Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har haft problem med hög CPU under en längre tid. Då det var tid att köpa ett nytt ljudkort köpte jag ett FW eftersom många anser att det ska belasta CPU mindre.

Dröm om min förvåning när CPU sköt i höjden när jag fick igång kortet. Jag tror jag gör fel någon stans. Kortet är ett TC electroninc konnekt live. Kör med Sonar 6 och sitter med en ganska stark

dator med 3 Gb internt och använder XP. Någon som har en idé?

Kolin

Annons
Postat

Japp... tankade hem enligt instruktionerna. Fick visserligen ner CPU genom att sänka buffertenmen dropouten finns kvar. Fick någe felmeddelande när hela datorn stängdes av att det

berodde på en USB enhet. Drog ut alla utom den till mus o tangentbord utan resultat. Har inaktiverat förra USB ljudkortet men man kanske måste avinstalera hela pryen?

Kolin

Postat

men går den upp även när du inte kör någon DAW?

Postat

Njae, nu blir jag lite fundersam. När jag inte kör Sonar utan bara lyssnar på musik i datorn får jag också värsting dropout. Det tolkar jag som om det vore någe fel i burken snarare än i programmet. Någon fundering på vart jag ska börja leta?

Kolin

Postat
Någon fundering på vart jag ska börja leta?

Installera om operativsystemet, installera sedan enbart drivrutiner och Sonar och se om problemet finns kvar. Att installera om operativsystemet är en hel del jobb, speciellt om man inte brukar göra det. Men det är inte i närheten av lika mycket jobb som att försöka kurera ett system som inte fungerar som det ska där det finns hundratals saker som kan orsaka problemet.

Om du har några hundralappar på fickan eller en hårddisk liggande så kan du också plocka ut hårddisken som sitter i och installera om på den nya hårddisken. Då kan du koppla i den gamla disken när du väl testat om det trots allt inte skulle vara någon skillnad.

Postat

Hmmm, det där med lite jobb eller rättare sagt mycket jobb. Vill nog testa lite andra grejer först. När jag kopplar ur internet funkar det utan dropouts. Lite konstigt hur det hänger ihop med FW ljudkortet. USB kortet funkade ju utan att få några dropouts.

Finns det fler idéer på forumet?

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.