Rokkztar (oregistrerad) Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 Heya! Jag har börjat skriva på ett koncept-album som jag beräknar att få färdigt inom några månader. Nu undrar jag vilket som är smidigaste sättet att spela in det på, med tanke på att alla låtarna kommer "sitta ihop", dvs. vara sammanlänkade med antingen ljudeffekter eller bara gå över från en låt direkt till en annan. Spelar man in alla låtar i ett och samma projekt, vilket skulle innebära nära på 500 olika spår, eller hur löser man det? Tack på förhand!
bettygoesagogo Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 (redigerat) Vi har gjort det du förklarar ett antal gånger förut. Och vi har aldrig spelat in annorlunda än vanligt. Möjligtvis hängt lite längre på slutackord och toner. Själva sammanfogningen har vi alltid tagit i masteringen. Efter att man vet att alla volymer och frekvenser håller ihop mellan låtarna alltså. EDIT: med vi syftar jag på bandet jag spelar i. Redigerat 19 december 2008 av bettygoesagogo
Rokkztar (oregistrerad) Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 Vi har gjort det du förklarar ett antal gånger förut. Och vi har aldrig spelat in annorlunda än vanligt. Möjligtvis hängt lite längre på slutackord och toner. Själva sammanfogningen har vi alltid tagit i masteringen. Efter att man vet att alla volymer och frekvenser håller ihop mellan låtarna alltså. EDIT: med vi syftar jag på bandet jag spelar i. Man lämnar alltså hela den delen åt master-snubben? Det verkar enkelt nog. 😄
bettygoesagogo Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 (redigerat) Ja, om du har tänkt att lämna iväg det. Har du tänkt att mastra själv, kan du ju alltid "klistra" ihop de färdigmixade stereospåren i ditt inspelningsprogram. Är det då tex 12 låtar, så blir det ju inte fler än 12 stereospår. EDIT: Fast nu blev jag osäker på hur det då blir med cd-kodningen (låtnummer etc). Redigerat 19 december 2008 av bettygoesagogo
Rokkztar (oregistrerad) Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 Ja, om du har tänkt att lämna iväg det. Har du tänkt att mastra själv, kan du ju alltid "klistra" ihop de färdigmixade stereospåren i ditt inspelningsprogram. Är det då tex 12 låtar, så blir det ju inte fler än 12 stereospår. EDIT: Fast nu blev jag osäker på hur det då blir med cd-kodningen (låtnummer etc). Ja, det är ju faktiskt en bra tanke.. Jag ska anlita en av Sveriges bästa inom mastering, så jag antar att han vet vad som kan göras åt saken. Får diskutera med honom vad han tycker blir lättast.
Fangus Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 Ja, om du har tänkt att lämna iväg det. Har du tänkt att mastra själv, kan du ju alltid "klistra" ihop de färdigmixade stereospåren i ditt inspelningsprogram. Är det då tex 12 låtar, så blir det ju inte fler än 12 stereospår. EDIT: Fast nu blev jag osäker på hur det då blir med cd-kodningen (låtnummer etc). Ja, det är ju faktiskt en bra tanke.. Jag ska anlita en av Sveriges bästa inom mastering, så jag antar att han vet vad som kan göras åt saken. Får diskutera med honom vad han tycker blir lättast. Och vem kan denna person vara? måntro!
Rokkztar (oregistrerad) Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 Ja, om du har tänkt att lämna iväg det. Har du tänkt att mastra själv, kan du ju alltid "klistra" ihop de färdigmixade stereospåren i ditt inspelningsprogram. Är det då tex 12 låtar, så blir det ju inte fler än 12 stereospår. EDIT: Fast nu blev jag osäker på hur det då blir med cd-kodningen (låtnummer etc). Ja, det är ju faktiskt en bra tanke.. Jag ska anlita en av Sveriges bästa inom mastering, så jag antar att han vet vad som kan göras åt saken. Får diskutera med honom vad han tycker blir lättast. Och vem kan denna person vara? måntro! Jag vet inte vad han heter, har personligen inte träffat honom, men gitarristen i mitt band var ute hos honom på studiebesök när han pluggade på Music Factory. Han håller tydligen till ute på Tjörn/Orust. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.