Jump to content
Annons

"dist" vid uppspelning på sämre CD-spelare


xzenom

Recommended Posts

Har aldrig varit med om detta problem tidigare, har just gjort klart två masteringsprojekt (poprock och Death Metal). Ena har bra med dynamik medans det ändra liknar mest lecablock =) När jag har spelat det färdiga resultatet i min stereo (CD-spelare; en 12-år gammal och en ny), Datorns CD/DVD, och .wav filerna samt i min Pioneer huvudenhet och allt har låtit hur bra som helst. Plockade med dem till jobbet idag och lyssnar i en VDO/Dayton basmodell bilstereo och en standard stereo som sitter i Volvos nyare lastbilar och när jag lyssnade i det så uppkom det en "dist" som lät som "när en fågel flaxar iväg" eller "en hund kliar sig hårt" blandat med brus och dist. Det avtar- eller ökar i intensitet. Det uppkommer bara ibland och aldrig på exakt samma ställe och låter ej heller likadant varje gång. ibland så repeterar det en kort bit på nån sekund på random ställen. Andra skivor låter bra i nämnda bilstereos och det är inte fel på skivorna då jag testade dem efteråt i min bil och hemma. Finn heller inga synliga repor.

Har plockat bort ev. DC offset innan jag började mastra, Finns inga peakar över -0,3dB, kört dither vid convertering från 32-bit (44,1) till 16-bit (44,1) brännt skivorna i 4x hastighet i Wavelab.

Kan det ha nåt med att göra att dessa två bilstereos inte kan hantera CD-text? Har använt vanliga TDK 700mb skivor. Eller så kanske finns nån DC-offset i materialet som överbelastar convertrarna, har inte hunnit kolla detta med någon spectrumanalys, men chansen finns då jag inte filtrerade bort någon ev. DC offset vid renderingen. Kom på så här i efterhand att första spåret har mindre än 1sek paus innan det börjar, medans alla efterförljande spår har mer än 1 sek paus. Första spåren har "Trackstart marker" och sista har "track end" marker medans det mellan alla andra spår har "Track Transition markers" (pall mot ljudspårens början). Wavelab påstår att skivorna är helt Red Book compatible samt att första CD-text sidan bara innehåller "Track" och "Artist".

Vad kan vara galet?

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att det sker endast på en spelare och vid olika ställen varje gång vid uppspelning får mig att tro att spelaren är mongo, eller har svårt med det brända. Prova att bränna igen på en annan hastighet, helst långsammare. Att cd-spelare i bilar varit griniga med brända skivor är inget nytt, tvärtom, däremot torde det blivit åtgärdat. Vore det något du gjort med PQ-kodning så skulle tjureriet förekomma på samma ställe. Track start aspekten brukar rendera i att den inte hinner spela upp första fragmenten. Red Book standard ska ju innebära specifika pauser, såsom två sekunder innan start. Full koll på hela denna biten?

Link to comment
Dela på andra sajter

minförsta reaktion å tanke var att det slog över -0,3 men det har du ju kollat

andra tanken var precis som kryckan att det hade med den enskilda läsarens problem att läsa brända skivor att göra

sen har jag i bakhuvet nånstans att första pausen på en skiva alltid ska vara 2s

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det sker endast på en spelare och vid olika ställen varje gång vid uppspelning får mig att tro att spelaren är mongo, eller har svårt med det brända. Prova att bränna igen på en annan hastighet, helst långsammare. Att cd-spelare i bilar varit griniga med brända skivor är inget nytt, tvärtom, däremot torde det blivit åtgärdat. Vore det något du gjort med PQ-kodning så skulle tjureriet förekomma på samma ställe. Track start aspekten brukar rendera i att den inte hinner spela upp första fragmenten. Red Book standard ska ju innebära specifika pauser, såsom två sekunder innan start. Full koll på hela denna biten?

¨

Jag tog bort mina pauser och lät wavelab fixa pauserna automatiskt, samt tog bort cd-texten, brände med 4x hastighet och även om det blev bättre så fixade det inte problemet helt, vilket får mig att tro att cd-brännaren är knas på nåt sätt.

MEN, jag har brännt skivor tidigare med samma brännare och det har fungerat i nämnda spelare, så då borde problemet ligga någon annanstans. Med de nya skivorna har cd-spelarna inga problem med att ladda eller spela upp hela låtarna som det var tidigare på nåt spår.

Finns inget lågfrekvent material som börjar likna likström (kollade med 3D analysis i wavelab) så borde inte bli det, vilket kanske får mig att tro att det beror på peakar över -0,3dB, måste lägga en till brickwall limiter så man är säker att det inte släpper igenom något eller så sänker jag nivån lite för att testa.

