Jump to content
Annons

mashup, hur gör man?


maxcavalera

Recommended Posts

Hur gör dom egentligen? Hur filtrerar dom bort sången och hur filtrerar dom bort all utom sången? Finns det någon som sysslar med mashups här på forumet? Hur gör ni och hur kommer ni på ideér för era mashups?

Går självklart bra att förklara i stora drag, mer djupgående frågor kommer jag att ställa senare när jag får mer kött på benen om det grundläggande.

/MaxCavalera

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur gör dom egentligen? Hur filtrerar dom bort sången och hur filtrerar dom bort all utom sången? Finns det någon som sysslar med mashups här på forumet? Hur gör ni och hur kommer ni på ideér för era mashups?

Går självklart bra att förklara i stora drag, mer djupgående frågor kommer jag att ställa senare när jag får mer kött på benen om det grundläggande.

/MaxCavalera

Jag har gjort några mashups varav jag spelat in en (lyssna). Då jag köper en del tolvor får jag instrumentala versioner + a cappellor som sen kan mixas lite hur som helst med blandat resultat. Idéerna kommer lite hur som helst, t ex genom att spela en a cappella om och om igen och byta beat tills något känns rätt. Då jag är lite av en analog person gillar jag att använda grammofonerna och mixa, men självklart kan du använda t ex Mixmeister och göra mashups.

Link to comment
Dela på andra sajter

många av dom mashups so kommer från mtvs djs är ofta fixade lagligt, det vill säga att dom har a capellorna och instrumentala, annars gör man som ovanstående!

att fasa ut instrumenten brukar hamna i halvdana situationer, men det går ju annars 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I House och electro, vilket jag ofta proddar brukar det funka smidigt med att skicka in orginallåten i min seq och sedan stretcha iordning den för att till sist klippa basen, brukar få en skön kännsla på låten då .. lite sidechain på orginalet till kicken ger även en schyst mashup kännsla :rolleyes: Men det är ju bara vad jag brykar göra :rolleyes:

Peace out

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...