Jump to content
Annons

PT 8 Problem! HJÄLP!


Sanchezco

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem med mitt Pro tools 8, samma problem som jag hade med 7.4 versionen. Börjar jag bygga på en låt och har ca minst 4 pluggar igång som t ex 2 st Xpand och 2 Nexus, så när jag kör på play så kommer det upp ett fel meddelande som säger "A Cpu overload error occured. If this happens often, try increasing the H/W Buffer Size in the playback engine dialog or removing some plug-ins" (-6101)

Jag har ökat H/W Buffer så mycket det bara går, men pro tools orkar inte driva knappt 4-6 synthar förräns samma meddelande dyker upp???

Jag har en ny iMac 2.4 med 4GB 800 MHZ DDR2 minne, denna dator klarar 20 Synthar i Logic utan några som helst problem.

Mycket tacksam för svar!

MVH

Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Har nog inte så myclet med Pro Tools att göra som med hur CPU snåla pluggarna är.

Samma pluggar i Logic och PT borde ge samma last.

Men PT stannar om datorn inte orkar. Det gör inte Logic utan det hickar til ( med vilka följder det nu får för eventuella pålägg) och Logic rullar vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men mitt Logic hickar inte äns till, CPU mätaren når inte äns hälften när jag har t ex 15 synthar igång! Och ändå pallar inte Pro tools med 4 av dessa synthar förräns "error" meddelandet dyker upp...??

Har nog inte så myclet med Pro Tools att göra som med hur CPU snåla pluggarna är.

Samma pluggar i Logic och PT borde ge samma last.

Men PT stannar om datorn inte orkar. Det gör inte Logic utan det hickar til ( med vilka följder det nu får för eventuella pålägg) och Logic rullar vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet! Vad jag skrev var att 2 Xpand och 2 nexus synthar skapar "Cpu overload" på PRO TOOLS. Jag har testat köpa samma typer av synthar på på både PT och Logic, t ex körde jag 16 Nexus i mitt logic, funkar kanon fint. På PT gick det med 5 st, sen kom "error" meddelandet igen.....

Xpand finns inte för Logic.

Oftast har detta att göra med kompatibla/senaste updates för berörda pluggar.

Mvh,

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ett problem med mitt Pro tools 8, samma problem som jag hade med 7.4 versionen. Börjar jag bygga på en låt och har ca minst 4 pluggar igång som t ex 2 st Xpand och 2 Nexus, så när jag kör på play så kommer det upp ett fel meddelande som säger "A Cpu overload error occured. If this happens often, try increasing the H/W Buffer Size in the playback engine dialog or removing some plug-ins" (-6101). Jag har ökat H/W Buffer så mycket det bara går, men pro tools orkar inte driva knappt 4-6 synthar förräns samma meddelande dyker upp??? Jag har en ny iMac 2.4 med 4GB 800 MHZ DDR2 minne, denna dator klarar 20 Synthar i Logic utan några som helst problem.

Mycket tacksam för svar!

MVH

Johnny

För testens skull, vad händer om du bara kör digi pluggar, de finns ju en del VI's i åttan.. hur mycke kan du mata på då (vid hög H/W buffer)?

De flesta pluggarna som fungerade i 7.4 ska fungera i 8'n.

Slängde dock ett snabböga på complistan å hittade inte Nexus där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke!

Jobbar du för Digidesign! Har varit inne på digidesign's forum och ser att det verkar vara flera som drabbats av detta problem? Vet du om de försöker åtgärda problemet? Vore ju kanon om man kunde börja använda PT 8...

MVH

Johnny

Xpand finns inte för Logic.

Oftast har detta att göra med kompatibla/senaste updates för berörda pluggar.

Mvh,

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det funkar! Testade 13 kanaler med synthar+ compressors reverb och EQ på samtliga och det gick kanon bra! 😉

Men problemet är ju att mina favorit synthar som t ex Nexus vill man ju gärna kunna använda....

Tack för tipset iaf!! Kommer du på nån mer lösning så hör gärna av dig!

/Johnny

Hej!

Jag har ett problem med mitt Pro tools 8, samma problem som jag hade med 7.4 versionen. Börjar jag bygga på en låt och har ca minst 4 pluggar igång som t ex 2 st Xpand och 2 Nexus, så när jag kör på play så kommer det upp ett fel meddelande som säger "A Cpu overload error occured. If this happens often, try increasing the H/W Buffer Size in the playback engine dialog or removing some plug-ins" (-6101). Jag har ökat H/W Buffer så mycket det bara går, men pro tools orkar inte driva knappt 4-6 synthar förräns samma meddelande dyker upp??? Jag har en ny iMac 2.4 med 4GB 800 MHZ DDR2 minne, denna dator klarar 20 Synthar i Logic utan några som helst problem.

