Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nyligen införskaffat Cubase 4 och det känns väldigt bra än så länge. En sak irriterad mig dock och det är att när programmet kraschar så hänger dess process kvar i Aktivitetshanteraren i ett par minuter (ca 3-5 min). Om jag då startar Cubase på nytt så får jag inget ljud i programmet. Verkar som om den "kvarhängade" processen okuperar ljudkortets asio-drivrutin eller nåt. Alltså får man sitta o vänta i ett par minuter innan man kan starta programmet på nytt o forstätta med arbetet. Det funkar inte att välja "Avsluta process" i Aktivitetshanteraren heller, processen hänger kvar lik förbannat och ibland får man efter ett tag en blue sceen. Är det nån som vet hur man kan lösa detta? Jag hade för övrigt samma problem med Nuendo innan.

Annons
Postat

Det har hänt mig 1 gång så jag lade inte så stor vikt vid det....

Startade om datorn så funkade det igen.

Nu har jag en dedikerad studiodator och på den har inte cubase crashat nån gång än så länge.

Har du kollat steinbergs forum?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Vet hur jävla irriterande det är när det händer. 🙂 Men som sagt var det går fortare starta om datorn.

Postat

Jag har inte råkat ut för något sådant ännu. Kan det kanske handla om någon tredjepartsplugg som låser systemet? Se om det går att komma fram till när det händer och om det som sagt kanske är någon speciell plugin du kör med, så kan du kanske testa att köra utan den pluggen i nästa projekt och se om det händer ändå...

Har du förresten uppdaterat till senaste versionen av Cubase och Syncrosoft-drivern?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag har inte råkat ut för något sådant ännu.

Menar du att du aldrig upplevt att Cubase har hängt sig?

Ja då har man tur om något. Är det inte någon plugg är det asion. Gäller för mitt fall både M-Audios och line6.

Postat
Men som sagt var det går fortare starta om datorn.

Jo jag har märkt det med, men känns ändå lite segt att behöva starta om..

Kan det kanske handla om någon tredjepartsplugg som låser systemet?

Jo det är det säkerligen. Det är processen Cubase4.exe som hänger kvar, men alla pluggarna är "inbakade" i den processen väl? Det har för övrigt, vad jag kan minnas, aldrig hänt att Cubase (eller Nuendo innan) kraschat utan att dess process hängt kvar så här. Om det är en specifik plugg som orsakar detta, känns det ju som man ibland skulle råka ut för kraschar där det inte låser sig.

Funderar på om det kunde gå att "reboota" ljudkortets asio-drivrutin på nåt sätt (utan att starta om datorn), så att Cubase kan komma åt den när man startar programmet på nytt, även om den gamla processen hänger kvar. Kan nämnas att jag kör med ett RME Fireface 400 med.

Postat
Är det inte någon plugg är det asion. Gäller för mitt fall både M-Audios och line6.

För min del: Ibland pluggar (men de pluggarna brukar jag utesluta när jag väl isolerat problemet) men för det mesta programmets egna buggar.

Postat
Jag har inte råkat ut för något sådant ännu.

Menar du att du aldrig upplevt att Cubase har hängt sig?

Det händer så otroligt sällan att jag nästan är böjd att säga att det aldrig händer - faktiskt... 😉

Enda gången jag har råkat ut för stora mjukvaruproblem med hängningar i Cubase, är för flera år sedan, när jag var med och betatestade första versionen av Virtual Guitarist och en tidig beta-version bråkade en massa...

Jag hade en del trassel på den gamla datorn med sporadiska hängningar, men efter att systemdisken kraschade hårt för någon månad sedan, så insåg jag att de hängningarna har berott på disken och inte på Cubase - för det har inte inträffat något liknande på den nya burken ännu. Jag hade också mycket trassel för kanske två år sedan, när jag hade en minnesmodul som var halvkass och det tog lite tid innan jag kom fram till att det var en minnesmodul felet låg i. Nu använder jag inte så enormt mycket funktioner i programmet egentligen, så när det kommer nya versioner med beskrivningar av buggfixarna, så brukar min reaktion bli typ; "jaså - fanns det buggar där - och var är det då...?" - så det finns mängder av funktioner jag inte använder och kanske är det därför jag inte råkar ut för några problem, medan de som ständigt råkar ut för problem, kanske använder saker som jag aldrig är inne på...? Det är inte ovanligt att jag har igång Cubase kanske 10-12 timmar i sträck utan problem när jag håller på med något.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Trodde inte det fanns någon som inte hade pluggar som orsakade kraschar. Har mer problem med senaste cubase studio än med mitt gamla cubase sl. 🙂

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Det händer så otroligt sällan att jag nästan är böjd att säga att det aldrig händer - faktiskt... 😄

Jaha... så du är böjd när du säger saker? Jag brukar vara rakryggad jag... 🙂

Postat
Trodde inte det fanns någon som inte hade pluggar som orsakade kraschar. Har mer problem med senaste cubase studio än med mitt gamla cubase sl. 🙂

Mmm.. Känner igen det.

