Jump to content
Annons

Protools LE 7.4 frezze funktion?


millfordhaven (oregistrerad)

Recommended Posts

millfordhaven (oregistrerad)

Hej

Jag har en kollega som använder Sonar 7 och i den finns det en funktion som heter frezze, detta för att spara dator kraft.

finns det något motsvarande i protools LE 7.4

Jag använder Mac 2.5 Quad 2,5 gb-minne.

Mvh / Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte riktigt exakt vad freeze är för funktion då jag inte jobbat med annat än Pro Tools på väldigt länge. Men för att spara kraft så kan du spela in spåret på ett nytt audiospår med effekterna. Gör sedan spåret du hade alla effekterna på inaktivt genom att högerklicka (eller command + klick) och välj make inactive.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

millfordhaven (oregistrerad)

Hej

På något vis omvandlar det till Wave så att inte pluggen tar så mycket kraft.

Varför jag fråga är att om jag har lagt 10 audio track samt kanske 3 reverb pluggar och ezdrummer till detta ihop med lite eq samt comp.

Så börjar min dator protestera med buffer size, jag ligger då på 256 och går jag högre får jag svårt med lagning.

hoppas att jag inte låter för rörig och att ni kan förstå mitt problem

Min kollega har inga problem att köra över 30 spår och jag oroar mig när jag stöter på sånt här vid bara ca.10 spår

Mvh / Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

På något vis omvandlar det till Wave så att inte pluggen tar så mycket kraft.

Varför jag fråga är att om jag har lagt 10 audio track samt kanske 3 reverb pluggar och ezdrummer till detta ihop med lite eq samt comp.

Så börjar min dator protestera med buffer size, jag ligger då på 256 och går jag högre får jag svårt med lagning.

hoppas att jag inte låter för rörig och att ni kan förstå mitt problem

Min kollega har inga problem att köra över 30 spår och jag oroar mig när jag stöter på sånt här vid bara ca.10 spår

Mvh / Thomas

Men då är det nog det som jag säger. Bara att du får göra det manuellt i pro tools. Vi tar det lite steg för steg för en kanal. Sedan kan du ju göra detta på flera kanaler samtidigt.

1. Skapa ett nytt audiospår (mono eller stereo beroende på orginalspåret som skall spelas in hör)

2. Kanalen som du vill "frigöra" lägger du en send på, exempelvis Bus 1

3. På audiokanalen du skapade så ställer du bus 1 som input.

4. Sätt rec enabled på den nya audiokanalen och spela in.

5. Nu skall du ha en ny audiokanal som låter identiskt som den du satte senden på.

6. Sätt nu orginalspåret inaktivt.

Om du vill göra flera spår samtidgt så bara lägger du en send på alla. Smidigaste är att markera alla spår som skall spelas in på nya kanaler. Håll inne shift+alt och lägg sedan dit senden. Håll kvar shift+alt och klicka på en sends regel. Nu skickar alla de spår som du hade markerat.

Hoppas det hjälper 😆

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

På något vis omvandlar det till Wave så att inte pluggen tar så mycket kraft.

Varför jag fråga är att om jag har lagt 10 audio track samt kanske 3 reverb pluggar och ezdrummer till detta ihop med lite eq samt comp.

Så börjar min dator protestera med buffer size, jag ligger då på 256 och går jag högre får jag svårt med lagning.

hoppas att jag inte låter för rörig och att ni kan förstå mitt problem

Min kollega har inga problem att köra över 30 spår och jag oroar mig när jag stöter på sånt här vid bara ca.10 spår

Mvh / Thomas

Ibland kan PT LE klaga på buffersizen bara jag försöker trycka på play i ett tomt projekt. Så ja LE kan vara lite ostabilt när det gäller buffersizen tyvärr. PT HD som jag annars jobbar med i studion är grymt pålitligt. Men tyvärr har jag stött på mycket problem med LE. Hoppas en uppdatering till 8:an råder bot på detta, då jag planerat att gå över och jobba enbart i PT LE här hemma.

Men testa Gizmozis tips! Men var noga med att du skickar fullt med senden så du får hela signalen. Senden ska också stå i post-läge så du får med effekterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...