Jump to content
Annons

Vilken macbook?


Froma

Recommended Posts

Hellu, jag har tänkt att införskaffa en macbook men vet ej vilken, men en sak är säker inte någon ny macbook pro har absolut inte råd ☺️

Men tänkte att nya macbook'en har inte firewire, eftersom jag gör musik osv så undrar jag ska man försöka skaffa en beg. 07 macbook pro och ha firewire eller köpa en ny macbook?

Jag spelar inte in instrument bara min röst satt säga. Så undrar om firewire inte är så nödvändigt då, jag vet att firewire är bra. den skickar de man spelar in ... direkt till mixern eller vad man nu har den behöver inte gå via processorn.

En ny macbook hade jag tänkt skaffa så om firewire ses vara "onödigt" för mitt bruk så blir det en sån.

Kom gärna med förslag och tips! 😛

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan! Vore jag du skulle jag köpt en ny macbook. Trots att den inte har firewire. Om du ändå inte spelar in något annat än din röst så har du inget behov av något externt ljudkort (de flesta här inne tycker nog annorlunda eftersom dom är såna audiofiler och ju hör skillnad på ljud och ljud s.a.s). Man måste ju inte spela in sång med en kondensatormikrofon, utan det går alldeles utmärkt med en dynamisk. Typ shure sm 57 eller vad dom heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellu, jag har tänkt att införskaffa en macbook men vet ej vilken, men en sak är säker inte någon ny macbook pro har absolut inte råd ☺️

Men tänkte att nya macbook'en har inte firewire, eftersom jag gör musik osv så undrar jag ska man försöka skaffa en beg. 07 macbook pro och ha firewire eller köpa en ny macbook?

Jag spelar inte in instrument bara min röst satt säga. Så undrar om firewire inte är så nödvändigt då, jag vet att firewire är bra. den skickar de man spelar in ... direkt till mixern eller vad man nu har den behöver inte gå via processorn.

En ny macbook hade jag tänkt skaffa så om firewire ses vara "onödigt" för mitt bruk så blir det en sån.

Kom gärna med förslag och tips! 😛

Tack på förhand!

Om du köper 07-versionen av macbook pro ska du vara medveten om att det är fel på alla grafikkort, tillverkningsfel från nvidia som gör att kortet går sönder förr eller senare. (http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=578050)

Jag hade kört på en 2,0 ghz ny macbook samt ett fint usb-interface om jag var du. Det räcker väldigt långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du på en ny macbook. Ett firewire kanske inte behövs för en-två kanaler.

Men om jag själv skulle välja så köp en 08 Alu Macbook pro. Den generationen innan den nyaste. Har du garanti kvar på den med. Sedan att det är fel på alla grafikkort vet jag inte om det stämmer. Men det är väl så att den lödteknik de använt inte varit så framgångsrik. Men de använder samma på de nya Nvidia gretsarna med. Om det blir fel så täker ju garantin det.

Denna kanske.....Blocket...Macbookpro

Sedan ett firewire ljudkort ex; Apoge duet om ekonomin tillåter 😄.

Skulle jag i alla fall.

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för så mycket med svar! 🙂

Ser ut som de flesta tycker en ny macbook skulle vara de optimala, sen tycker någon en beg. 07 macbook pro. Jag tror det kommer luta åt en ny macbook, sen tänkte jag köpa ett externt ljudkord till. eftersom jag måste kunna koppla in mixerbordet i den så behöver jag något att koppla in den till, eller vet ni någon bättre, kanske även billigare lösning? kanske t.ex. en synth? Eller något sådant så skulle förslag inte vara dödligt, heh 🙂

Men en ny macbook blir det nog

Så tackar för alla svar, det hjälpte en med tänkandet! 🙂

Redigerat av Froma
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du på en ny macbook. Ett firewire kanske inte behövs för en-två kanaler.

Men om jag själv skulle välja så köp en 08 Alu Macbook pro. Den generationen innan den nyaste. Har du garanti kvar på den med. Sedan att det är fel på alla grafikkort vet jag inte om det stämmer. Men det är väl så att den lödteknik de använt inte varit så framgångsrik. Men de använder samma på de nya Nvidia gretsarna med. Om det blir fel så täker ju garantin det.

Denna kanske.....Blocket...Macbookpro

Sedan ett firewire ljudkort ex; Apoge duet om ekonomin tillåter 🙂.

Skulle jag i alla fall.

///

Nvidia hävdar att det bara är vissa kort det är fel på. Men alla kort apple använder är tillverkade på exakt samma sätt. Lödningar som spricker när gpun blir varm och kyls. Det sägs att de använt samma lödmaterial till många av de nya macarna, men inte alla. Apple håller på utreda vad som är fel på de nya 9600-korten. Googla på "black screen of death". Är för övrigt fel på "alla" 9600-kort till stationära datorer med.

Även om man har garanti känns det värdelöst att köpa en dator för 15000+++ som är trasig, eller går sönder om man använder grafikkortet flitigt. Har själv en ny pro med 9600gt, har spelat endel cod4 på den, har inte upptäckt något problem annat än att fläktarna inte varvar upp fast processorn är 80C+, det är rätt sämst. Tipsar alla med ny macbook pro om att skaffa smc fancontrool, är tydligen vanligt att fläktarna inte går som de ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...