Mycket tacksam för svar!

MVH

Johnny

För testens skull, vad händer om du bara kör digi pluggar, de finns ju en del VI's i åttan.. hur mycke kan du mata på då (vid hög H/W buffer)?

De flesta pluggarna som fungerade i 7.4 ska fungera i 8'n.

Slängde dock ett snabböga på complistan å hittade inte Nexus där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är jag rädd att du får slänga iväg ett mail till Nexus gubbarna.

Minns inte riktigt när, men för något eller några år sedan så ändrades RTAS protokollet. Vi såg då att det dök upp pluggar som var RTAS kompatibla men möjligen inte optimerade för det, som digis egna pluggar (som du själv såg)..

Är rätt säker på att Nexus gubbarna har koll på det. Har sett liknande fall med andra tillverkare å pluggar.

Hej!

Det funkar! Testade 13 kanaler med synthar+ compressors reverb och EQ på samtliga och det gick kanon bra! 😉

Men problemet är ju att mina favorit synthar som t ex Nexus vill man ju gärna kunna använda....

Tack för tipset iaf!! Kommer du på nån mer lösning så hör gärna av dig!

/Johnny

Hej!

Jag har ett problem med mitt Pro tools 8, samma problem som jag hade med 7.4 versionen. Börjar jag bygga på en låt och har ca minst 4 pluggar igång som t ex 2 st Xpand och 2 Nexus, så när jag kör på play så kommer det upp ett fel meddelande som säger "A Cpu overload error occured. If this happens often, try increasing the H/W Buffer Size in the playback engine dialog or removing some plug-ins" (-6101). Jag har ökat H/W Buffer så mycket det bara går, men pro tools orkar inte driva knappt 4-6 synthar förräns samma meddelande dyker upp??? Jag har en ny iMac 2.4 med 4GB 800 MHZ DDR2 minne, denna dator klarar 20 Synthar i Logic utan några som helst problem.

Mycket tacksam för svar!

MVH

Johnny

För testens skull, vad händer om du bara kör digi pluggar, de finns ju en del VI's i åttan.. hur mycke kan du mata på då (vid hög H/W buffer)?

De flesta pluggarna som fungerade i 7.4 ska fungera i 8'n.

Slängde dock ett snabböga på complistan å hittade inte Nexus där.

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

hittade följande, rätt gammal info, men stämmer nog till mångt å mycket..

Infon kommer som sagt från en äldre complista...

märk skillnaden mellan RTAS compatible och RTAS optimized..

* Digidesign does not directly test or qualify all third party Digidesign Development Partner products for Pro Tools; certain data is supplied by Digidesign Development Partners. If you do not see a product, then the manufacturer has not yet provided the relevant information to Digidesign. Please contact the manufacturer for information. Version numbers listed represent the earliest compatible version of the software. Click plug-in links to download the latest version.

 

** First version to be RTAS-optimized. Final release testing of Pro Tools 7.0 has shown that there are some performance issues with certain RTAS plug-ins when used with single processor computers. Instance counts on OS X-based LE systems may show a small decrease with certain plug-ins; Windows XP-based LE systems may incur a small performance hit as well with these plug-ins. All plug-ins tested show significant instance count gains on dual-processor computers. Digidesign is actively looking at these issues and hopes to have a fix for this as soon as possible.

länk

Ok, då är jag rädd att du får slänga iväg ett mail till Nexus gubbarna.

Minns inte riktigt när, men för något eller några år sedan så ändrades RTAS protokollet. Vi såg då att det dök upp pluggar som var RTAS kompatibla men möjligen inte optimerade för det, som digis egna pluggar (som du själv såg)..

Är rätt säker på att Nexus gubbarna har koll på det. Har sett liknande fall med andra tillverkare å pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke!

Jobbar du för Digidesign! Har varit inne på digidesign's forum och ser att det verkar vara flera som drabbats av detta problem? Vet du om de försöker åtgärda problemet? Vore ju kanon om man kunde börja använda PT 8...

MVH

Johnny

Xpand finns inte för Logic.

Oftast har detta att göra med kompatibla/senaste updates för berörda pluggar.

