Jump to content
Annons

Fett virvelsound?!


Foxy

Recommended Posts

Hur fasen får man till ett riktigt bra virvelsound som verkligen låter blött, lagom snärtigt och fylligt? Det känns alltid lika hopplöst...finns det några standardknep med kompressor inställningar, EQ osv...?

Jag vet att virveln i sig låter bra akustiskt. Mikade den både över och under och har mixat dessa så det låter ok, men det funkar liksom inte.

Hjälp mottages tacksamt. Man vill ju ha ett virvelljud som inte låter demo hela tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att ge några generella tips. Virvleljud varierar så mycket med ideal, genre och ljudbild. Men om du känner att den låter demo så kan du arbeta mer med virvelljudet i överhäng/rumsmickar. En närmickad virvel låter sällan särskilt "studio". Det kan vara så att det ljudideal de eftersträvar kräver bra balans mellan virvelmicken/mickarna och övriga mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, givetvis blir det ju ett annorlunda ljud om man lyckas hitta en balans mellan t.ex. överhäng och virvel.

Men ett bra pop/rock ljud, typ Goo Goo Dolls album "Dizzy Up The Girl" eller "Gutterflower", Dave Matthews "Everyday", Dream Theater "Scenes From A Memory"...det är något åt det håller jag vill åt.

Jäkligt svårt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, givetvis blir det ju ett annorlunda ljud om man lyckas hitta en balans mellan t.ex. överhäng och virvel.

Men ett bra pop/rock ljud, typ Goo Goo Dolls album "Dizzy Up The Girl" eller "Gutterflower", Dave Matthews "Everyday", Dream Theater "Scenes From A Memory"...det är något åt det håller jag vill åt.

Jäkligt svårt! 😲

Trumsounden på "Dizzy up the girl" är så enormt bra!!! Likaså gitarrsounden...

Fantastiska inspelningstekniker på den plattan!

Men så är det svårt att få... tror jag :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt mycket beror ju på vem som spelar det och vilket trumset man har och vilka micar och vilken akustik. Har du helt enkelt för dålig trummis så är EQ och compressorer helt bortkastad tid (om man vill få det perfekt dvs)

annars generellt skära bort botten runt 80-100 Hz samt leka med attacken och releasen på kompressorn för att få den där feta piskande och snärtiga virveln man vill ha ...

men om du lägger upp en snutt som någon tidigare påpekat (av den akustiska trumman utan effekter) så är det lättare att höra vad som kan göras. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

volvo (oregistrerad)

Om du mikar både över och under virveln kan jag garantera att du får fasfel. Se upp med det. Fasvänd en av signalerna och lyssna om det händer något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på Goo Goo Dolls-låten. Bra balans mellan närmick och ett snyggt rum! Det är kanske är svaret på din fråga. Var noga med att trummorna låter som du vill att dom ska låta. Var lika noga med att rummet låter som du vill att det ska låta. Lägg ned mycket tid på att hitta rätt mickar och placera dom rätt, både när- och rumsmickar.

Ett ytterligare tips. I mix, lyssna inte för mycket på trumkanalerna separat. Det får en att glömma att det är helheten som ger resultatet. Det kanske låter konstigt att göra som lavrell sa:

generellt skära bort botten runt 80-100 Hz
Å andra sidan kanske det är just vad som behövs för helheten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du mikar både över och under virveln kan jag garantera att du får fasfel. Se upp med det. Fasvänd en av signalerna och lyssna om det händer något.

njae......det är väl ett välkänt sätt att spela in virvel......en mik över mot skinnet, och en under, som tar sejarmattan....och så hittar man en mix däremellan, beroende på hur mycket "rassel" man vill ha........

Med tanke på att den under nästan bara blir rassel, och den över blir mestadels skinnet, så har jag svårt att tänka mig att några störande fasfel uppkommer....

Har i alla fall aldrig själv råkat ut för det........

Men det är klart, kör man utan sejarmattan kan det kanske bli nått knas....har aldrig testat....

Nu läste jag inte hela tråden, så om jag missförtått nånting ber jag om ursäkt........

Sen, som vanligt, kan man köra flera spår, och råkomprimera ett spår, och köra ett okomprimerat eller väldigt lätt komprimerat, och sedan hitta en skön blandning mellan dom......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips är ju tycker jag att dra upp stämskruvarna rejält mycket så man får bra pisk och attack. Man ska absolut inte vara rädd för mycket sång, tycker det är riktigt snyggt att det inte dör ut direkt. En annan bra grej är ju att dra upp sejarmekanik skruven och spänna mattan om det behövs, se till att han en ganska hel matta med helst alla maskar hela för bäste resonans...Det är ju bara att skruva själv och exprimentera med den, blir det fel är det ju bara börja från noll igen, allså skruva skruvarna helt slappa.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att pröva med kompressorn :

Threshold : 2.1dB

Ratio : 3.5:1

Attack : 78 ms

Realease : 300 ms

Det är min standardinställning för virvel/kick. Ger bra smack på första transienten ,eftersom den är snudd på opåverkat av kompressorn och komprimerar efterslänget . Det borde låta bra .

Glöm inte Eq därefter !

