Tappo Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 Hej! Jag sitter hemma med Reason 4 och skapar lite trummor i Redrum. Vill nu spara Reason-filen. Det blir ju då RNS. När man sparar en Reason 3-fil blir det ju RBS, om jag inte tar fel. Jag vill öppna RNS-filen i Reason 3. Men jag får en dialogruta där det står att det är fel format. Går det att spara som RBS-fil i Reason 4 på något vänster? /Tappo
Assar Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 Du hittar det du behöver veta om filhantering på sid 135 i "Operation Manual". När du installerade programmet från skivorna du fick när du köpte det, så skapades mappen "Documentation" under "C:\...\Propellerheads\Reason". Det är inte så konstigt om du inte kan öppna en fil skapad med Reason4 i Reason3. De flesta program är inte bakåtkompatibla på det sättet.
Johan Royen Postat 4 december 2008 Postat 4 december 2008 Som Assar sa. Det har dock alltid varit rns-format i alla versioner av Reason... Ah, Reason 1.0... nostalgi 😛
Trace Postat 4 december 2008 Postat 4 december 2008 (redigerat) .RBS är filformatet för Rebirth om jag inte misstar mig helt 🥰 Förstår inte idén med att göra trummor i R4 och sen ladda in dom i R3... 😛 Annars går det ju att exportera en wav av trumloopen och importera i nn-19 eller liknande i R3 sen 😉 Redigerat 4 december 2008 av Trace
Tappo Postat 7 december 2008 Trådstartare Postat 7 december 2008 .RBS är filformatet för Rebirth om jag inte misstar mig helt 🙂 Förstår inte idén med att göra trummor i R4 och sen ladda in dom i R3... 😳 Annars går det ju att exportera en wav av trumloopen och importera i nn-19 eller liknande i R3 sen 😊 Sitter ju på Reason 4 hemma, och 3an i skolan. Och jag tänkte ta med det till skolan. Vet dock inte om jag orkar NN-19, då jag trycker igång patterns och pitchar osv, fritt medan låten rullar. Men jag kom på att jag nog kan göra en "Save Patch" i Redrum, och öppna den i Redrum i skolan. Bör fungera då det bara är Redrum jag vill åt i detta fall. Jag återkommer! Tack för svaren hittils. /Tappo
drloop (oregistrerad) Postat 7 december 2008 Postat 7 december 2008 Glöm inte ta med samplingarna. Dom ligger inte med i Patchen. Du kan alltid exportera MIDI också. Så Patchen plus MIDI fil och det borde lira.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 7 december 2008 Postat 7 december 2008 Hur gör man med PMS-filerna då? 🙂
Tappo Postat 7 december 2008 Trådstartare Postat 7 december 2008 Dom skickar man iväg tillsammans med SMS-filerna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.