Jump to content
Annons

Koppla mixer till ljudkort


kristian69

Recommended Posts

Annons

Rimligtvis kopplar du en stereokabel (jag förutsätter att du har åtminstonde en stereoingång på din behringer?) från datorns "ut" in på en av stereokanalerna på mixern... sen från main out på din mixer och in på ljudkortets in.. Då kan du styra hur mkt ljud du skall få ut i högtalarna genom att vrida på volymknappen på mixerbordet..

Sen om du har aktiva studiomonitorer kopplar du dem i "controlroom out" från mixern om det finns någon sådan.. annars så får d väl koppla in dem på hörlursuttaget.. har du däremot en förstärkare emellan mixern och högtalarna, så skall ju kablarna gå in där på en lämplig kanal..

Tyvärr vet jag inte vad du har för in och utgångar på ditt mixerbord så jag får svårt att hjälpa dig på riktigt.. precisera lite mer så kan vi nog hjälpa mer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. högtalarnas RCA (med adaptrar på så de passar i teleingångarna på mixern) skall in på ctrl room out... (Du måste alltså köpa såna adaptrar.. ) Sedan styr du hur mycket ljud som går ut genom att vrida på "Phones/ctrl room" -knoben ..

ljudkortets out skall till stereokanalen 5/6 (oxå med hjälp av adaptrar...

ljudkortets in går från mixerns main out...

Så skall de nog fungera..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. det där är svårt, men eftersom XP är relativt resurskrävande i grund och botten skulle jag nog av de där två säga win2000 (Men 2000 är väl NT baserat och oxå resurskrävande...) Med en dator på endast 533 mHz hade jag nog valt Win98 faktiskt.. Men det är ju jag..

Det finns ju relativa datorer billigt nuförtiden, så jag hade nog satsat på en dator med omkring 2,0 GHz så snart som möjligt... Problemet med att göra musik på datorn blir att köra effekter på inspelade spår samt att lägga till virtuella instrument... med endast 533 mHz kan du troligen bara köra 1-2 bra instrument samtiidgt.. (Jag hade en P2 350 mHz innan denna (1,8 nu) och då kunde jag inte köra ett enda instrument utan att det började spraka och sacka.. (det är vad som inträffar när datorn inte hänger med, du får en massa crackles och skit..)

Men minnet räcker gott och väl.. (1024 har jag på min studiodator, men om man inte skall hålla på med alltför jobbiga processer så funkar 512 jättebra)..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej Pusa

Har liknande problem som kristian69, men lite annorlunda ändå. Hoppas du kan hjälpa mig. Jag ska försöka vara så detaljerad som det bara går.

Nuvarande sitaution:

Har inte fått det att funger tillfredsställande. Har kopplat enligt följande och fått ljud (men inte tillräckligt bra):

kond.mic/dyn.mic via xlr till preamp Alto MicTube, tele till micingång på ljudkort Terratec DMX6 Fire.

Monitorer: tele till ljudingång på ljudkort för "utmatning", från "lineIn" till mixer (Behringer) "fxSend" för att styra ljudet till monitorerna.

Problem som uppstår är att jag får extremt låga signaler från kond.mic samt att jag inte vet hur jag ska koppla monitorerna till mixern för få ljud

Jag ska testa dina tips men du kanske kan guida mig också

Link to comment
Dela på andra sajter

kond.mic/dyn.mic via xlr till preamp Alto MicTube, tele till micingång på ljudkort Terratec DMX6 Fire.

Monitorer: tele till ljudingång på ljudkort för "utmatning", från "lineIn" till mixer (Behringer) "fxSend" för att styra ljudet till monitorerna.

Problem som uppstår är att jag får extremt låga signaler från kond.mic samt att jag inte vet hur jag ska koppla monitorerna till mixern för få ljud

Om du har en extern preamp så borde du inte koppla den via micingången på ljudkortet. Preampen ska ju höja upp nivån tillräckligt för att kunna köra in på en vanlig ingång.

