Jump to content
Annons

Låt-övergångar!?

Recommended Posts

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Heya!

Jag har börjat skriva på ett koncept-album som jag beräknar att få färdigt inom några månader.

Nu undrar jag vilket som är smidigaste sättet att spela in det på, med tanke på att alla låtarna kommer "sitta ihop", dvs. vara sammanlänkade med antingen ljudeffekter eller bara gå över från en låt direkt till en annan.

Spelar man in alla låtar i ett och samma projekt, vilket skulle innebära nära på 500 olika spår, eller hur löser man det?

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Vi har gjort det du förklarar ett antal gånger förut. Och vi har aldrig spelat in annorlunda än vanligt. Möjligtvis hängt lite längre på slutackord och toner. Själva sammanfogningen har vi alltid tagit i masteringen. Efter att man vet att alla volymer och frekvenser håller ihop mellan låtarna alltså.

EDIT: med vi syftar jag på bandet jag spelar i.

Redigerat av bettygoesagogo
Rokkztar (oregistrerad)
Postat
Vi har gjort det du förklarar ett antal gånger förut. Och vi har aldrig spelat in annorlunda än vanligt. Möjligtvis hängt lite längre på slutackord och toner. Själva sammanfogningen har vi alltid tagit i masteringen. Efter att man vet att alla volymer och frekvenser håller ihop mellan låtarna alltså.

EDIT: med vi syftar jag på bandet jag spelar i.

Man lämnar alltså hela den delen åt master-snubben?

Det verkar enkelt nog. 😄

Postat (redigerat)

Ja, om du har tänkt att lämna iväg det. Har du tänkt att mastra själv, kan du ju alltid "klistra" ihop de färdigmixade stereospåren i ditt inspelningsprogram. Är det då tex 12 låtar, så blir det ju inte fler än 12 stereospår.

EDIT: Fast nu blev jag osäker på hur det då blir med cd-kodningen (låtnummer etc).

Redigerat av bettygoesagogo
Rokkztar (oregistrerad)
Postat
Ja, om du har tänkt att lämna iväg det. Har du tänkt att mastra själv, kan du ju alltid "klistra" ihop de färdigmixade stereospåren i ditt inspelningsprogram. Är det då tex 12 låtar, så blir det ju inte fler än 12 stereospår.

EDIT: Fast nu blev jag osäker på hur det då blir med cd-kodningen (låtnummer etc).

Ja, det är ju faktiskt en bra tanke.. Jag ska anlita en av Sveriges bästa inom mastering, så jag antar att han vet vad som kan göras åt saken. Får diskutera med honom vad han tycker blir lättast.

Postat

Ja, det är ju faktiskt en bra tanke.. Jag ska anlita en av Sveriges bästa inom mastering, så jag antar att han vet vad som kan göras åt saken. Får diskutera med honom vad han tycker blir lättast.

Och vem kan denna person vara? måntro! :rolleyes:

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Och vem kan denna person vara? måntro! :rolleyes:

Jag vet inte vad han heter, har personligen inte träffat honom, men gitarristen i mitt band var ute hos honom på studiebesök när han pluggade på Music Factory. Han håller tydligen till ute på Tjörn/Orust. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.