Jump to content
Annons

mobilt bredband, typ Telia eller ComHem


debatt

Recommended Posts

Vid mobilt bredband, typ från Telia eller ComHem (3), använder man en usb-port och en dongle då bara?

Supporten på Toshiba sa till mig att det är vad man då använder och inget nätverkskort är inkopplat. "Man kör via usb istället". Tycker det låter lite märkligt. Jag har en ny laptop med vad jag förstår 3 olika anslutningsmöjligheter för nätverk (Internet), något heter WiFi (trådlöst), ett annat Yukon (trådlöst) och ett tredje "nätverkskabel ej isatt" (ej trådlöst).

Hursomhelst så kan laptopen inte hitta några trådlösa nätverk (via wlan), s.k. ful-Internet heller, och det verkar konstigt eftersom min gamla laptop bredvid den kan det! Nog borde det komma upp en lista med "tillgängliga trådlösa nätverk", eftersom min gammal-laptop bredvid finner uppemot 20 st sådana direkt.

Det står "bara": Se efter om nätverkskortet är aktiverat. Enligt Enhetshanteraren i Win XP är det det, men det var ju just med nätverkskorten det var problem under installationen, med gula varningstecken.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Kolla på tillverkarens hemsida och se fall du kan ladda hem drivrutiner där, kanske fixar det om du hade probem vid instalationen.

Idag när det gällde Bluetooth fick jag upp ett meddelande om just det. Konstigt som f?n, eftersom den kom med en reinstallationsskiva för Win XP (Vista förinstallerat) - då borde ju drivisarna vara med - även för Win XP.

Men vad gäller? Behövs inga nätverkskort när man kör via usb och dångell?

Tyvärr kom det aldrig upp någon info under Win XP-installationen om att jag skulle stoppa i den andra installations-cd-n. Sedan sa supporten att den andra cd-n bara var till för andra nordiska språk. Men det är inget som framgår att så skulle vara fallet. Däremot kan jag öppna den installations-cdn i cd-läsaren och se att den innehåller tpa- och crc-filer. Vad är de?

Installera om Win XP för tredje gången?

När stoppar man in cd nummer 2?

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Menar du mobilt bredband, eller trådlöst på usb????

Vad är skillnaden?

Jag sa till Toshiba när de undrade varför jag ville ha bort frågetecknen i Enhetshanteraren om jag ändå inte har Internet nu, att jag kanske skaffar Internet i framtiden. (Och som framtiden ser ut när man installerar mjukvara för musik har jag märkt, så klarar man sig ju inte utan Internet på samma maskin som mjukvaran installeras tyvärr... Den känner ju av vad man har för ljudkort etc och för att man ska kunna registrera sig.)

Jag sa att jag skulle skaffa Telia mobilt breband och då sa han att man kör mobilt bredband via usb istället då. Är det trådlöst?

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är trådlöst.

Det gå via 3g nätet (mobilt). Alltså måste du ha en mast i närheten så du har kontakt, som din mobil.

Du ska inte ha något annat usb kort, det du menar är ett usb kort som gör att du får trådlös uppkoppling som du har i hemmet eller liknande. Det är inget som du bara kan köpa och få internet. Mobilt bredband fungerar på samma sätt men det är uppkopplat mot 3g nätet. Du behöver inget internet hemma för att ha mobilt bredband.

Men vad är det du har köpt då? För nu är jag helt förvirad 😛

Trådlöst usb (ger din dator trådlös uppkoppling hemma mot din router, bredband)

Mobilt bredband (ger din dator uppkoppling mot 3g nätet, behöver inget internet hemma för det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är det du har köpt då? För nu är jag helt förvirrad 😠

Trådlöst usb (ger din dator trådlös uppkoppling hemma mot din router, bredband)

Mobilt bredband (ger din dator uppkoppling mot 3g nätet, behöver inget internet hemma för det)

Router tänker jag inte ha - det är en sån som gör att man kan surfa i närheten av den va? På sin innergård i bästa fall.

