Jump to content
Annons

Tips inför datorköp


Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

Sitter och är lite stressad. Jag ska köpa en dator och måste beställa den senast imorgon (företag, deklaration etc.). Jag har lite olika alternativ som alla ligger runt 7000 kr förutom en som istället kostar 4700. Den billigare datorn lever upp till mina krav förutom att den saknar firewire. Jag har inget ljudkort till den än, men jag hade väl planerat att skaffa ett m-audio firewirekort, det kan ju bli nåt annat också.

Så frågan blir ju egentligen: Hur viktigt är firewire? Är det någon större skillnad på usb2 och firewire? Kommer jag ångra mig om jag tar datorn utan firewire?

Här är datorn förresten:

http://www.pricerunner.se/pi/27-1169088/Ba...duktinformation

Frågan är säkert ställd förut och jag ska försöka leta vidare. Vore dock mycket tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Så frågan blir ju egentligen: Hur viktigt är firewire? Är det någon större skillnad på usb2 och firewire? Kommer jag ångra mig om jag tar datorn utan firewire?

Med all respekt för dina kronor och ören, så skulle jag nog slå till på en med firewire. Dina val av ljudkort utökas och om du framåt jobbar mot extern hårddisk med exempelvis samplingsbibliotek, så har du lite mer fart. Dock så fungerar usb ypperligt utan märkbar latency om du är ute efter att göra samtidiga inspelningar på max två ljudkällor samtidigt, no problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man kan trycka in firewire i expresscard slot om man har en sådan. Kostar runt en 500 SEK. Så har den inte firewire från början så kanske det går att installera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...