med USB 1.1 och 2.0 Nackdelar: Inte sĂ„ mĂ„nga som har det kortet, kĂ€nns sĂ€krare att köpa ett mer anvĂ€nt mĂ€rke i dessa fall. - M-audio Fast Track Pro Fördelar: MIDI-in/ut (vet dock inte om jag har sĂ„ stor anvĂ€ndning av det), ifall jag vill börja med Pro Tools sĂ„ kan jag det đ Nackdelar: Inte USB 2.0 kompatibel SĂ„ det som skiljer Ă€r USB 1.1 vs USB 2.0 frĂ„gan... Vad sĂ€ger ni Ă€r bĂ€st? Nu har jag ett USB 1.1 kort och Ă€r nere pĂ„ 5 ms i latency. Jag tycker det funkar bra. MĂ„ste USB-porten pĂ„ datorn stödja 2.0 för att ha anvĂ€ndning av det eller funkar det Ă€ndĂ„?
DieHard (oregistrerad) Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 UX2 duger för just plugga in gitarren och basen och spela in med. Men anvÀnda den som ljudkort för sitt DAW Àr inget att rekommendera. Dels för hög latens och sen Àr det klent och tunt ljud i kortet. Ett annat problem med USB-ljudkort Àr Àven, förutom för hög latens, Àr att de tar för mycket cpu. Köp annat för just som huvudkort men som sagt var för gitarr duger UX2 helt okej.
Maxpower Postat 5 februari 2009 TrÄdstartare Postat 5 februari 2009 Jag har inte haft problem med varken latens eller att mitt kort drar för mycket CPU plus att jag inte har firewire kort sÄ jag tÀnker nog fortsÀtta köra pÄ usb. Vad skulle du annars rekommendera som huvudkort i samma prisklass?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.