Det jag ska ha är trådlöst mobilt bredband som man skaffar från 3 eller Telia t.ex. Det alla operatörer kallar mobilt trådlöst bredband. Jag fattar inte vad du menar med att jag inte behöver Internet hemma för att ha Internet hemma via 3G?

Hursomhelst, den nya datorn kan inte koppla upp mot trådlösa nätverk. Måste den kunna det om jag skaffar en usb-dongel?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl ta och förtydliga lite. Jag vill alltså ha ett mobilt bredband nu och inget fast bredband. Anledningen är att jag tänkte vara mer mobil med min nya laptop än jag var med den gamla laptopen. Den hade jag ju nästan bara stilla på skrivbordet, som en stationär pc ungefär.

Toshiba-supporten sa då till mig att jag inte skulle bry mig om någon av de tre ikonerna i aktivitetsfältet därnere, för ett sådant mobilt bredband stoppar man in i och kör via usb istället.

Behöver inte min laptop ett fungerande nätverkskort alltså? För det verkar ju inte som det fungerar eftersom den inte hittar några trådlösa nätverksanslutningar i nuläget. Och i nuläget har jag alltså bara försökt nå Internet via ful-Internet, dvs. om någon granne typ, har trådlöst Internet. Bara för att registrera mjukvara under installationen, men det gick ju inte.

Men jag ska alltså skaffa mobilt bredband snarast. Vill alltså veta innan om det är nåt fel med pc-n.

😠

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte finner något närverk är ju konstigt :S Har ju något med datorn att göra förmodligen, testa att koppla in internet via sladd och se fall det går då. Funkar det är det väl någon inställning.

Men mobilt breband är bara stoppa in och köra. Man ska inte behöva något nätverkskort. Den installerar ett program sedan är det bara oooof toooo gooo. Jag har själv mobilt och mitt nätverkskort är inte aktivt eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Att det inte finner något närverk är ju konstigt :S Har ju något med datorn att göra förmodligen, testa att koppla in internet via sladd och se fall det går då. Funkar det är det väl någon inställning.

Men mobilt breband är bara stoppa in och köra. Man ska inte behöva något nätverkskort. Den installerar ett program sedan är det bara oooof toooo gooo. Jag har själv mobilt och mitt nätverkskort är inte aktivt eller något.

Ok. Men det står som aktiverat i enhetshanteraren. Ändå frågar datorn om det är aktivt.

Jag har en fysisk knapp på framsidan som man kan dra i sidled, on eller off. Det gör ingen skillnad förutom att WiFi lyser orange när den är i on. Men inte finner den nåt nätverk för det...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte finner något närverk är ju konstigt :S Har ju något med datorn att göra förmodligen, testa att koppla in internet via sladd och se fall det går då. Funkar det är det väl någon inställning.

Men mobilt breband är bara stoppa in och köra. Man ska inte behöva något nätverkskort. Den installerar ett program sedan är det bara oooof toooo gooo. Jag har själv mobilt och mitt nätverkskort är inte aktivt eller något.

Ja, det är en annan på Forumet här och han skrev att han installerade BÅDA cd-skivorna av Win XP under installationen. Men hos mig så stod det, "ta ur installationsskivan och tryck på avsluta". Så då gjorde jag ju det.

Nån som vet vad tpa- och crc-filer betyder??? [de finns på skiva #2]

Telia, man behöver inte ha ett mobilt telefonabonnemang hos dem va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte vara kund hos telia tidgare för att få mobilt bredband.

Men har du laddat hem xp eller är det köpt?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du behöver inte vara kund hos telia tidgare för att få mobilt bredband.

Men har du laddat hem xp eller är det köpt?

