Jump to content
Annons

Få bort jobbig diskant i reason


dronam

Recommended Posts

Hej på er!

Håller på och skriver en låt i reason (version 4), och har hittet ett skumt men underbart ljud som jag använder.

Problemet är bara att en komponent av ljudet är väldigt högfrekvent och dessutom väldigt starkt. Jag har på alla sätt försökt bli av med det:

- jag har mixtrat med equalisern för att försöka hitta frekvensområdet, men det ända sättet jag lyckas dämpa ljudet är om jag tar bort hela diskanten.

- jag har försökt ändra i devicen för att ändra inställningarna på ett sätt som behåller ljudet men tar den jobbiga komponenten, men lyckas inget vidare.

Jag klarar inte av att fortsätta med låten för att det skär så i öronen...!

Finns det något sätt man kan ta reda på var frekvensen ligger utan att behöva söka igenom registret?

Vill gärna lägga upp filen så ni kan titta på den, men sidan säger att jag inte får ladda upp denna typ av fil... Vad ska jag göra?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Loopa stycket där "det onda" ljudet ligger, på med eq som insert på den kanalen, ställ smalt q-värde och dra gain på max. Svep tills du hittar det onda, stanna där och dra ner gain några dB under 0, bredda omfånget lite så det inte låter för konstlat.

Funkar inte det får du 1. göra om ditt ljud från grunden eller 2. lägga en multibandskompressor med alla band bypassade utom det som påverkar det onda området, alt. slänga på en desser. Men då får du byta plattform först eftersom det inte finns vare sig det ena eller det andra i Reason.

Lycka till.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något sätt man kan ta reda på var frekvensen ligger utan att behöva söka igenom registret?

Du kan kanske hitta "störande" frekvensen med hjälp av vocodern.

Skicka signalen till modulator ingången på vocodern (om signalen är stereo kanske borde du omvandla den till mono med hjälp av spidern). Ställ vocoder till vocoder läge och vips så har du spektrum anlysatorn. Då kan du se ungefär var den störande frekvensen ligger om den är så stark som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag skulle gärna vilja lägga upp ljudfilen i tråden. Men det finns ju tydligen inte nån bifogningsfunktion i detta Reason-forum (som det gör i t.ex. mixningsavdelningen).

Hur gör jag då för att lägga upp filen?

Ladda upp på t ex delafil.se och posta länken här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...