Jump to content
Annons

En klurig fråga

Recommended Posts

JBerget (oregistrerad)
Postat

Hallå alla på forumet! Ny här och jag har lite funderingar över rösteffekter. Jag har gjort egen musik nu under 1 år och jag sjunger självfallet till mina egna låtar.

Till frågan nu, vad för typ av effekt använder dem på rösten i denna låt? Det är inte autotune, det har jag redan slagit mig fast vid, men vad kan det vara? En kompis till mig har det på sitt mixerbord men han vet inte vad det heter, men jag vill gärna ha det på burken så man bara kan lägga på direkt.

Länk:

Tack för hjälpen! 😄

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Effekten kan nog göras på flera sätt.

* Harmonizer / Pitch shifter som kan midistyras och det är klart.

* Kontakt samplern skulle kunna göra det också.

* En Vocoder är också en möjlighet. (En Vocoder behöver inte låta som en robotröst)

Redigerat av drloop
JBerget (oregistrerad)
Postat
Effekten kan nog göras på flera sätt.

* Harmonizer / Pitch shifter som kan midistyras och det är klart.

* Kontakt samplern skulle kunna göra det också.

* En Vocoder är också en möjlighet. (En Vocoder behöver inte låta som en robotröst)

Okej, tack! Men tänkte om det fanns någon färdig VST som man bara kunde slänga på, har även letat runt lite på olika vocoders. Men hittar inget liknande..

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är nog inte bara någon av ovanstående effekter, utan en kombination av flera för att få till soundet.

Och det är bara att experimentera fram.

Grunden hur du pitchar sången är ovan beskrivna metoder.

Sedan får du bygga soundet... och där får du nog experimentera själv.

Redigerat av drloop
Postat

Instämmer med Doktorn.

Rösten är definitivt autotunad, men effekten av det är inte det som fångar örat. För att få till det här skulle jag greppa vocodern som första och främsta verktyg och sen krydda med flera andra saker.

JBerget (oregistrerad)
Postat
Autotune + vocoder

Punkt slut.

Är ni verkligen säkra på att det är autotune? Tycker inte det låter riktigt som det. Nån bra vocoder att rekomendera?

Postat

Prosoniqs Orange Vocoder är omtyckt, men ganska begränsad.

Själv använder jag mest Steinberg's standard vocoder, och midi styr den. Vill jag bli riktigt esperimentell finns även Native Instruments Traktor till hands, men jag tror inte den säljs längre.

Autotuner, som ställts in lite slarvigt .. det hör man mest på att de längre tonerna låter nästan helt fria från några svängningar.

JBerget (oregistrerad)
Postat
Prosoniqs Orange Vocoder är omtyckt, men ganska begränsad.

Själv använder jag mest Steinberg's standard vocoder, och midi styr den. Vill jag bli riktigt esperimentell finns även Native Instruments Traktor till hands, men jag tror inte den säljs längre.

Autotuner, som ställts in lite slarvigt .. det hör man mest på att de längre tonerna låter nästan helt fria från några svängningar.

Okej, får pröva runt!

Tack för hjälpen! 🙁

Postat

Ja helt klart är det autotune, men som sagt så är det vocodern som gör den syntetiska effekten. Autotunen (som ligger före i kedjan) bara fixar hans röst lite för mycket.

JBerget (oregistrerad)
Postat
Ja helt klart är det autotune, men som sagt så är det vocodern som gör den syntetiska effekten. Autotunen (som ligger före i kedjan) bara fixar hans röst lite för mycket.

En annan sak, diggar synthen i låten som jag länka i början. Nån som vet vad det är för synth/vst?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

En annan sak, diggar synthen i låten som jag länka i början. Nån som vet vad det är för synth/vst?

Edit: Dum kommentar av mig....

Det är jättesvårt att veta.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.