Jag har också gått den långa vägen med uppgraderingar. SL var stabilare än Cubase studio 4.

Men efter jag gick över till fullversionen så löste sig allt helt plötsligt.

VSTi:n Genesis från computer music har dock en del presets som får cubase att må dåligt.

Skruvar fram motsvarande ljud i andra pluggar istället.

Postat (redigerat)
Trodde inte det fanns någon som inte hade pluggar som orsakade kraschar. Har mer problem med senaste cubase studio än med mitt gamla cubase sl. 😛

Har kört LE, SX, Studio 4 och 4. Det är ingen större skillnad. Varken på mängden buggar eller problem med externa pluggar.

Att Claes inte upplevt Cubase som buggigt tycker jag antyder hur mycket han egentligen använder det.

Under den tiden har jag upplevt två eller tre helt stabila versioner.

Edit: Lite kaka på kaka

Edit 2: Men kaka är å andra sidan gott!

Redigerat av joachime
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag gillar inte när det smäller. Usch vad tråkigt det är.

Jag tyckte SX 2.2 och sista sx3an var stabila.

Men i ljuset av det joachime säger så fick jag krascher som inte ens blåskärmade utan gick rätt ut i omstart när jag körde SX3.

Trodde det var Asio drivrutin problem.

mmm kanske var det inte så stabilt som jag trodde...

pme (oregistrerad)
Postat

När en process hänger kvar är den låst i någon device driver. Det är förmodligen inte någon plugin, för de klarar operativsystemet av att slå ihjäl direkt. Vilket OS kör du?

Postat
När en process hänger kvar är den låst i någon device driver. Det är förmodligen inte någon plugin, för de klarar operativsystemet av att slå ihjäl direkt. Vilket OS kör du?

Windows XP

pme (oregistrerad)
Postat

Windows XP

Om du har stor datorvana kan du ladda ner lite verktyg från sysinternals. Med dessa kan du se vilket device som cubase väntar på, men en

god gissning är att det är ljudkortet.

Postat

Windows XP

Om du har stor datorvana kan du ladda ner lite verktyg från sysinternals. Med dessa kan du se vilket device som cubase väntar på, men en

Kikade lite på Sysinternals, men det känns aningen för avancerat för mig. Om det är ljudkortet som håller kvar Cubase-processen, vet du om det finns nåt sätt att avbryta detta direkt?

Postat

Cubase 4 hänger sig aldrig hos mig. Däremot när jag körde SX så hade jag problem i stort sätt varje gång jag jobbade(på den tiden körde jag en del "fulplugins" också vilket kan varit en del av problemet). Då blev det exakt som du beskrev att ljudet låser sig i det kraschade programmet. Det enda som hjälpte var att starta om datorn. Kan inte hjälpa dig nåt speciellt. .. Vet inte varför jag svarar ens =) ... hehe... Hade bra.

pme (oregistrerad)
Postat

Windows XP

Kikade lite på Sysinternals, men det känns aningen för avancerat för mig. Om det är ljudkortet som håller kvar Cubase-processen, vet du om det finns nåt sätt att avbryta detta direkt?

Det går inte. By design. Processer som har IO i devices dör inte för ens devicet har returnerat. Processen är reda död, det är bara en liten rök puff kvar...

Postat

Händer att jag råkar ut för det där ochså,det hänger sig kvar i flera minuter,har kommit på att om jag stänger av ljudkortet så löser det sig.

Postat
Händer att jag råkar ut för det där ochså,det hänger sig kvar i flera minuter,har kommit på att om jag stänger av ljudkortet så löser det sig.

Ok, tack för tipset! Jag har nu märkt att det verkar funka att switcha till en annan asio driver i Cubase och tillbaka igen till den rätta. Programmet kraschade förut idag o när jag då startade det på nytt direkt, funkde detta och jag kunde få ljud i det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.