Jump to content
Annons

Ljudkort till mac (agere) för akustisk musik?


Jonsey

Recommended Posts

Hej!

Jag är på jakt efter ett ljudkort. Hjälp!

Utrustning:

Jag använder en (vit) MacBook 2,4 Ghz med 2 Gb i ram, den har (tyvärr?) ett Agere-chip för FW. Jag kommer att använda Logic eller Garageband beroende på vad jag tror att jag har behov av. Jag har även en extern hårddisk av typen WD Studio edition 1TB. Jag är i stort sett helt novis på detta område.

Användning:

Jag sysslar i stort sett enbart med akustisk musik, mest amerikansk folkmusik (bluegrass, oldtime, country blues osv). Det handlar om att spela in sång, akustiskt gitarr, mandolin, banjo, ståbas, dobro, fiol osv. Fokus blir på bra ljudkvalitet in, mjukvarusynthar och effekter är inte viktigt. Eventuellt kommer jag att spela in lite elgitarr direktpluggat, annars är det bara akustisk inspelning som gäller... Jag lägger rätt mycket pengar på kvalitetsinstrument (köper gärna handbyggen från enskilda instrumentbyggare) och spenderar ganska mycket tid och energi på att öva och få bästa ton ur instrumenten. Därför tänker jag att bra ljudkvalitet är viktigt.

Önskemål:

Det vore bra att kunna spela in mer än bara ett instrument i taget, därav skulle jag helst vilja ha 4 XLR-ingångar med fantommatn, men 2 är ok också. Minst 4 ingångar totalt iaf, helst 6-8. Jag tänker att ett FW-kort är bäst?

Maxpris 5000 kr, men helst skulle jag lägga 2500-3500 kr. (Jag har även tänkt skaffa en Röde NT2-A eller liknande (har en NT3 sedan tidigare).)

Som sagt, ljudkortet måste funka med Agere-chipet, jag vet inte status på detta nu, har läst en del trådar i ämnet? Kanske alla har fixat detta problem?

Några tips? All hjälp mottages tacksamt!

(Jag postade detta inlägg i en nitad tråd ovan också, hoppas ni överser med det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Hej!

Jag är på jakt efter ett ljudkort. Hjälp!

Utrustning:

Jag använder en (vit) MacBook 2,4 Ghz med 2 Gb i ram, den har (tyvärr?) ett Agere-chip för FW. Jag kommer att använda Logic eller Garageband beroende på vad jag tror att jag har behov av. Jag har även en extern hårddisk av typen WD Studio edition 1TB. Jag är i stort sett helt novis på detta område.

Användning:

Jag sysslar i stort sett enbart med akustisk musik, mest amerikansk folkmusik (bluegrass, oldtime, country blues osv). Det handlar om att spela in sång, akustiskt gitarr, mandolin, banjo, ståbas, dobro, fiol osv. Fokus blir på bra ljudkvalitet in, mjukvarusynthar och effekter är inte viktigt. Eventuellt kommer jag att spela in lite elgitarr direktpluggat, annars är det bara akustisk inspelning som gäller... Jag lägger rätt mycket pengar på kvalitetsinstrument (köper gärna handbyggen från enskilda instrumentbyggare) och spenderar ganska mycket tid och energi på att öva och få bästa ton ur instrumenten. Därför tänker jag att bra ljudkvalitet är viktigt.

Önskemål:

Det vore bra att kunna spela in mer än bara ett instrument i taget, därav skulle jag helst vilja ha 4 XLR-ingångar med fantommatn, men 2 är ok också. Minst 4 ingångar totalt iaf, helst 6-8. Jag tänker att ett FW-kort är bäst?

Maxpris 5000 kr, men helst skulle jag lägga 2500-3500 kr. (Jag har även tänkt skaffa en Röde NT2-A eller liknande (har en NT3 sedan tidigare).)

Som sagt, ljudkortet måste funka med Agere-chipet, jag vet inte status på detta nu, har läst en del trådar i ämnet? Kanske alla har fixat detta problem?

Några tips? All hjälp mottages tacksamt!

