Jump to content
Annons

Kunskapen om att lära sig producera med EQ/FX/Kompressorer m.m.

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Min stora fråga till er alla(admin också), hur GÖR ni för att lära er hantera och producera med EQ/FX/kompressorer m.m????

Låser ni in er och sitter i timmar o bara rattar i oändlighet tills ni får det sound ni vill ha? Lär ni er via tidningar? Kompisar? Kurser? Haft turen/kontakten(hade sex med någon?) så att ni fick en praktikplats i en studio?...vad jag hört så tog ju Denniz Pop hand om Max Martin(på den tiden en rockare) och lärde upp honom i Cheiron studion vilket man blir avis på 😮 ...eller har ni bara gåvan att få allt och låta bra ändå?

Berätta eran historia tack!!! 🙂

Varför jag undrar är för att jag själv har ju såna koncentrations svårigheter plus höga förväntningar, så att bara sitta och ratta EQ/kompressor i timmar (tills jag tror att det är så det ska låta, men i slutändan blir aldrig nöjd) eller bara bläddra i tidningar efter tips är nästan omöjligt för mig då det inte ger mig någon referens till hur ett bra sound ska låta. Många av er säger väl säkert "Men lyssna på den här låten, och den här, och den här, så vet du hur det ska låta"...men DUH!! 🙂 jag vet hur det låter men jag vet inte hur jag kommer dit!!! Hur lärde ni er ABC? Inte var det nån som bara slängde upp en bok framför er och sa "så här ser det ut...nu vet du hur du skriver". Jag vet...skillnad på IQ och ålder men principen är densamma för mig...jag e väl retarded 🙁 .

Är det fler än jag som har detta problem? Vad rekommenderas för en retard som mig? Ska jag kanske göra en sån drastisk åtgärd att jag signar upp mig på ett bolag med mina amatör proddade låtar, bara för att lära mig medans dom sitter och mixar/mastrar mina låtar? Hur funkar det för artister...dom måste väl lära sig på nåt sånt sätt?(iaf en del av dom som går från att vara musiker till producent).

Nåt som jag annars undrar är om det finns någon BRA! kurs(gärna på nätet) där man får lära sig ordentligt(se och höra) om hur man får till bra sound i sina arr med kompressorer/EQ/effekter m.m.? ...SAE är väl liiiiite för dyrt för mig...

P.S. Jag skapar musik från alla genre men närmast ligger prog. trance, electro house, EBM, DnB m.m.

Redigerat av Powel
Annons
Postat

Efter 20 års övande vet jag bara en sak: Det finns mycket kvar att lära. Tråkigt svar va. 🙂

Alla måste inte vara tekniker heller, kanske du tillhör dem som kan entusiasmera andra och är bra på att komma på nya saker. Då gäller det att hitta en nördig kompis som saknar det du har - idéerna.

Finns massor av exempel på lyckade partnerskap av den typen; tänk Björn och Benny / Tretow, Scocco / Ekelund, Hütter / Schneider osv.

Annars är det bara att slita vidare tyvärr.

Lycka till.

Postat

Det finns säkert de som har det lättare för sig än andra, så är det ju på alla områden. Annars är det bara det gamla vanliga antar jag; öva, öva och återigen öva. Det är ju inte så att man går en 2-dagarskurs hos ngn guru och sedan k a n m a n d e t. Så enkelt är det inte. Och för somliga finns det kanske ett tak för hur mycket man kan fatta, det har man ju sett ibland. Finns ingen genväg till det perfekta ljudet då'rå.

Postat

Med ca 28 års erfarenhet så har jag kommit fram till följande: Lyssna (var rädd om öronen och ha en bra lyssning) , träna (ratta skruva analysera.. Gör inte bara som alla andra hela tiden).. Det kommer alltid nya prylar som ger nya möjligheter.. Men om dom inte tillför nåt kreativt så är dom inte värda ett smack.. Däremot gillar jag tekniken i dag för den ger en möjligheter att testa och ångra om det inte blev bra.. Sen är jag glad att slippa koppla kablar halva dagen för en endaste tagning 🙂

Postat

Jag gick en nybörjarkurs i inspelningsteknik på Kulturama i Stockholm. Runt 2500 kronor för åtta tretimmarslektioner. Att lära sig grunderna från början som vi fick där är väldigt bra. Nog för att man kan lära sig genom att spela in och mixa själv, men kan man inte grunderna är risken stor att man tar många omvägar. En grund som består av förståelse för vad ljud är och hur det behandlas med hjälp av utrustning, placering och effekter är helt klart värt pengarna i mina ögon.

Postat (redigerat)
Efter 20 års övande vet jag bara en sak: Det finns mycket kvar att lära. Tråkigt svar va. 😎

Alla måste inte vara tekniker heller, kanske du tillhör dem som kan entusiasmera andra och är bra på att komma på nya saker. Då gäller det att hitta en nördig kompis som saknar det du har - idéerna.