Jag har aldrig någonsin laddat ned något! Förutom sånt jag köpt under nedladdning, typ något enstaka program. Jag köpte en Toshiba-laptop med Vista förinstallerat. Det var inga problem att göra ett par återställningsskivor av det (dvd-s). Sedan var Win XP medskickat också - så då installerade jag det. Butiken jag köpte ifrån lämnar ingen support alls. Men Toshiba har jag mailat för 7 veckor sedan flera gånger utan svar. Sedan har jag via telefon pratat med dem två gånger om varningstecken i Enhetshanteraren och fick helt motsatta kommentarer...

Att registrera datorn gick inte heller utan problem. Hur jag kunde bli registrerad utan att ha fullföljt registreringen vet jag inte och internationella Toshiba som har hand om det, svarar inte på det. Skulle fylla i ett avtalsnummer, men avbröt installationen på Biblan då jag inte visste vad det var för nummer, men sedan fick jag ett tack-mail från Toshiba International. Sedan fick jag av supporten veta att jag varit inne på fel registrering trots att jag gjort som det stod i instruktionen. Han sa bara att massor (!) gjort samma fel...

Ljudkortsproblemet blir väl nästa sak att ta upp med dem.

Har inga större förhoppningar. Känner mig som Guitar Nilsson gjorde nu och hans Tascam-porta...

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mobilt bredband körs via usb, dongeln består av ett modem med ett vanligt sim-kort i. Så länge du har en ledig usb-port är det förmodligen inga problem.

Jaha, hej Emil. Vet inte om jag orkar bry mig om att nätverkskorten inte verkar vara alerta. Satsar väl på 3G mobil dongle usb-varianten. Kanske bara bra att nätverken inte verkar vara igång som de ska -mer resurser till musiken?? Snackade med en kille på 4Sound som sa att han inte hade nätverkskort igång i sin musikburk och det funkade bättre så.

Edith: En tanke slog mig: tänk om tillägget för Win XP till Pro låg på den andra cd-n (som jag aldrig installerade), och den första innehöll XP Home s.a.s. Är det alltför långsökt? Det som skiljer dem åt är ju just tydligen nätverksanvändning m.m.

F.ö. är det enda andra jag testat hittills på nya laptopen att koppla min 3 år gamla usb/fw-combo-hdd (7200 rpm) dit och attan vad snabbt den hämtade info och bilder!! Så fw 1394 fungerar ypperligt.

Kommer att installera scanner, skrivare, ultrakompakt digitalkamera, digital videokamera, diskettstation etc inom nån vecka.

😆

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har nu varit på Telia-butiken och fått info om deras bredband. För det första krävs det att man har fast bredband för att kunna ha deras mobila bredband! Annars måste de göra en special-special approvinsch... man kunde tänka sig varianten att jag laddar ned en länk via ett usb-minne på en annan dator (dock ingen dator som finns i Telia-butiken) och sparar den och för över den på min bärbara dator som saknar fast bredband. Detta hade de dock inte riktigt provat ännu, om det går. Dessutom, jag skulle vara tvungen att betala en administrativ avgift på 250 kr för att jag köpte i butiken och inte via Telia på internet.

Deras mobila bredband hanterar bredband i 4 nivåer - där de två långsammaste är ruggigt långsamma, ungefär som halva hastigheten hos ComHems sämsta smallvariant. Så de är inte aktuella om man vill kunna köra upp- och nedladdningar via MySpace t.ex. Men då räcker det med usb-porten och då behöver man inget nätverkskort i laptopen.

Men det är deras två snabbare nivåer som är de intressanta - de kan fixa teoretiskt upp till 7.2 Mb/sek, men i praktiken 4 Mb/s, sa de. Dessa förutsätter dock att man BÅDE har en fungerande usb-port och fungerande nätverkskort i datorn.

Tillägg: Pipet från ljudkortet trodde han härrörde från för gamla drivrutiner. Att datorns tre olika (!) nätverkskort inte fungerar trodde han berodde på att drivrutinerna till dem inte blivit installerade under Win XP-återställningen. Han hade själv råkat ut för det, och hade då hämtat nya drivrutiner via Internet. Det är inte alls ens säkert att alla drivrutiner finns med på en återställningsskiva för Win XP, menade han. Det som jag befarade lite.

