Jump to content
Annons

Cubase 4 slukar all min CPU


oceanmusic

Recommended Posts

Jag har ett stort problem som inte någon lyckats lösa än. Tro mig, jag har prövat ALLT. Är ju även reggad på cubase.net och har även där beskrivit mitt problem utan att få någon hjälp. Problemet har tvingat mig att gå tillbaka till SX3. Nåväl, till problemet. Klistrar in vad jag skrev på cubase.net:

"Having a problem here. It seems that the more midi events I record, the slower performance I get. And this happens even WITHOUT any VSTi running. In the beginning of a project it's ok but after a while the CPU usage peaks (according to Windows Task Manager) when I edit a midinote or recording midi in real time. Sizing or moving midi parts/notes goes slow in a way I NEVER experienced with SX or CS4, just working on with midi WITHOUT any VSTi loaded at all. And when adding audio tracks to a project with some midi events, and start to record guitars, vocals or whatever, it seems that it's more likely to produce crackles than without midi or at least less midi events in that project. "

"I get the problem with any soundcard, regardless of it being firewire, usb or integrated. So the problem doesn't seem to be located in any interface. I tried opening up a big midi file in Propellerhead Reason and that worked absolutely fine with no CPU peaks, doing same kind of editing/ recording as in C4."

Jag har formaterat om Win XP, installerat om programmet, prövat allt mellan himmel och gjord men har ännu inte hittat någon lösning. Det otroligt störiga med problemet är ju också att ju mer mididata jag lägger in, och ju långsammare programmet/datorn därmed blir, ju mer missljud ("crackles/pops") får jag när jag blandar in audiospår i det hela också. Är verkligen desperat här så all hjälp är verkligen välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om Cubase 4 är väldigt krävande så är det osannolikt att det kräver 100% av din lite äldre dator. Har du optimerat os för redigering dvs prioritera bakgrundsprocesser och stängt av alla onödiga program? Viruskollat och installerat om OS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om Cubase 4 är väldigt krävande så är det osannolikt att det kräver 100% av din lite äldre dator. Har du optimerat os för redigering dvs prioritera bakgrundsprocesser och stängt av alla onödiga program? Viruskollat och installerat om OS?

Redan gjort. Problemet kvarstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

I systemkraven för Cubase4 säger Steinberg att det ska gå med en Pentuim II 1,4 GHz med 512 Mb RAM. Det var just i en 6 år gammal sån som jag försökte köra C4 för ett år sedan, och det gick inge´vidare kan jag säga. Men i min nya dator med quad-processor och 4 GB Ram är det inga som helst problem.

Är din dator för gammal och klen kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

I systemkraven för Cubase4 säger Steinberg att det ska gå med en Pentuim II 1,4 GHz med 512 Mb RAM. Det var just i en 6 år gammal sån som jag försökte köra C4 för ett år sedan, och det gick inge´vidare kan jag säga. Men i min nya dator med quad-processor och 4 GB Ram är det inga som helst problem.

Är din dator för gammal och klen kanske?

Har en Fujitsu Amilo 2ghz Laptop med singlecore-processor och 2gb ram. En s.k. "kommundator" från 2006. För gammal kanske? Tycker ju det är märkligt att SX3 och Cubase Studio 4 flyter utan problem och att när jag exporterar ut låten till midi och tar in i ett nytt projekt så flyter det fint. Men det är väl förmodligen min dator som är för gammal då...eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...