Jump to content
Annons

Angåended Kleerup och grammisar


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Som titeln antyder är jag lätt förvånad och smått bitter över att Kleerup fick så många grammisar i år. Inte bitter för att jag själv borde fått dem (vem lurar jag, självklart ska JAG ha dem!) utan snarare därför att jag inte förstår varför han fick dem. Någon kanske kan sprida lite ljus över fenomenet Kleerup, och förklara det jag uppenbarligen missat.

För mig är Kleerup en producent som hjälp diverse artister göra ganska bra låtar. Sedan släpper han en egen skiva och vips får han grammisar. Vilket är märkligt eftersom skivan är 1) hälften instrumentala låtar, vilka låter 1999 "vi har hört det förut hundra gånger" och faktiskt inte ens musikaliskt intressanta. 2) andra hälften är kollaborationer med kända kvinnliga artister, som i ärlighetens namn inte heller är speciellt starka låtar.

Mitt problem med Kleerup är inte att det är "dålig musik". Tvärt om gillar jag soundet. Men att gå så långt som att ge honom flertalet grammisar för en skiva som gjorts förr och gjorts bättre är för mig helt ofattbart. Jag blir också sur därför att den elektroniska "dansmusik" genren har flertalet duktiga aktörer som gör orginell (eller iaf orginellare) musik och bättre förtjänar rampljuset.

Kanske kan någon förklara detta Kleerup-fenomen för mig? Min syster gav mig en alternativ förklaring till all hype kring Kleerup: "Han knarkar..." Ja, kanske är så enkelt. Nåväl, sprid gärna ljus över detta!

Mvh,

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Därför att den svenska musikbranschen är en liten klick inavlade?

Det handlar om att känna rätt folk och slicka deras stjärthål så mycket man bara kan och alltid slicka uppåt...

Då slår man igenom och blir nånting stort och pengarna bara strömmar in... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte grammispriset har särskilt stor trovärdighet. Det är bara mainstreamartister som syns i tv och hörs i radio som blir nominerade. Nu låter jag som värsta indietönten, men jag tycker att man ska visa lite större bredd än så om det ska vara ett meningsfullt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att den svenska musikbranschen är en liten klick inavlade?

Det handlar om att känna rätt folk och slicka deras stjärthål så mycket man bara kan och alltid slicka uppåt...

Då slår man igenom och blir nånting stort och pengarna bara strömmar in... 😎

Hmm, du är mycket för att slicka på underliga ställen 😄

Och om du påstår att Kleerup är en rövslickare så har du fel. Han är nog den sista jag skulle kalla rövslickare.

Jag skummar igenom grammisvinnarna och jag hittar inte speciellt många "kappan efter vinden rövslickare"

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte grammispriset har särskilt stor trovärdighet. Det är bara mainstreamartister som syns i tv och hörs i radio som blir nominerade. Nu låter jag som värsta indietönten, men jag tycker att man ska visa lite större bredd än så om det ska vara ett meningsfullt pris.

Låt oss höra. Dra dina 5 nomineringar till bästa platta 2008.

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte grammispriset har särskilt stor trovärdighet. Det är bara mainstreamartister som syns i tv och hörs i radio som blir nominerade. Nu låter jag som värsta indietönten, men jag tycker att man ska visa lite större bredd än så om det ska vara ett meningsfullt pris.

Låt oss höra. Dra dina 5 nomineringar till bästa platta 2008.

Svenska då, utgår jag ifrån? Exempel på artister som inte fick chansen, inte nödvändigtvis att jag gillar alla: Action Biker, Tape, Dungen, Britta Persson, Vapnet. Sen har jag inget emot om Kleerup är med på listan också, men det känns inte som nåt av större vikt om man inte tar hänsyn till en större skara artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...