Jump to content
Annons

Synk problem med Virus TI


gabbe88

Recommended Posts

Hej, jag har haft ett problem med min Virus Ti sen jag köpte den.

När jag spelar en enkel loops i fruity loops tillsammans med en kick, låt säga 135 BPM, samt en virus lead med en midi fil.

Då uppstår ett konstigt synk problem. Midi filen/Virusen verkar ur synk tillsammans med resten av loopen. Speciellt märkbart med kicken, då det hörs tydligt.

Oftast fungerar det att endast flytta på midi filen för att den ska hamna någorlunda i synk. Men måste jag göra detta varje gång?

Om jag tar en vanlig vst synth och med samma loop och midi fil, så låter det perfekt. Gör jag då samma sak fast med virusen utan att ändra midi filen, så låter den ur synk.

Så det är enbart virusen som orsakar detta. Har jag missat något angående synken? Jag vet att det har varit lite problem med virusen och synken, men det borde inte vara såhär varje gång?

Jag använder virusen genom USB och har den senaste versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir alltid en fördröjning på externa syntar på grund av ljudkortets latency. DAW-programmmen brukar kompensera för detta automatiskt. Det gäller dock att kompensationen är rätt inställd för latencyn i ditt ljudkort. Jag kör Tracktion och där finns en testfunktion som mäter latencyn och ställer in rätt värde automatiskt.

Vad menar du med att du kör Virusen via USB? Är det ljudet eller midi som går via USB? Ljud via USB brukar ge ganska hög latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med att du kör Virusen via USB? Är det ljudet eller midi som går via USB? Ljud via USB brukar ge ganska hög latency.

Jag har kopplat in synthen till datorn genom att använda USB varianten. Till Virus TI medföljde en USB kabel så att ljudet går genom USB kabeln in i datorn.

Läste på ett annat forum att den lilla fördröjning som sker genom att köra USB, kan man förbättra om man kör MIDI istället för USB. Så det är som du säger att det ger en hög latency.

Ska ta och testa koppla in den via MIDI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt ställa in Virusen med MIDI nu.

Ta en titt här:

1. MIDI IN från Virusen till MIDI OUT port på mitt tascam ljudkort (inkopplad via USB).

2. MIDI OUT till MIDI IN.

3. USB kabel från Virusen till datorn. Rätt eller fel?

4. Följande inställningar i fruity loops.

MIDI output

Microsoft MIDI Mapper

Input

2- Virus TI MIDI - Active

AUDIO

Virus USB ASIO driver

System perfomance - Fast

Clock source Hardware.

Prio - Highest

I Mixern:

IN- Virus TI - IN 1 Virus TI stereo

Är detta rätt inkopplat?

Om jag inte har Virusen inkopplad via USB så kan inte FL hitta MIDI input i inställningar samt att det inte finns någon kontakt mellan FL och Virus TI Control. FL kan inte hitta virusen.

Mitt mål är att kunna använda Virusen som en synth och inte som en plugin. Dock så försvinner synk problemet när jag kör på detta viset och väljer Virusen i FL mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta på access hemsida:

System requirements

Macintosh

Mac OS X version 10.4.6 or higher

Supported VST, Audio Unit or RTAS host

At least 250 MB of free hard disk space for installation. Installation requires free disk space on the startup drive

Mac OS Extended Format (HFS+) formatted drive or partition. Installation is not supported on UNIX File System (UFS) formatted drives or partitions

1024 MB of RAM installed

a CD-ROM drive or internet access

256 colors at 1024 x 768 monitor resolution

Windows

Windows XP Home Edition SP2, Windows XP Professional Edition SP2, Windows Vista (32 bit only)

VST compatible sequencer software

At least 250 MB of free hard disk space for installation

1024 MB of RAM

a CD-ROM drive or internet access

a video card that supports 256 colors at 1024 x 768 monitor resolution

The current build does not support 64 bit systems

Compatible sequencer versions

Please note that other versions/products might work as well but eventually do not support all functionality. We strongly recommend only using certified products.

Macintosh

Apple Logic 7.2.3 or higher

Steinberg Cubase SX/SL 3.1 or higher

Pro Tools 7.3 M-Powered, LE or TDM or higher

Ableton Live 5.2.2 or higher

Windows

Steinberg Cubase SX/SL 3.1 or higher

Pro Tools 7.3 M-Powered, LE or TDM or higher

Cakewalk Sonar Producer 7

Ableton Live 5.2.2 or higher

Image Line FL Studio 5 or higher

källa: http://www.access-music.de/compato.php4

Om du inte redan gjort det så rekomenderar jag dig att se över ifall all din hårdvara övensstämmer med specen. Om allt är ok hade jag funderat på hurvida det finns uppdaterade drivrutiner till ljudkortet du äger, om det inte finns uppdaterade drivrutiner till ljudkoret hade finns det två tänkbara lösningar.

1) Höj buffert för latency

2) Ersätt ditt USB-ljudkort med ett internt ljudkort via PCI, som har väldigt mycket bättre prestanda jämfört med ett USB-ljudkort. Den förmodade anledningen till din latency är USB som inte är snabbt nog för att hantera alla dina enheter (tangentbord, mus, ljudkort, Virus TI) du har inkopplade.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att i början så hade många problem med synk funktionen.

Då var det OSet i virusen som skapade problem.

Uppdatera till det senaste så kanske det löser sig.

Koppla även in synten direkt till USB uttaget och inte via någon USB-hub

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Låter märkligt.. har du prövat en annan USB-kabel? Har du kopplat synthen till ljudkortet eller direkt till USB-port i datorn?

Jag upplever bara latency när jag spelar in midi via usb. Oftast är den inte så stor, så det räcker med att göra några små edits på notplaceringen. Sen när det spelas upp är det klockrent.

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig jag hjälpte dig förut med samma problem men aja,du kan ju slippa latency helt å hållet på virusen genom att direkt monitorera ljudet som kommer från den ut i högtalare direkt,det står i manualen hur du gör.För övrigt kan du inte använda midi som du skriver med virusen utan ljudet måste strömma genom usb kabeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej,

Jag kollde bara igenom lite snabbt här på forumet men jag hade liknande problem som dig i början när jag fick hem min Ti Snow. Bästa tipset jag kan ge dig är att vända dig till Access Music supporten. Dom är utan tvekan den bästa supporten i världen!! Dom är nämligen bemannade dygnet runt och du får svar inom 30-40min oavsett vad du har för problem. Gå igenom ditt problem med dom så hjälper dom dig tills problemet är löst. Du hittar supporten under just fliken support på deras hemsida.

Det finns även en ny OS ute nu om du inte har uppdaterat till OS 3.01 än, den OS:en äger!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...