:rolleyes:

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu varit på Telia-butiken och fått info om deras bredband. För det första krävs det att man har fast bredband för att kunna ha deras mobila bredband! Annars måste de göra en special-special approvinsch... man kunde tänka sig varianten att jag laddar ned en länk via ett usb-minne på en annan dator (dock ingen dator som finns i Telia-butiken) och sparar den och för över den på min bärbara dator som saknar fast bredband. Detta hade de dock inte riktigt provat ännu, om det går. Dessutom, jag skulle vara tvungen att betala en administrativ avgift på 250 kr för att jag köpte i butiken och inte via Telia på internet.

Deras mobila bredband hanterar bredband i 4 nivåer - där de två långsammaste är ruggigt långsamma, ungefär som halva hastigheten hos ComHems sämsta smallvariant. Så de är inte aktuella om man vill kunna köra upp- och nedladdningar via MySpace t.ex. Men då räcker det med usb-porten och då behöver man inget nätverkskort i laptopen.

Men det är deras två snabbare nivåer som är de intressanta - de kan fixa teoretiskt upp till 7.2 Mb/sek, men i praktiken 4 Mb/s, sa de. Dessa förutsätter dock att man BÅDE har en fungerande usb-port och fungerande nätverkskort i datorn.

:rolleyes:

//:debatt

Jag varnar för dessa mobila bredband om man ska ha dom som enda uppkoppling hemma

De flesta har ju en gräns på hur mycket trafik man får ha per månad, om man överstiger den så nergraderas uppkopplingen från 7.2 Mbit till under 1 Mbit och denna gräns kommer man enkelt över om man är mycket på youtube eller andra streamingsidor. Det krävs mycket mer trafik än man tror faktiskt så om du har möjlighet till vanligt bredband och du verkligen inte måste surfa på beachen eller på landstället så kör på vanligt bredband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och utomlands är de ju svindyra... så visst, jag ska fundera ett tag till.

Den där hastighetsjusteringen som uppkommer är ned till 0.3 tror jag t.o.m. det var.

Tillgång till Internet på andra orter var min tanke, för om jag gör musik där jag tillfälligt är, tillsammans med någon annan och känner för att kolla mail och sånt. Strand och lantställe finns ej på kartan liksom. En av de orterna jag kommer spela in på är Berlin, och där är ju dyrt att surfa från, så...

:rolleyes:

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du har problem med att installera enheter i XP när du har "nergraderat" från Vista förvånar mig inte alls, en del datorer säljs helt enkelt med enheter som har drivrutiner för Vista men inte för XP men tillverkarna erbjuder ändå kunderna att byta till XP.

Sedan förstår jag inte alls hur Telia kan säga att man måste ha fast bredband för att kunna ha deras mobila bredband. Jag har deras mobila bredband, men jag har aldrig behövt ansluta det till något fast bredband och hörde aldrig nåt sånt när jag köpte tjänsten i början av november. Där jag bor nu har jag inget fast internet men det mobila fungerar ändå helt utan problem, jag skriver med det nu.

Jag bor i ett mindre samhälle (runt 500 innevånare) och här pendlar hastigheten mellan 1 - 5 Mbit i nerladdning och ligger runt 1 Mbit konstant i uppladdning. Då jag har använt det mobila bredbandet i större städer så har jag legat mellan 3 - 5 Mbit i nerladdning, helt utan att jag är ansluten med något nätverkskort. Det är inte ens aktiverat i min laptop i normalfall, jag aktiverar det om jag behöver skicka över filer till min stationära dator men låter det vara inaktiverat när jag inte använder det.

Ska du sitta mycket i Berlin och jobba så skaffa både ett svenskt och ett tyskt mobilt bredband och använd det tyska SIM-kortet när du är där och det svenska i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu varit på Telia-butiken och fått info om deras bredband. För det första krävs det att man har fast bredband för att kunna ha deras mobila bredband!

