Jump to content
Annons

Basscut vid Glyn Jonsmickning?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Glyn Johnsmetoden är ju att använda bara fyra mickar till truminspelning, kaggemick, virvelmick plus två stormembranare, en som overhead, den andra lite skumt bredvid golvpukorna siktad in mot virveln, dessa ska stå för det mesta av ljudet.

Jag ska ha mina Röde NT2-A till detta. De har möjlighet till basscut på antingen 40 eller 80 Hz, Borde jag använda det eller köra rakt? Jag vill ju ha så mycket fläsk som möjligt ur trummorna, samtidigt så är det andra instrument som spelar samtidigt i samma rum som kanske kan ställa till fult buller.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glyn Johns är egentligen en tremickarsteknik. Eller kanske egentligen ett förhållande mellan överhängsmickar.

Nåja, eftersom du använder så pass få mickar och jag utgår från att de är lämpade för uppgiften är mitt svar: Antagligen inte!

Om du märker att bastrumman låter tunn i förhållande till övriga trummor är det nog så att bastrummemicken hamnat i ett dåligt fasförhållande jämfört med överhänget. Flytta på bastrummemicken (in mot eller bort från trumman).

Och en annan sak, posta följdfrågor i de urspungliga trådarna. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du undvika utsläckningar?

Menar du i överhäng eller mellan överhäng och övriga?

Jag tänker försöka hitta ett läge för Rödena så att avstånden även till kaggemicken blir det samma. Avståndet till virveln ska ju mätas på centimetern. Till kaggen har jag både en AKGD112 och en EV/ND868 att välja på. Ska ev börja dribbla i kväll redan. Jag är jäkligt uppskruvad nu! 😕 Att jag inte fattar mastringen får jag ta senare, kanske basisten i bandet fattar bättre än jag.

Kan man få tråden flyttad till Glyn Jons-avdelnungen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Man får kanske höja placeringen av OH-micken precis ovanför setet så att dess avstånd inte blir närmare än den bortanför golvpukan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får kanske höja placeringen av OH-micken precis ovanför setet så att dess avstånd inte blir närmare än den bortanför golvpukan...

Micken vid golvpukan ska inte vara ovanför utan till höger om den, precis ovanför, och riktad så den "ser" bort mot highhaten. Den "hör" alltså riden från undersidan

OHn ska sitta så att den "ser" kaggeklubbans träffpunkt. Jag har specialgjort två låga stativ till golvpuksmicken och kaggemicken. Ev struntar jag i virvelmicken, gänget jag ska spela in är en gitarist för mycket.

http://www.blaxploitation.com/drums/

Scrolla ner finns det bilder. Dåligt med cymbaler på det trumsetet, Jag mest antar att pukmicken måste sitta lägre om man har en eller två ridecymbaler där, annars skymmer jy cymbalen irektljudet från virveln. Vår trummis har både två golvpukor och två ride och två crashar, en på varje sida, så då får vi lägga ner lång tid för att hitta exakt läge för micken för golvpukssidan. Den trummis jag ska spela in i morrn har bara en ride och en golvpuka.

Det borde gå att hitta lägen på mickarna där både avståndet till virvelns mitt och kaggens klubbträffpunkt är det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Var noga med att OH-micken ovanför BD kommer tillräckligt högt upp så att den har samma avstånd till SD (fågelvägen) som OH-micken borta vid FT så du inte får fasfel. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Var noga med att OH-micken ovanför BD kommer tillräckligt högt upp så att den har samma avstånd till SD (fågelvägen) som OH-micken borta vid FT så du inte får fasfel. 😛

Ja för fan. Det lärde jag mig för länge sen. Tumstock och måttband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skära basen i efterhand?

Jo det går ju det med. Jag spelade in mitt första rockgäng i förrgår, då skar jag inget alls på mickarna. Efteråt har jag bekantat mig med portans eq, och jag gillar den skarpt fast det bara är tre kontroller. Midsvepet kan man svepa ner ända till 32 hz, så om jag vill kan jag skära några db i basen vid 40 hz och ändå boosta på lite vid 70 hz med midden. Tycker de jobbar väldigt fint de där.

Nästa truminspelning ska jag nog testa att skära vid 40 hz ändå på Rödena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var noga med att OH-micken ovanför BD kommer tillräckligt högt upp så att den har samma avstånd till SD (fågelvägen) som OH-micken borta vid FT så du inte får fasfel. 😕

Jag har lyssnat som f-n nu efteråt och kan inte höra några tendenser till fasfel. Trummisen slår nästan inte en enda gång på pukorna så det har jag inte kollat så noga, men virveln och kaggen funkar fint. Eftersom de var fem i bandet fick jag pruta bort virvelmicken till förmån för stereokeyboard. Det gjorde att jag fick panorera in den ena oh-micken lite mer och den andra ut mer för att få virveln i mitten. Röde NT2-A måste helt enkelt vara en kanonmick, man får riktigt skapligt tryck från kaggen med från overheaden om man stänger av kaggemicken. Så om man ska göra tex en live jazzinspelning med många solister och bara har 8 kanalers samtidig inspelning att tillgå kan man helt säkert få ett bra trumljud med endast en NT2-a placerad ovanför baskaggen, lite bakom bakkanten på kaggen så micken "ser" klubban. Med sju kanaler till resten, kontra, piano, blås, gitarr osv kan man ju få en trivsam stereobild ändå utan att trummorna är i stereo. Med lite snyggt stereoreverb på trummicken så kan man säkert göra riktigt fina live jazzupptagningar på tex en jazzklubb.

Bara jag blir lite mer varm i kläderna ska jag försöka få göra lite jazzinspelningar här i Söderhamnstrakten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...