Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag laddade hem en trial version av Sonar 7 producer edition för att känna efter lite mera vad som är annorlunda än Sonar LE och om det är värt att köpa just "producer edition" osv... Detta kommer hålla i 30 dagar......

Jag har dock upptäckt ett PROBLEM, stort sådant. När jag zoomar in ljudspår så flyger vissa iväg, delar på sig osv. Är detta en bugg i programmet? Är ju inte lätt att redigera ett sångspår när det delar på sig eller "sticker iväg". Det är alltså grafiken som e knas. Hur kan Cakewalk lägga upp nedladdning av ett Sonar som beter sig så? Man blir ju inte direkt sugen på att köpa varan direkt. Har aldrig stött på detta i Sonar LE.

Jag kom att tänka på att det kanske är någon inställning som gör det? Eller är 7:an lite småbuggad??? Kan ju inte bara vara jag som stött på detta?

Det blir extra mycket "flyga iväg" om jag sänker exempelvis ett smackljud direkt i själva sångspåret. Då delar det sänkta spåret på sig från övriga sångspåret och förflyttar sig en braaa bit.

Tål att tilläggas att när jag zoomar ut en bra bit så ser det normalt ut igen. När man lyssnar är det ingen skillnad heller. Bara när man zoomar in.

Jag kör programmet i Windows vista.

Tack på förhand!

(detta är länken jag laddade från) http://www.cakewalk.com/Support/kb/kb20061101.asp

Redigerat av sandraML
Annons
Postat

Kanske det finns 8:an i trial att prova nu? Då kan man ju kolla om samma problem uppstår.. Kanske de inte har lagt ut någon ännu? Har inte hittat iaf.

Postat

Jo, en annan konstig sak händer också som kan hänga ihop med detta. När jag bouncar ihop flera sångspår på varandra så försvinner andningar, eventuella snörvelljud o.s.v i audiospåret. Ljuden finns dock kvar när man lyssnar, men det är helt borta "visuellt". Blir som ett blankt streck mellan varje sångljud. Mycket konstigt. Det måste väl finnas fler än jag som stött på detta problem? Man kan ju inte redigera ett audiospår som påstår sig inte finnas, men som faktiskt gör det.

Har provat alla möjliga olika inställningar, ingen verkar funka.

Tack på förhand.

Postat

Måste understryka att programmet endast har dessa problem när jag har bouncat ett sångspår. Annars när jag använder gain på slutet av ett ord (på ett högt "s" t.ex.) så delar inte ljudet på sig. Endast när det är bouncat och jag använder gain så händer detta. Prova själv att bounca ett spår och testa använda gain i slutet av ett ord så får ni se själva vad som händer. Det är inte fungerande alls. I Sonar LE funkade det alltid jättebra att bounca och sedan använda gain.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Pratar du bara med dig själv?

Postat
Pratar du bara med dig själv?

Är det inte vanligt att man gör det när man sitter ensam i en studio under en lång tid? Hope so. Annars är jag väl illa ute. Ingen verkar ju ändå kunna svara på frågan, så jag ska sluta nu, innan jag blir schizo 😄 Förflyttar mig till cakewalkforum, kanske finns napp där...

Postat

Jag använder 8:an men upplever inte att det är så som du beskriver. Fast jag har iofs inte jobbat så mycket med sångspår.. Men borde vara likadant med alla andra audiospår.

Kan det vara knas i demoversionen kanske?

Ja det är nog en bra idé om du söker vidare i cakewalkforumet.

😄

Postat
Jag använder 8:an men upplever inte att det är så som du beskriver. Fast jag har iofs inte jobbat så mycket med sångspår.. Men borde vara likadant med alla andra audiospår.

😄

Så du kan alltså bouca ett spår och sedan använda gain utan att det delar på sig? Såg på cakewalkforum att de precis lagt upp Sonar 8 trial. Ska ladda hem den när jag kommer hem från arb.

Postat

😄

Så du kan alltså bouca ett spår och sedan använda gain utan att det delar på sig? Såg på cakewalkforum att de precis lagt upp Sonar 8 trial. Ska ladda hem den när jag kommer hem från arb.

Japp! 😄

Postat

🙂

Japp! 🙂

Har inte kommit hem och provat ladda ner trial 8 ännu. Men tänkte att det kanske har o göra med någon inställning?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag har ingen erfarenhet alls av Cakewalk men du ser... det behövdes bara att jag ifrågasatte om du pratade med dig själv för att nån med erfarenhet skulle komma med nåt som kanske hjälper dig med ditt problem. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.