(Jag postade detta inlägg i en nitad tråd ovan också, hoppas ni överser med det.)

Tjena! Du verkar vara seriös som har höga krav på att musikinstrumenten håller kvalité. Röde NT2-A har jag 2 stycken och jag kan varmt rekommendera dom för det är riktigt bra mickar.

När vi nu kommer till ljudkortet så för den budgeten du angav så kommer det att bli din sämsta länk som varken gör instrumenten eller mikrofoner rättvisa.

Jag skulle satsa på ett bra ljudkort om jag vore du. Annars kommer du bara bli besviken. Det är inte roligt att sitta med ett ljudkort som låter skit... Då kommer du ångra dig och du inser att du kastat bort pengarna. Du ska ha ett RME Fireface 800. Kolla lite på det här.

Det är inte billigt! Men det är nåt sånt här du ska ha som pysslar med akustisk inspelning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Agere-chip och RME har iaf tidigare inte varit en hit. Vet inte om RME fixat alla problem nu, men det bör du nog kolla innan du köper ett RME-kort iaf. De ligger iofs en bra bit över din angivna budget, och ska du ändå upp i de pengarna finns det andra kort att titta på också. För de pengarna du angivit borde du kunna hitta ett begagnat MOTU-kort, t.ex: http://www.blocket.se/vi/18487448.htm?ca=11_s

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Det är lite knepigt för mig att ta ut riktningen här faktiskt...

Grejen är att bara för att jag är seriös med min musik och med mina instrument så är det inte helt säkert att jag blir lika seriös när det gäller inspelning. "Min" musik gör sig väl bäst live, och jag älskar att jamma och spela live på olika sätt.

Samtidigt så vill jag börja spela in mina låtar, och då vill jag att det ska låta bra.

Men, jag har inget speciellt rum dedikerat för detta, och jag bor i en (lyhörd) lägenhet. Så jag undrar hur bra förutsättningar jag har egentligen? Troligast är nog att jag gör demoinspelningar för det mesta, och sedan spenderar dedikerad inspelningstid i nåt avlägset bönhus (el liknande) i norrlands inland när jag har nåt seriöst projekt på g. Men då är det ju king om man har bra grejer..

Jag tror inte ett ljudkort för 12000 är realistiskt just nu. Möjligen i förlängningen om jag märker att detta blir nåt som jag satsar på. Såna pengar lägger jag nog kanske hellre i instrumentkassan för närvarande...

Den där Motu:n verkar intressant! Helt rätt pris. Ska den funka med ett Agere-chip i datorn? Eller det kanske är USB? Det kanske är onödigt med FW när man inte kör med tunga effekter och dylikt vid inspelning?

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Motu:n verkar intressant! Helt rätt pris. Ska den funka med ett Agere-chip i datorn? Eller det kanske är USB? Det kanske är onödigt med FW när man inte kör med tunga effekter och dylikt vid inspelning?

Just det MOTU-kortet är USB ja, så med det behöver du inte bekymra dig om Agere-chipet. Firewire brukar väl anses bättre för ljud, men USB funkar säkert kanon också. Om du inte absolut behöver många in- och utgångar utan klarar dig med två in och två ut (+hörlurar) är annars Apogee Duet ett bra val. Rejält bra omvandlare och trevliga preampar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på Apogee Duett faktiskt, men jag tror jag skulle känna mig för begränsad med bara två ingångar. Jag vill kunna spela in fler samtidigt om tillfälle bjuds. Då måste man ju iofs ha fler mikar också... hmmm...

Dum fråga, men vad använder man utgångarna till? Är det när man vill lyssna i t ex en stereo, eller används det när man använder div externa effekter osv? När är det bra att ha många utgångar?

En till fråga: du säger att FW sägs vara bättre för ljud, har det med ljudkvaliteten att göra eller är det andra saker som är bättre med FW? För mitt användningsområde, skulle FW ge en bättre slutprodukt?

Redigerat av Jonsey
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på Apogee Duett faktiskt, men jag tror jag skulle känna mig för begränsad med bara två ingångar. Jag vill kunna spela in fler samtidigt om tillfälle bjuds. Då måste man ju iofs ha fler mikar också... hmmm...