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som jag använt mig av många gånger (vet dock inte om det är det du söker efter, men väl värt ett försök), är att lägga lite (bara en gnutta) dist på virveln för att få mer snärt och bredd på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att pröva med kompressorn :

Threshold : 2.1dB

Ratio : 3.5:1

Attack : 78 ms

Realease : 300 ms

Det är min standardinställning för virvel/kick. Ger bra smack på första transienten ,eftersom den är snudd på opåverkat av kompressorn och komprimerar efterslänget . Det borde låta bra .

Glöm inte Eq därefter !

Dumt att ha en standardinställning på kompressorn tycker jag. Ditt värde på tex threshold behöver ju inte alls fungera på hans inspelning beroende på hur hans inspelningsnivå är.

Däremot är det ett bra tips att ha lite högre attack värde för att inte ta bort "smacket".....men å andra sidan så kan det låta riktigt coolt att komprimera transienterna också.....så det är bara att testa sig fram.

Ett knep jag brukar göra är att kopiera virvelspåret och då lägga samma virvel på två kanaler. Ena kanalen processerar jag otroligt mycket med EQ,kompressor, kanske en limiter, lite dist mm. Sen skjuter jag bara till den kanalen lite lite grann till ursprungskanalen......då har du fortfarande kvar livekänslan i trumman samtidigt som du har ett mycket mycket bra tryck.

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep jag brukar göra är att kopiera virvelspåret och då lägga samma virvel på två kanaler. Ena kanalen processerar jag otroligt mycket med EQ,kompressor, kanske en limiter, lite dist mm. Sen skjuter jag bara till den kanalen lite lite grann till ursprungskanalen......

Lite OT, men... Har du (eller kanske någon annan som arbetar på samma sätt) upplevt att vissa VSTs fördröjer signalen med ett par samples, trots 'delay compensation'? Jag testade att lägga upp samma fil på flera spår och sen valde jag olika VSTs på olika spår. Vissa spår fördröjdes jämfört med spår utan VSTs och gav en kamfiltereffekt. Jag undrar om det kan vara slarv från utvecklarna av pluggarna, att dom avrundar till närmsta millisekund istället för att kompensera signalen med exakt antal samples.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep jag brukar göra är att kopiera virvelspåret och då lägga samma virvel på två kanaler. Ena kanalen processerar jag otroligt mycket med EQ,kompressor, kanske en limiter, lite dist mm. Sen skjuter jag bara till den kanalen lite lite grann till ursprungskanalen......

Lite OT, men... Har du (eller kanske någon annan som arbetar på samma sätt) upplevt att vissa VSTs fördröjer signalen med ett par samples, trots 'delay compensation'? Jag testade att lägga upp samma fil på flera spår och sen valde jag olika VSTs på olika spår. Vissa spår fördröjdes jämfört med spår utan VSTs och gav en kamfiltereffekt. Jag undrar om det kan vara slarv från utvecklarna av pluggarna, att dom avrundar till närmsta millisekund istället för att kompensera signalen med exakt antal samples.

givetvis så blir det fördröjning om du använder VST-effekter eller sequencerns egna effekter eftersom inte den automatiska kompensationen fungerar som den ska. Finns ju olika formler för att räkna ut den exakta fördröjningen som varje plugg genererar eller så använder man tex UAD-1 som jag gör. Då slipper man det problemet........

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man använder två mickar till virveln/pukor (över/under)

så brukar man väll fasvända någon av de 2 signalerna.

Men det handlar ju om ett sound som skall låta bra.

Låter det bättre utan fas-invertering så låt bli.

här kan du läsa lite mer om inspelning av trummor.

http://www.dummies.com/WileyCDA/DummiesArticle/id-1122.html

<-- källa http://www.dummies.com -->

Adding compression to the snare drum is crucial if you want a tight, punchy sound. There are a lot of ways to go with the snare. The following settings are common and versatile:

Threshold: -4dB

Ratio: Between 4:1 and 6:1

Attack: Between 5 ms and 10 ms

Release: Between 125 ms and 175 ms

Gain: Adjust so that the output level matches the input level. You don't need much added gain.

ps. ta det för vad det är (http://www.dummies.com) 😛

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så använder man tex UAD-1 som jag gör.

Jo jag har märkt att UAD'ens pluggar kompenseras riktigt, i Cubase åtminsone. Men har du någon idé till varför vissa pluggar inte gör det? Bara nyfiken alltså, inget läxförhör! 🙂

För att kompenseringen inte bara beror på vilken plugg det utan även vilket tempo som används.....var i insert-kedjan den kommer mm. Sen är det ju väldigt önskvärt att "programmen" tar tag i problemen på allvar och skaffar en fullgod kompensation......men det lär väl dröja.

Anledningen till att UAD fungerar är ju att man delay-kompenserar med hjälp av deras delay-comp plugin som är framtagen just för detta.....så det har inget med Cubase att göra.

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att UAD fungerar är ju att man delay-kompenserar med hjälp av deras delay-comp plugin som är framtagen just för detta.....så det har inget med Cubase att göra.

Kanske skulle nämnt att jag kör SX2 som kompenserar inserts på kanal, grupp och fx-kanal. Jag behöver inte längre använda UAs delay-kompensation.

Jag gjorde ett snabbt test nyss genom att lägga samma fil på flera spår parallellt och på varje spår välja olika pluggar. De pluggar som följer med SX funkar, även UAD och Kjaerhus Classic compressor. Däremot inte Digitalfishphones Spitfish (vilket skulle kunna bero på att det är en de-esser) och PSP Vintage Warmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...