Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter här å försöker förstå hur man ska eq a en låt vilket inte går nåt vidare, just nu testar jag lite olika eq, och då en fråga asngående cubase eq, om jag tex ska skära bort bas vid 80 hz så drar jag ju ner den första punkten eller vad man ska kalla det och så sätter ja på låg pass filtret blir det väll, och då går den ju ner i en kurva till 80 hz men till höger om den gröna punkten går den ju upp till 0 igen, ska den det?? ska den inte försvinna ner i backen vid 80hz

Annons
Postat
  rockstone sa:
Sitter här å försöker förstå hur man ska eq a en låt vilket inte går nåt vidare, just nu testar jag lite olika eq, och då en fråga asngående cubase eq, om jag tex ska skära bort bas vid 80 hz så drar jag ju ner den första punkten eller vad man ska kalla det och så sätter ja på låg pass filtret blir det väll, och då går den ju ner i en kurva till 80 hz men till höger om den gröna punkten går den ju upp till 0 igen, ska den det?? ska den inte försvinna ner i backen vid 80hz

Tjena!

Vilken cubase sitter du i och jobbar?

Vad är det du vill skära i?

Om vi tar ett exempel från mig:

Skulle jag eqa en distgitarr så skär jag vid 70-80hz. Kör ett ganska stort Qvärde för att spara lite av det låga mullret.

Om jag vill skära bort allt under 80hz så skulle jag nog gå efter en EQgate. Men du ska nog inte tänka på det.

Du får förklara lite mer för mig för att jag ska förstå vad du vill uppnå.

Postat

Hipass ska du ha. Allt som är HI PASSerar. Dvs allt som är low skärs bort 😛 då ska kurvan dyka ner fint åt vänster, för att aldrig mer återvända upp till ytan igen..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.