Detta är helt fel. Du behöver inte ha fast bredband för att få mobilt bredband! Möjligtvis ifall du skall ha trådlöst bredband hemma, men det är en helt annan sak än mobilt bredband. Dom har däremot erbjudanden att du kan få billigare mobilt bredband ifall du har fast bredband hemma, och det var kanske isåfall något sådant som deras försäljare försökte lura på dig? Observera att i princip alla som jobbar med mobilförsäljning har provision på vad de säljer så deras rekommendationer kanska men kan ta med litn nypa salt...

Mobilt bredband = Går över mobiltelefoninätet/3G. Du har oftast en 3G-dongle som du kopplar in i usb-porten på datorn för att koppla upp dig. Funkar överallt där du har 3G/GPRS-täckning. Exempel på mobila bredband:

Telia Mobilt Bredband

Tre Mobilt Bredband

Telenor Mobilt Bredband

Tele2 Mobilt Bredband

Ine.net Mobilt Bredband - går på gamla NMT-nätets frekvenser och ger bättre täckning men sämre teoretisk hastighet.

Trådlöst bredband = Du kopplar upp dig trådlöst mot en accesspunkt (router) som finns i din närhet. Denna måste i sin tur ha en koppling mot internet. Funkar enbart lokalt där din accesspunkt har täckning.

Själv så skulle ju jag välja tre:s mobila bredband ifall jag skulle välja något av dessa privat, då de har bättre avtalsvillkor. Det beror ju dock på vart man bor och ifall de har täckning där. Jag har genom jobbet mobilt bredband från Telenor och det fungerar väl hyffsat beroende på vart man befinner sig. Man ska inte ha förväntningar på nogra otroligt höga hastigheter däremot när man kör mobilt bredband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej debatt!

Väldigt förenklat är ju att du inte behöver ett fungerande närverkskort i datan för att ditt mobila bredband ska fungera "dongeln" är ett eget modem.

Sen enligt min erfarenhet att man inte kan se tillgängliga trådlösa nätverk som du nu kan göra på den andra datorn så är det 8ggr av 10 att man inte aktiverat nätverkskort manuellt "fysiskt" på själva datorn om du kollar noga på datorn så sitter det en knapp någonstans som du kan sätta på wifi på datorn, kolla noga man missar lätt beroende på dator modell etc.

//Reine

edit: läste lite nogrannare och såg att du hade hittat den där knappen, hoppas du lyckas lösa det iaf 😆

Redigerat av AmAziA
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej debatt!

Väldigt förenklat är ju att du inte behöver ett fungerande närverkskort i datan för att ditt mobila bredband ska fungera "dongeln" är ett eget modem.

Sen enligt min erfarenhet att man inte kan se tillgängliga trådlösa nätverk som du nu kan göra på den andra datorn så är det 8ggr av 10 att man inte aktiverat nätverkskort manuellt "fysiskt" på själva datorn om du kollar noga på datorn så sitter det en knapp någonstans som du kan sätta på wifi på datorn, kolla noga man missar lätt beroende på dator modell etc.

//Reine

edit: läste lite nogrannare och såg att du hade hittat den där knappen, hoppas du lyckas lösa det iaf 😆

🙂

Nej tyvärr inte. Första gången jag installerade Win XP så var den knappen i fronten på "off". Då sa supporten att jag skulle installera XP igen på nytt och jag hade då wifi-knappen i "off", men det var ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har nu varit på Telia-butiken och fått info om deras bredband. För det första krävs det att man har fast bredband för att kunna ha deras mobila bredband!

Detta är helt fel. Du behöver inte ha fast bredband för att få mobilt bredband! Möjligtvis ifall du skall ha trådlöst bredband hemma, men det är en helt annan sak än mobilt bredband.

Den butiksansvarige sa att mobilt och trådlöst bredband var samma sak, för deras mobila bredband är just trådlöst.

