Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan... 🙁

Har bara två frågor angående mickning...

Varför blir det rundgång när man fösöker "micka" en akustisk gitarr eller trummor med en trådlös dynamisk mickrofon?

Hoppas nån kan svara...😄

// Wirrew //

Annons
Postat

Blir det de när nu ska spela in, eller menar du att det blir rundgång genom ett PA???

Postat

iså, kolla så att du inte har micen vänd mot högtalarna?? Kanske kan hjälpa om du missat de.

Postat
Blir det de när nu ska spela in, eller menar du att det blir rundgång genom ett PA???

Genom ett "PA", eller bara in genom datorn och ut i högtalarna...kan väl tänka mig att dom där mickarna som är gjorda för gitarr eller dom för trummor verkligen fungerar...😄

Men om jag lägger den i en stoppad baskagge så blir det ingen rundgång, men inte heller ALLS mycket ljud... 🙁

// Wirrew //

Postat
iså, kolla så att du inte har micen vänd mot högtalarna?? Kanske kan hjälpa om du missat de.

Nej det har jag inte missat, men dom är inte så känsliga ändå för det....

// Wirrew //

Postat

oj :S...konstigt. Fattar inget faktikst 🙁..HAHA

Det är inte så att du i datorn har ställt master i bott eller liknande?

Någon annan kansek vet?

Postat
oj :S...konstigt. Fattar inget faktikst 🙁..HAHA

Det är inte så att du i datorn har ställt master i bott eller liknande?

Någon annan kansek vet?

Master i "bott" ???

Jag har kört i vanligt PA också...

Postat

Du kan ju reglera ut signalen från mixern eller vad det du nu kör med? Och du kanske har den i max. Dra ner den iså så den står runt +-0db.

Hur har du det kopplat till PA?

Postat (redigerat)

Från micken-mottagare-XRL-mixerbord-förstärkare-till högtalare...

Kör alltid på -20 dB på mixerbordets master och ingen Gain eller Phantom ((phantom)vet knappt vad det är) mycket på förstärkaren och dom separata kanalerna... 😄

Du kanske har nån bättre idé ? 🙂

Redigerat av wirrew
Postat (redigerat)

jadu, jag vet faktikst inte. Det låter konstigt.

Du har inte micen riktad mot pa heller.......

Phantom är ju 48V power för micar sm behöver det, ex; kondensator mickrofoner.

Testa att dra ner allt vädligt mycket se fall det forstätter, se fall du kan få ett vanligt ljud då kanske, inte det då är något helt galet. Antagligen något med mixer, förstärkare. Eller så är the mic going crasy. Skumt.

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
men om du har en mic sladen direkt från Pa till mic, så är kanske mic mongo?

Vadå mic mongo 😄 ?

Vadå mic direkt till PA? jag har ju mixerbordet i mellan... 🙂

Från micken-mottagare-XRL-mixerbord-förstärkare-till högtalare...

Redigerat av wirrew
Postat

skrev det inna du postade men ändrade det 😄, Jo om du hade haft aktiva högtlare hade du kunnat koppla gitarren direkt in i pa (mic-xlr-pa)

Postat (redigerat)
Testa att dra ner allt vädligt mycket se fall det forstätter, se fall du kan få ett vanligt ljud då kanske, inte det då är något helt galet.

Men om jag drar ner så lär jag inte höra nåt, det är så lågt ändå...

Ett Exempel: Jag slår på virveln och för micken så den hammnar ca 3-5 cm ifrån skinnet, och då uppstår rundgången...

T.ex Crash och pukor är ännu värre...

Men ska det verkligen gå att micka med en vanlig dynamisk mickrofon eftersom det finns speciella mickar för sånt... 😄

Är en kondesatormickrofon en sån mick som man använder för att micka t.ex körer på lite längre avstånd, dom är väl då väldigt känsliga...

Redigerat av wirrew

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.