Mvh,

Micke

aolsson har redan svarat det jag skulle ha svarat. Tyvärr får vi ofta ta emot kritik om tredjepartstillverkare inte har uppdaterat/optimerat sina produkter för vår applikation. Dock är det ju inte så lätt för en användare att veta vad det är som knasar när något händer, och det ser ju ut som om Pro Tools beter sig illa - det är ju det som är värdprogrammet. Så jag förstår folks reaktioner ibland. Dock var mitt första svar en luddigare variant av vad aolsson senare sa. Det han refererar till är det som hände när Pro Tools 7.0 släpptes hösten 2005 och de kompatibilitetsförändringar som sedan följde pågick under större delen av 2006 för vissa tredjepartstillverkare av plug-ins. Precis som aolsson säger så var det många som "fungerade" då de var portade för 7.0 men de var inte "optimerade" vilket kunde medföra problem, och i de flesta fall fick vi höra att det var fel på Pro Tools.. :-)

Det lättaste sättet att vara säker är ju som vanligt att bara köra kompatibla, supportade och godkända applikationer och kombinationer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Micke!

Men vet du om Digidesign försöker lösa problemet? Har som sagt lagt många tusen kronor på synthar som jag nu inte kan använda fullt ut. Vill gärna släppa Logic och gå över helt till Pro Tools, tycker 8:an är sjukt bra annars och slår konkurenterna. Men som sagt så vill jag gärna kunna bygga mina låtar på mina andra pluggar som är RTAS kompatibla...

/Johnny

Micke!

Jobbar du för Digidesign! Har varit inne på digidesign's forum och ser att det verkar vara flera som drabbats av detta problem? Vet du om de försöker åtgärda problemet? Vore ju kanon om man kunde börja använda PT 8...

MVH

Johnny

Xpand finns inte för Logic.

Oftast har detta att göra med kompatibla/senaste updates för berörda pluggar.

Mvh,

Micke

aolsson har redan svarat det jag skulle ha svarat. Tyvärr får vi ofta ta emot kritik om tredjepartstillverkare inte har uppdaterat/optimerat sina produkter för vår applikation. Dock är det ju inte så lätt för en användare att veta vad det är som knasar när något händer, och det ser ju ut som om Pro Tools beter sig illa - det är ju det som är värdprogrammet. Så jag förstår folks reaktioner ibland. Dock var mitt första svar en luddigare variant av vad aolsson senare sa. Det han refererar till är det som hände när Pro Tools 7.0 släpptes hösten 2005 och de kompatibilitetsförändringar som sedan följde pågick under större delen av 2006 för vissa tredjepartstillverkare av plug-ins. Precis som aolsson säger så var det många som "fungerade" då de var portade för 7.0 men de var inte "optimerade" vilket kunde medföra problem, och i de flesta fall fick vi höra att det var fel på Pro Tools.. :-)

Det lättaste sättet att vara säker är ju som vanligt att bara köra kompatibla, supportade och godkända applikationer och kombinationer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger alltså inte hos digi utan hos Nexus killarna att optimera deras synt för RTAS.

Kort sagt, förnärvarande ligger det hos tredjepartarna att optimera deras pluggar för RTAS.

Sedan finns det andra saker som kan optimeras i Pro Tools så som bättre nyttjade av pluggar vid lägre buffer sizes.

Tack Micke!

Men vet du om Digidesign försöker lösa problemet? Har som sagt lagt många tusen kronor på synthar som jag nu inte kan använda fullt ut. Vill gärna släppa Logic och gå över helt till Pro Tools, tycker 8:an är sjukt bra annars och slår konkurenterna. Men som sagt så vill jag gärna kunna bygga mina låtar på mina andra pluggar som är RTAS kompatibla...

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "optimera" syntharna för RTAS? Nexus är ju redan RTAS Kompatibel, behöver lite info! Tänkte skicka ett mail till ReFx isåfall...

VH

Johnny

Det ligger alltså inte hos digi utan hos Nexus killarna att optimera deras synt för RTAS.

Kort sagt, förnärvarande ligger det hos tredjepartarna att optimera deras pluggar för RTAS.

Sedan finns det andra saker som kan optimeras i Pro Tools så som bättre nyttjade av pluggar vid lägre buffer sizes.

Tack Micke!

Men vet du om Digidesign försöker lösa problemet? Har som sagt lagt många tusen kronor på synthar som jag nu inte kan använda fullt ut. Vill gärna släppa Logic och gå över helt till Pro Tools, tycker 8:an är sjukt bra annars och slår konkurenterna. Men som sagt så vill jag gärna kunna bygga mina låtar på mina andra pluggar som är RTAS kompatibla...

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...