Det är verkligen ett fantastiskt ljudkort. Som sagt, om du kan överleva på färre in- och utgångar kommer du inte att ångra ett köp av Duet, det vågar jag sätta pengar på 😛

Dum fråga, men vad använder man utgångarna till? Är det när man vill lyssna i t ex en stereo, eller används det när man använder div externa effekter osv? När är det bra att ha många utgångar?

De kan användas till många olika saker. För egen del har jag ett stereopar till mina monitorer, ett annat till min gamla porta för att kunna studsa saker via en brusig gammal bandare, en utgång till en gammal W30 för att kunna smutsa ned ljud etc. Portan och W30'n är naturligtvis också kopplade till separata ingångar på ljudkortet. Egentligen skulle jag klara mig bra med en Duet, men det är skönt att slippa hålla på att koppla om saker och ting hela tiden. Om man vill kunna summera analogt är det ju också bra att ha ett gäng utgångar.

En till fråga: du säger att FW sägs vara bättre för ljud, har det med ljudkvaliteten att göra eller är det andra saker som är bättre med FW? För mitt användningsområde, skulle FW ge en bättre slutprodukt?

Är inte helt säker, men om jag inte fattat det alldeles fel så erbjuder FireWire lägre latency, stabilare och snabbare överföringar och lastar dessutom datorns processor mindre. Om jag är ute och cyklar välkomnas så klart rättning 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen!

Jag har kollat lite på dessa, vad tror ni om dem?:

MOTU 8Pre

Finns det några nackdelar att använda ett sånt här som ljudkort, det verkar som om det också används enbart som preamps? Jag förstår inte riktigt om detta är ett vanligt ljudkort eller något annat?

motu8presm.jpg

Terratec Phase X24 FW Firewire

Sägs funka bra med Mac som har Agere. Kanske kan vara bra för mig?

PhaseX24FWbacksm.jpg

Anledningen till att jag skulle vilja ha många XLR-ingångar med fantommatning är att jag troligtvis enbart kommer att köra med mikar som behöver fantommatning vid de tillfällen när jag spelar in många kanaler samtidigt, och det blir ju kanske meckigt att skaffa preamps till alla mikar då... Men samtidigt så blir det nog ganska sällan som jag kommer att spela in så många kanaler samtidigt, så vid de tillfällena kanske det är ok att det blir bökigt...

En fråga till:

Om jag skulle köpa ett kort med två ingångar, och sedan komma på att jag behöver fler, skulle man kunna koppla ihop ett likadant ljudkort så man får fyra ingångar, eller är detta inte möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Check på Apogee Duett! 🙂 Jag har förstått att det är ett väldigt bra ljudkort.

Grejen med fler ingångar är väl att jag vill kunna stereomika min gitarr och spela in två sång (mig och frugan) samtidigt, jag upplever att vi har bättre sound om vi får sjunga 'live'. Alternativt att kunna vara fler och spela in samtidigt. Detta kanske låter konstigt, men jag tror min typ av musik tjänar mycket på att spelas in live, åtminstone till viss del live. Jag befinner mig ganska långt från pop-rock-svängen, inte minst kanske i min approach till ljudbild och 'produktion'. Svårt att förklara utan att låta pretto! 🙂

Det är väl helt enkelt så att detta är ett nytt område för mig, och det känns lite dumt att begränsa mig med två ingångar när jag inte riktigt vet hur jag kommer att använda ljudkortet och vad jag kommer att spela in.

Fått tips av kompisar om Presonus. Nån som testat dessa med Agere?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag vågar inte rekommendera nåt kort men vill säga att har du en idé som funkar om hur du vill spela in så är den viktigare än att få pyttelite bättre ljud.

Att göra musik är det viktiga. Din publik kommer inte höra skillnad på om det är ett Presonus eller Apogee ljudkort du spelat in på.

Däremot kan dom höra om du har feeling eller inte. Och får du/ni feeling på att lira in gitarrer och sång samtidigt så skall ni köra på det.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...