Jump to content
Annons

Vilka drivrutiner borde jag installera?


Sjodahl

Recommended Posts

Hej,

Tänkte börja att installera alla drivrutiner till min nya dator.

Problemet är bara att jag inte kan någonting om chipset drivrutiner och det finns ganska många olika att välja mellan

Här är hemsidan till mitt moderkort: http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...mp;prod_no=1610

Tacksam för hjälp 😎

Mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det brukar följa med en CD med moderkorten. Förmodligen autostartar den när du sätter in den - och du får då upp en del val. Ofta finns det då ett alternativ där du kan välja att installera .inf - eller "install drivers" eller liknande. Alternativ som heter "install all" eller något sådant, kör ofta installation av alla extra program som man inte behöver också, så kolla främst efter drivers eller .inf bland de val du kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar följa med en CD med moderkorten. Förmodligen autostartar den när du sätter in den - och du får då upp en del val. Ofta finns det då ett alternativ där du kan välja att installera .inf - eller "install drivers" eller liknande. Alternativ som heter "install all" eller något sådant, kör ofta installation av alla extra program som man inte behöver också, så kolla främst efter drivers eller .inf bland de val du kan göra.

Okej.

Då måste det vara denna då? Intel INF Drivers for P3x/P4x/G3x/G4x Chipsets? 😲

Tack för ditt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar följa med en CD med moderkorten. Förmodligen autostartar den när du sätter in den - och du får då upp en del val. Ofta finns det då ett alternativ där du kan välja att installera .inf - eller "install drivers" eller liknande. Alternativ som heter "install all" eller något sådant, kör ofta installation av alla extra program som man inte behöver också, så kolla främst efter drivers eller .inf bland de val du kan göra.

Okej.

Då måste det vara denna då? Intel INF Drivers for P3x/P4x/G3x/G4x Chipsets? 😲

Tack för ditt svar

Det låter lovande! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Drivrutiner på CD-skivor är oftast gamla. Ta hem drivarna från MSI:s hemsida istället! 😲

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Drivrutiner på CD-skivor är oftast gamla. Ta hem drivarna från MSI:s hemsida istället! 😲

Det är inte alltid så lätt att ta sig dit innan man har installerat drivers för nätverkskortet, så Cd-skivan är i alla fall första anhalten... 😎 Visst stämmer det annars att de medföljande på skivan oftast inte är de senaste drivrutinerna, så att man bör hämta nyare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Drivrutiner på CD-skivor är oftast gamla. Ta hem drivarna från MSI:s hemsida istället! 😲

Det är inte alltid så lätt att ta sig dit innan man har installerat drivers för nätverkskortet, så Cd-skivan är i alla fall första anhalten... 🙂 Visst stämmer det annars att de medföljande på skivan oftast inte är de senaste drivrutinerna, så att man bör hämta nyare. 🙂

Hur gick det för dig Claes? Hjälpte det som jag föreslog att ställa om i Bios? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivrutiner på CD-skivor är oftast gamla. Ta hem drivarna från MSI:s hemsida istället! 😲

Det är inte alltid så lätt att ta sig dit innan man har installerat drivers för nätverkskortet, så Cd-skivan är i alla fall första anhalten... 🙂 Visst stämmer det annars att de medföljande på skivan oftast inte är de senaste drivrutinerna, så att man bör hämta nyare. 🙂

Hur gick det för dig Claes? Hjälpte det som jag föreslog att ställa om i Bios? 😎

Analogfreak, länkade jag till rätt version av moderkortet? Fanns ju en del som hette likadant 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Drivrutiner på CD-skivor är oftast gamla. Ta hem drivarna från MSI:s hemsida istället! 😲

Det är inte alltid så lätt att ta sig dit innan man har installerat drivers för nätverkskortet, så Cd-skivan är i alla fall första anhalten... 🙂 Visst stämmer det annars att de medföljande på skivan oftast inte är de senaste drivrutinerna, så att man bör hämta nyare. 🙂

Hur gick det för dig Claes? Hjälpte det som jag föreslog att ställa om i Bios? 😎

Analogfreak, länkade jag till rätt version av moderkortet? Fanns ju en del som hette likadant 🙂

Det finns bara ett [MSI P45 Neo3 FIR]

Den verkar dock finnas i 2 versioner ang overcklocking. Men de ligger på samma sida med samma drivare.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tänkte börja att installera alla drivrutiner till min nya dator.

Problemet är bara att jag inte kan någonting om chipset drivrutiner och det finns ganska många olika att välja mellan

Här är hemsidan till mitt moderkort: http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...mp;prod_no=1610

Tacksam för hjälp 😲

Mvh

Simon

http://download1.msi.com.tw/files/download...l_inf_45_mb.zip

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivrutiner på CD-skivor är oftast gamla. Ta hem drivarna från MSI:s hemsida istället! 😲

Det är inte alltid så lätt att ta sig dit innan man har installerat drivers för nätverkskortet, så Cd-skivan är i alla fall första anhalten... 🙂 Visst stämmer det annars att de medföljande på skivan oftast inte är de senaste drivrutinerna, så att man bör hämta nyare. 🙂

Hur gick det för dig Claes? Hjälpte det som jag föreslog att ställa om i Bios? 😎

Ska testa i kväll... Med mina vanor, så blir det troligen sent i kväll/natt... 🙂

Håller ju på med en ny burk, så jag fortsätter först med att få in allt från Windows Update på den - och sedan de nödvändigaste programmen, så den gamla burken är inte riktigt högsta prioritet just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Drivrutiner på CD-skivor är oftast gamla. Ta hem drivarna från MSI:s hemsida istället! 😲

Det är inte alltid så lätt att ta sig dit innan man har installerat drivers för nätverkskortet, så Cd-skivan är i alla fall första anhalten... 🙂 Visst stämmer det annars att de medföljande på skivan oftast inte är de senaste drivrutinerna, så att man bör hämta nyare. 🙂

Hur gick det för dig Claes? Hjälpte det som jag föreslog att ställa om i Bios? 😎

Ska testa i kväll... Med mina vanor, så blir det troligen sent i kväll/natt... 🙂

Håller ju på med en ny burk, så jag fortsätter först med att få in allt från Windows Update på den - och sedan de nödvändigaste programmen, så den gamla burken är inte riktigt högsta prioritet just nu.

Jag gjorde en nLite-CD för att just slippa det där med Windows update. Jag la också in ICH10R-drivarna i installationskivan så jag kan använda Intels SATA-Raidkontroll som finns på moderkortet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man installera servicepack 2 innan man installerar allt?

Jäpp! In med alla servicepacks och uppdateringar först av allt. Du har annars en massa säkerhetshål som kan utnyttjas för att kapa din dator, om någon illvillig typ skulle hitta den... Det brukar inte gå mer än några minuter innan man får påhälsning av någon sök-bot om man går ut på Nätet utan att gå genom en brandvägg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man installera servicepack 2 innan man installerar allt?

Jäpp! In med alla servicepacks och uppdateringar först av allt. Du har annars en massa säkerhetshål som kan utnyttjas för att kapa din dator, om någon illvillig typ skulle hitta den... Det brukar inte gå mer än några minuter innan man får påhälsning av någon sök-bot om man går ut på Nätet utan att gå genom en brandvägg...

Okej!

Tack för svaret =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag antar att du ska använda ett ljudkort som stödjer ASIO-protokollet så då ska du inaktivera ditt interna ljudkort i Bios. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...