Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

vad kan man lägga för effekter på sång om man ine vill få det att låta så direkt (att det tar över hela skiten) samt lite varmare, inte så hårt liksom.

Redigerat av viktornoren
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Det man brukar lägga på är hp-filter, kompressor och eq, samt lite reverb eller delay.

Postat (redigerat)

ursäkta mig, jag är väldigt ny med studiogrejer. Vad är ett hp-filter, och vart hittar jag det i logic mån tro.

Redigerat av viktornoren
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Förkortning för hipassfilter. Har själv inte logic men vet det ska finnas i det. Du får gå igenom manualen. Det kommer spara dig massor med tid.

Redigerat av DieHard
Postat

...och ett high pass-filter är samma som ett low cut-filter och är alltså en equalizerinställning där man har skurit basen. Detta gör man för att sången sällan innehåller så mycket bas och då kan man lika gärna ta bort basen så att inga små störande basljud slinker igenom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.