Finns massor av exempel på lyckade partnerskap av den typen; tänk Björn och Benny / Tretow, Scocco / Ekelund, Hütter / Schneider osv.

Annars är det bara att slita vidare tyvärr.

Lycka till.

Ja, jag e nog egentligen en sådan person som behöver vara en till men innan man hittar sin andra halva så vill jag kunna kämpa på egen hand. Jag har gått igenom ett par människor som jag gjort låtar med men fan alla flyr fältet o flyttar bort från mig hehehe ⚠️

Annars får jag väl börja slänga upp låtar här som folk får hjälpa mig med....

*retard letar vidare*

Tack Lindeberg

Redigerat av Powel
Postat
...Det är ju inte så att man går en 2-dagarskurs hos ngn guru och sedan k a n m a n d e t. Så enkelt är det inte. Och för somliga finns det kanske ett tak för hur mycket man kan fatta, det har man ju sett ibland. Finns ingen genväg till det perfekta ljudet då'rå.

Sant sant men samtidigt så känner jag(vet ju egentligen inte eftersom jag inte har erfarenhet) att ha en guru kan vara bra eftersom han/hon/det kan säga till när man är på väg att "rita utanför papperet"..dvs när det börjar låta illa i EQ:andet o rattandet och att det skär sig med andra frekvenser m.m som jag normalt inte tänker på eller hör. Men o andra sidan så självklart finns det ju aldrig nåt som är rätt eller fel i musikskapandet, däremot att man går vilse, som i mitt fall(vill ha ett speciellt sound men får aldrig till det). Därför. Eller har jag fel Hellpig...ni andra?? 😎

pme (oregistrerad)
Postat

Till att börja med så måste man lära sig att kompressor, EQ etc är finlir. Kvaliteten ska vara där redan vid inspelningen.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Som sagt var det tar lång tid lära sig bli bra och få det låta bra. Jag vet ju själv hur det var. Kändes som jag aldrig skulle få det att låta bra. Men med tiden blev det bättre och bättre. Spara allt som du mixat på exempelvis CD. Det är bra återlyssna på vad man gjort och om man inte tror man har åstadkommit något så märker man snabbt att det har man. Alla de som är proffs har arbetat under flera år. Tro inte att du kan på bara ett par år få lika bra mixar som de. Att mixa är en konstform och som alla konstformer kan man aldrig bli fullärd och det tar år att lära sig bemästra sin konstart. Tålamod är en förutsättning för att lyckas. ASKvideo har bra videos för mixningar såsom "internal mixing som är väldigt bra. Sen finns det lite mera på nätet som t ex http://recordingschool.biz/homerecording/. Finns säkert mer, bara googla.

Postat
.....ASKvideo har bra videos för mixningar såsom "internal mixing som är väldigt bra. Sen finns det lite mera på nätet som t ex http://recordingschool.biz/homerecording/. Finns säkert mer, bara googla.

ASKvideo? ...förresten var det inte dom som gjorde Cubase SX tutorials också?...hmm....ska verkligen kolla in senare

Tack DieHard

DieHard (oregistrerad)
Postat

jodå den funkar länken. testade nyss och inget problem

Karlulf (oregistrerad)
Postat

Jag har hållit på med detta i 15 år och gått från pingpong-inspelning med tvåkanals rullbandare till "fullt" utrustad studio.

Med mer och fler möjligheter kommer fler fallgropar och svårigheter.

Efter 1000-tals inspelnings- och mixningstimmar kan jag bara säga: Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag kan...klychigt...

Jag har mer praktisk erfarenhet än utbildning och det ger sina fördelar men det ger även en del luckor i kompetensen. T ex har jag aldrig riktigt lärt mig hur MIDI fungerar medan jag troligtvis skulle kunna doktorera i vissa andra smala grenar av ljudteknik...

För mig handlar det om att hitta den perfekta kombinationen av kreativitet och teknik. Behöver jag lära mig något nytt (utrustning eller inspelningsteknik m.m.) för att komma vidare så gräver jag ner mig i litteratur, frågar alla jag känner, och googlar mig blodig tills jag fattat galoppen istället för att inbilla mig (och andra) att jag kan ALLT!

Lyssna på andra och ta till dig om du vill lära dig. Lyssna även på de med mindre erfarenhet eftersom de kanske vet nå't som du missat. Självlärda nybörjare har dessutom ofta hittat på egna sätt att skapa de sound de vill ha p g a tekniska begräsningar eller ren okunskap. Det kan ibland leda till geniala påhitt!

Sammanfattning: lär dig allt och glöm sedan bort det som inte funkar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.