Jump to content
Annons

Från 1.6 ghz till 2.5 ghz laptop


clabbe

Recommended Posts

Hej, jag tänkte byta upp mig från min bärbara dator..

Från: Windows XP Pro, 1.6 ghz core 2 duo, 3gb ram.

Till: Windows Vista, 2.5 ghz core 2 duo, 4 gb ram.

Men tyvärr känns det som att jag bytt ner mig istället.

En session som jag öppnar i gamla datorn klarar sig helt okej, men när jag öppnar samma session utan några förändringar i den nya datorn

så segar pro tools otroligt mycket, jag kan enkelt göra andra saker på datorn, öppna mappar och andra program men just

när jag drar upp pro tools fönstret blir det hackigt. och den stannar hela tiden med buffer size meddelandet..

Vad kan vara anledningen? Är det Vista som spökar? Vad kan man göra åt saken.. Hjälp 🙂

Här är en bild på hur det ser ut i nya datorn:

nydator.jpg

Jag ser en förändring att det finns CPU (RTAS) och en till CPU i system usage.. så var det inte på gamla datorn, vad är det för skillnad?

Redigerat av clabbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det Vista Home Basic?

Vista Home Premium? Vista Business? Vista Ultimate?

Se om du kan nedgradera till Win XP.

Berätta sedan hur det gick.

Det är vista Home Premium.. Tyvärr stöder inte denna datorn XP, att nedgradera den är möjligt men mycket svårt (så långt sträcker sig inte mina kunskaper

vad gör versionerna för skillnad? är någon utav dom bättre för pro tools?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det låter precis som det är något som tar kraft. Om man tittar på bilden du bifogade så är det ju inte alls mycket igång och ändå ligger cpu usage så högt.

Du kan kolla på denna sida. Jag tror även att du kan testa din dator för att se om det är något som kan vara en konflikt för pro tools.

Hoppas det löser sig. Annars så är det digidesign support jag skulle vända mig till.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det låter precis som det är något som tar kraft. Om man tittar på bilden du bifogade så är det ju inte alls mycket igång och ändå ligger cpu usage så högt.

Du kan kolla på denna sida. Jag tror även att du kan testa din dator för att se om det är något som kan vara en konflikt för pro tools.

Hoppas det löser sig. Annars så är det digidesign support jag skulle vända mig till.

MVH

Anders

Var inne och tittade på länken, så stod detta: (den feta)

Intel Desktop Processors

The following Intel processors are compatible, but have not been fully qualified with Pro Tools LE 7.4 for Windows XP. Computers with these processor/chipset combinations may be able to provide full track count performance, however, they cannot be guaranteed to do so. Your performance and track count may vary depending on the processor count and speed.

* Intel Xeon processors with Intel 7505/7525/50xx/51xx chipsets

* Intel Core 2 Duo processors with Intel 965/975/P35 chipsets

* Intel Pentium D processors with Intel 945/955 chipsets

* Intel Pentium 4 processors with Intel 865/875/915/925 chipsets

Mitt chipset råkar visst vara Intel 965, betyder detta att det inte finns någon åtgärd för att lösa problemet? Det står ju också "but have not been fully qualified with Pro Tools LE 7.4 for Windows XP", jag har ju vista, men det kanske är samma problem... SUCK...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Vista hemma (lite som test) och hade stora problem i början med Cubase, kunde inte köra under 512 samples latency utan att det knastrade. Dumma Microsoft tänkte jag då. Sen kom en update till Cubase, och nu kan jag köra på 64 samples utan problem. Om inte Digi har optimerat för Vista så kan det mycket väl vara det som spökar.

Jag tror det är rätt mycket ändrat i Vista under skalet med trådar/processer/prioritering som gör att det kan bli stor skillnad i vissa typer av program som är beroende av realtidsprocessning (tex audioprogram).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har löst problemet tiill viss del tror jag.. Jag formaterade om datorn och sket i att installera Service Pack 1. Allt annat var som innan och CPUn

halverades nästan. Men har fortfarande ett litet problem. Det går bra att köra 512 och 1024 latency men 256 och 128 går betydligt sämre.

Kan få såna Buffer size meddelanden ibland fastän CPU användningen inte ens är på hälften..

Får väl sitta här och hoppas på en uppgradering från Pro Tools:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...