Min oro består i att ena projektet skall skickas till cd-press (budget variant, ingen glasmaster och grejer) och då vet jag inte hur detta kommer att påverka det. Skickar både .wav med en .cue fil, CD-R, samt en CD-ROM (med bara .wav filerna) för säkerhets skull, men ligger problemet i materialet så hjälper det ju inte alls.

Förslag?

Ang. Red Book standard, så skrev jag lite fel, via "check" funktionen så säger wavelab att skivan är "valid" vilket innebär "Red Book compatible"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det sker endast på en spelare och vid olika ställen varje gång vid uppspelning får mig att tro att spelaren är mongo, eller har svårt med det brända. Prova att bränna igen på en annan hastighet, helst långsammare. Att cd-spelare i bilar varit griniga med brända skivor är inget nytt, tvärtom, däremot torde det blivit åtgärdat. Vore det något du gjort med PQ-kodning så skulle tjureriet förekomma på samma ställe. Track start aspekten brukar rendera i att den inte hinner spela upp första fragmenten. Red Book standard ska ju innebära specifika pauser, såsom två sekunder innan start. Full koll på hela denna biten?

¨

Jag tog bort mina pauser och lät wavelab fixa pauserna automatiskt, samt tog bort cd-texten, brände med 4x hastighet och även om det blev bättre så fixade det inte problemet helt, vilket får mig att tro att cd-brännaren är knas på nåt sätt.

MEN, jag har brännt skivor tidigare med samma brännare och det har fungerat i nämnda spelare, så då borde problemet ligga någon annanstans. Med de nya skivorna har cd-spelarna inga problem med att ladda eller spela upp hela låtarna som det var tidigare på nåt spår.

Finns inget lågfrekvent material som börjar likna likström (kollade med 3D analysis i wavelab) så borde inte bli det, vilket kanske får mig att tro att det beror på peakar över -0,3dB, måste lägga en till brickwall limiter så man är säker att det inte släpper igenom något eller så sänker jag nivån lite för att testa.

Min oro består i att ena projektet skall skickas till cd-press (budget variant, ingen glasmaster och grejer) och då vet jag inte hur detta kommer att påverka det. Skickar både .wav med en .cue fil, CD-R, samt en CD-ROM (med bara .wav filerna) för säkerhets skull, men ligger problemet i materialet så hjälper det ju inte alls.

Förslag?

Ang. Red Book standard, så skrev jag lite fel, via "check" funktionen så säger wavelab att skivan är "valid" vilket innebär "Red Book compatible"

Om du skickar över filerna till en polare som provar att bränna hos sig så kan man åtminstone vara säker på om det är brännaren som ställer till det eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen mastringstekniker. Men jag fick lära mig när jag skickade iväg musik för mastring att det finns något som heter Inter-sample clipping. Det kanske är detta du råkat ut för? Du kan ju testa att ställa peaken på kanske -0,8db och se om det hjälper.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen mastringstekniker. Men jag fick lära mig när jag skickade iväg musik för mastring att det finns något som heter Inter-sample clipping. Det kanske är detta du råkat ut för? Du kan ju testa att ställa peaken på kanske -0,8db och se om det hjälper.

MVH

Anders

Har inte hört uttrycket förr, men det låter faktiskt vettigt, ska göra ett försök med mindre nivå imorn, samt att bränna hos en polare. Återkommer på onsdag med resultat då jag inte har tillgång till spelarna imorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen mastringstekniker. Men jag fick lära mig när jag skickade iväg musik för mastring att det finns något som heter Inter-sample clipping. Det kanske är detta du råkat ut för? Du kan ju testa att ställa peaken på kanske -0,8db och se om det hjälper.

MVH

Anders

Yep, Intersample peaks ar sakert det som orsakar problemet. Aldre och samre CD spelare kan inte hantera detta lika bra som nyare.

Vad har du for niva matare?

Vanliga peak matare i Pro Tools, Cubase mm visar inte intersample peaks. Vet inte hur det ar i wavelab dock...

Peakar det -0.3 i cubase sa kan du ge dej pa att du har intersample peaks.

Jag anvander TL master meter for att kolla detta. Finns bara till Pro Tools dock.

Eller i Sonnox limiter kan man ocksa se intersample peaks och kompensera for dom.

Kan ju iofs va nagot annat problem da 90% av dagens musik har hur mycket intersample peaks som helst. Ganska mycket later ratt daligt ocksa.

Jag forsoker alltid undvika det sa mycket det gar, men har nog inte mixat mycket pa senaste som inte har nagra fa intersample peaks har och dar.

En riktigt bra limiter som tex sonnox ar att rekomendera. Att ha den pa -0.3 borde inte vara nagra problem.

Edit: Men aven med sonnox pa -0.3 sa far man intersample peaks om man ska fa det hogt.

MVH

Redigerat av J.Westling
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...