Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hey

Sitter här med min Xio och har stört mig (indirekt) på den, det känns som att jag måste slå till tangenterna ordentligt i FL Studio. Jag kör på CC mode och vill inte behöva ställa den utgående volymen till 100 av 127 varje gång jag ska spela, dels för att det låter inte så jätte verkligt och dels för att det är en störig process när man tvingats göra det ett hundratals gånger.

Tack!!

edit: Kan passa på och fråga när det gäller Xion, om jag använder mick via phantomen hur ska jag göra för att slippa höra output direkt, dvs så att jag endast hör output via t.ex. Cubase om jag klickar igång monitor ikonen på ett särskillt spår (för att höra FX live)

Återigen,

Tack

Redigerat av NoorK
Annons
Postat
Hey

Sitter här med min Xio och har stört mig (indirekt) på den, det känns som att jag måste slå till tangenterna ordentligt i FL Studio. Jag kör på CC mode och vill inte behöva ställa den utgående volymen till 100 av 127 varje gång jag ska spela, dels för att det låter inte så jätte verkligt och dels för att det är en störig process när man tvingats göra det ett hundratals gånger.

Tack!!

edit: Kan passa på och fråga när det gäller Xion, om jag använder mick via phantomen hur ska jag göra för att slippa höra output direkt, dvs så att jag endast hör output via t.ex. Cubase om jag klickar igång monitor ikonen på ett särskillt spår (för att höra FX live)

Återigen,

Tack

Det ska väl gå att ställa in känsligheten någonstans. Testa att googla på xiosynth och velocity curve så hittar du säkert svaret.

Andra frågan kan du söka på asio direct monitoring i det här forumet.

Postat

Tack för svaret,

Jag vet redan hur jag ändrar velocity curven men då blir det ju inte tryckkänsligt längre, jag vill kunna sätta en mininum gräns om man säger så, att velocityn lägst ska vara t.ex 40, men kan fortsätta upp till 127 beroende på hur hårt jag slår på tangenterna.

Ska söka efter det (kanske dumt att fråga detta innan jag kollat upp den andra tråden men, jag använder inte asio drivers utan Xions inbyggda ljudkort (Novation USB Drivers))

• 2 månader senare...
Postat

Men att ställa in velocitycurve ska ju inte ha ett jota med aftertouch (tryckkänslighet) att göra.. Det är ju 2 olika sensorer.. Alltså velocitycurve är en justering och aftertouch en annan även som MIDI-meddelande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.