Sedan skulle nog jag snarare koppla monitorerna till mixerns main/ctrl room-utgångar och koppla "FX send" till en annan ingång på ljudkortet (om det finns fler, annars får du koppla om mellan varven). Det är iallafall så jag kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

MX602A är en 6-kanalig mixer.. Äger en sån själv vid sidan om den större mixern Behringer MX2004A.

Så antingen så kan du koppla in ljudet från datorn in i Tape In, eller så kopplar du in det på en stereokanal.

Högtalarna kan du koppla på control room out om du vill, så sköter du ljudvolymen med med Phones/Control Room-ratten.

Ingången till datorn kopplar du enklast från main out 😛 ... Var dock säker på att du mute:ar record-ljudet i datorn, alltså det som hörs när du spelar in, så att det inte blir rundgång.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick väldigt konstigt ljud när jag kopplade från mixerns MAIN till ljudkortets LINE OUT; väldigt burkigt om man så säger. Däremot blev det bättre när jag kopplade via kanal 7/8 på min Behringer.

När man kopplar in mik ska det inte bara vara att koppla direkt in i mixerns micingång och från mixern till Line IN?!? Får inget ljud den vägen

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kopplar in mik ska det inte bara vara att koppla direkt in i mixerns micingång och från mixern till Line IN?!? Får inget ljud den vägen

Jo, det ska va ok.

Har du satt på fantommatningen (om nu micken kräver det)? Du måste i så fall också använda en XLR-XLR-kabel för att det ska funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

slänger in min fråga i denna tråden, så jag inte startar en ny 😉

köpte mig precis ett m-audio 192 ljudkort, behringer eurorack ub1002 mixerbord och en alto mictube preamp.

har lite problem hur jag ska koppla ihop det, har iaf kopplat channel 1 och channel 2 output från preampen till mixerbordet sen från main out på mixerbordet till in på ljudkortet,

main out på ljudkortet till tape in på mixerbordet men får inte in något ljud i mina hörlurar t.ex när jag kör en ljudfil i windows.(jag hör sång och gitarr när jag spelar). jag har inga monitorer kör bara hörlurar.

för övrigt är det en amd 2800+ 512 ram windows xp(SP2) och cubase sx jag kör vore evigt tacksam för hjälp! : 😮

puss

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick väldigt konstigt ljud när jag kopplade från mixerns MAIN till ljudkortets LINE OUT; väldigt burkigt om man så säger. Däremot blev det bättre när jag kopplade via kanal 7/8 på min Behringer.

När man kopplar in mik ska det inte bara vara att koppla direkt in i mixerns micingång och från mixern till Line IN?!? Får inget ljud den vägen

Du ska naturligtvis koppla mixerns Main Out till ljudkortets Line In. Jag vet inte hur ditt ljudkort ser ut, men så ska det vara i normala fall 😕 ..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

slänger in min fråga i denna tråden, så jag inte startar en ny 😕

köpte mig precis ett m-audio 192 ljudkort, behringer eurorack ub1002 mixerbord och en alto mictube preamp.

har lite problem hur jag ska koppla ihop det, har iaf kopplat channel 1 och channel 2 output från preampen till mixerbordet sen från main out på mixerbordet till in på ljudkortet,

main out på ljudkortet till tape in på mixerbordet men får inte in något ljud i mina hörlurar t.ex när jag kör en ljudfil i windows.(jag hör sång och gitarr när jag spelar). jag har inga monitorer kör bara hörlurar.

för övrigt är det en amd 2800+ 512 ram windows xp(SP2) och cubase sx jag kör vore evigt tacksam för hjälp! : 😛

puss

Prova att trycka på knappen "Tape to control room"-

Mvh

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bara ett litet instick till patetisk fråga - Om man kopplar enligt följande:

1. Från Main Out från mixern till ljudkortets stereoingång

2. Från ljudkortets utgång till Stereo-in på mixern.

3. Från CTRL Room Out på mixern till monitorerna (i mitt fall en vanlig stereoanläggning).

...så måste det väl rimligtvis krävas 3 st stereosladdar va?

Och en sista grej när jag ändå är irriterande, när man kopplar från ljudkortet till mixern, ska man koppla in på "Stereo Aux Return" eller typ.. "Line in 5/6"?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...