Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj i stugan!

Nu är det så här att jag är lite vilsen i bollen angående fasfel. Har sökt mycket på forumet men har inte hittat nått tydligt svar på uträkningssidan.

Som ni ser på bilden så har jag en Shure SM57:a, placerad vid kanten av konen och lite längre bak i rummet en Studio projekt B1.

fasfel.jpg

Avståndet mellan sm57:an och b1:an bildar en rätvinklig triangel med vinkeln 45°. Jag räknade ut att det tar 5,8 millisekunder för ljudet

att färdas från högtalaren till punkt A (2 meter). För att sedan veta hur lång tid det tar för ljudet att nå B1:an änvände jag mig av

uträkningen uppe i högra hörnet på bilden.

Min fråga är då den att kan man göra sådan uträkning och sedan "fördröja" sm57:ans kanal med så många millisekunder det blir

(i detta fall 8,4 millisekunder) och därav kringå fasfel?

Tacksam för svar

/Jesus

Annons
Postat

Ja, man kan göra så. Fast man ska komma ihåg att hur noga man än mäter kommer uträkningen aldrig bli exaktare än variationen av ljudets hastighet.

Fasskillnaderna mellan ambiensmick och närmick är ofta ganska snyga. Testa att växla polariteten (fasvänd) ambiensen och lyssna vilket läge som låter bäst mot närmick. Det brukar oftast räcka.

Postat
Ja, man kan göra så. Fast man ska komma ihåg att hur noga man än mäter kommer uträkningen aldrig bli exaktare än variationen av ljudets hastighet.

Fasskillnaderna mellan ambiensmick och närmick är ofta ganska snyga. Testa att växla polariteten (fasvänd) ambiensen och lyssna vilket läge som låter bäst mot närmick. Det brukar oftast räcka.

Räcker det att använda "Phase Reverse" processen i Cubase då? Den inverterar väl hela 180 grader?

pme (oregistrerad)
Postat

Det är nog bättre att mäta avståndet direkt än genom att gå vi a en vinkel. Nu måste du direkt mäta ett avstånd och en vinkel

som båda ger nätfel. Mäter du du direkt så slipper du i alla falll mätfelet för vinkeln. Glöm inte heller bort att det är i 3 dimentioner

höjdskillnaden ska med!

Postat
Det är nog bättre att mäta avståndet direkt än genom att gå vi a en vinkel. Nu måste du direkt mäta ett avstånd och en vinkel

som båda ger nätfel. Mäter du du direkt så slipper du i alla falll mätfelet för vinkeln. Glöm inte heller bort att det är i 3 dimentioner

höjdskillnaden ska med!

joo, jag tänkte på det också, men nu när du säger det så.. Underlättar ju till viss del 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.