Och hela tiden pratade jag i termer av mobilt bredband (eftersom jag förstått skillnaden). Både pekade och höll i deras mobilt bredband-låda f.ö. när vi språkade.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Att du har problem med att installera enheter i XP när du har "nergraderat" från Vista förvånar mig inte alls, en del datorer säljs helt enkelt med enheter som har drivrutiner för Vista men inte för XP men tillverkarna erbjuder ändå kunderna att byta till XP.

Sedan förstår jag inte alls hur Telia kan säga att man måste ha fast bredband för att kunna ha deras mobila bredband. Jag har deras mobila bredband, men jag har aldrig behövt ansluta det till något fast bredband och hörde aldrig nåt sånt när jag köpte tjänsten i början av november.

Nej, jag behöver inte ha fast bredband alltid och samtidigt som jag använder deras mobila bredband, men jag måste ha det under tiden jag registrerar produkten och det måste jag göra under installationsprocessen och innan jag kan börja använda det mobila bredbandet överhuvudtaget.

Det skulle tydligen inte komma upp något registrera senare-alternativ.

För att använda Turbo-3G och Telias surfzoner och komma upp till åtminstone praktiska 4 Mbit/sek, så måste jag ha wlan och/eller WiFi - och därmed ett fungerande nätverkskort. Det står till och med i deras egen skrivna info om deras mobila bredband.

Att sälja något fast bredband till mig också var liksom aldrig aktuellt, jag klargjorde dessutom att jag ska sluta med fast telefon.

Tror jag skiter i bredband överhuvudtaget och går till biblan vid behov. Skaffa ett usb-minne för 179 spänn verkar vettigare.

😆

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med tre. Hade Telia innan och det var faktiskt helt värdelöst. Men dom var schyssta och bröt avtalet.

Med tre så finns det inga tak vad det gäller trafik.

7.2 Mbit finns bara ut efter kusterna men växer konstant hela tiden. Annars så ligger det på 3.6 Mbit.

Sist jag var i sthlm så provade jag att ladda ner och då låg det konstant på 600 kbps.

Tre är att rekommendera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv mobilt bredband däremot inte ifrån Telia uten ifrån Tre och jag behövde inte ha någon annan uppkoppling för att få det att fungera, konstigt om Telia kräver det. Kan rekomendera Tre faktiskt men berodende lite på vart du bor, bor du i Storstockholm så fungerar det alldeles utmärkt har inte hafr några problem på över ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tre så finns det inga tak vad det gäller trafik.

ComHem har ett avtal med 3 - och med deras avtal kan man inte trafikera lika mycket som hos Telia ens. Men det kanske bara är för att ComHem är inblandade. 1 GB är maxgränsen per månad om man inte väljer Plus-varianten som ger 5 GB trafikmängd. Telias ståtar med hela 7 GB.

Utdrag ur ComHems avtal (på webbsidan) f.ö.:

"Mobilt Bredband kräver ett fast bredbandsabonnemang från Com Hem."

Så sa Telia-killen om Telias mobila bredband också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag varnar för dessa mobila bredband om man ska ha dom som enda uppkoppling hemma

De flesta har ju en gräns på hur mycket trafik man får ha per månad, om man överstiger den så nergraderas uppkopplingen från 7.2 Mbit till under 1 Mbit och denna gräns kommer man enkelt över om man är mycket på youtube eller andra streamingsidor. Det krävs mycket mer trafik än man tror faktiskt så om du har möjlighet till vanligt bredband och du verkligen inte måste surfa på beachen eller på landstället så kör på vanligt bredband.

Finns det nåt sätt att få reda på hur mycket man använt Internet retroaktivt - nåt program eller så? Jag laddar ju aldrig ned nånting, så jag undrar var jag hamnar. Men klickar man på ikonen nedtill så tickar ju både sänt och mottaget på som satan. Undrar vad det är som jag tar emot egentligen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...