Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej.. Har kanske en rätt konstig fråga men men.. Jag har hittat en låt som jag bara måste få tag på "soundet" ifrån. (Trummorna)

Vet att det är mycke effekter och liknande som avgör en hel del.. men trummorna används i många låtar... Typ.. hmm Gamla cheiron studion verkar vara stor användare av dessa..

Låter är med Marc Anthony och heter Tragedy..

Här e en länk till den

Kan någon tipsa om hur jag får fram detta något omoderna ljud så vore jag evigt tacksam. .

/// Jimboo

Annons
Postat (redigerat)

Bastrumman är en ganska platt, och neutral sådan. Så neutral att man knappt hör den. Den är hårt komprimerad och attacken är spetsad med EQ efter kompressor precis där den smälter in bakom ljudbilden. Förmodligen upphittad i någon synt eller sampling av en synt.

Virveln är inte ett ljud utan flera ladga ovanpå varandra. Det låter som de varieras aningen, för att få fram lite fräschhet med. Det låter som en torr virvel, nästan som en 909 virvel, plus ett väldigt mörkt och komprimerat handklapp och slutligen ett öppet och väldigt akustiskt handklapp. Möjligen kan ett kantslag vara inbakat där i med, för att ge det lite klipp.

Jag vet inte vilka samplingar eller ljud han använt sig av. Det låter som det skulle kunna vara en del ifrån EMU, typ EMU procussion eller den EMU serien. Men .. vem vet. Du får maila och fråga han.

Men man kan sätta ihop en liknande virvel själv. Det tar nog några timmar om det ska bli riktigt bra, men jag provade å sätta ihop en virvel på en liten stund som låter på i stort sett samma sak som virveln i låten. Jag använde 6 olika ljud - analoga virvlar, Vinyl-samplingar och syntetiska handklapp. Det viktiga är att åstadkomma lite av "sug" effekten som hans virvel har, och det fick jag till genom 2 olika grejor:

1. jag la ett par av ljuden några millisekunder innan själva nerslaget, dom ljuden som hade mindre definitiv attack och var högre i tonhöjd.

2. använda en analog virvel som jag pitch-pendade nedåt. Den kommer "på" slaget, men den tycks lura örat att det fallande ljudet den ger, är en del av det som påbörjades redan "innan" nedslaget. Den förstärker effekten av "börjar högt, slutar lågt" - en sug-effekt.

Virvel-ljud 1:

Virvel-ljud 2:

Virvel-ljud 3:

Virvel-ljud 4:

Virvel-ljud 5:

Virvel-ljud 6:

Sammansatt virvel:

Kagge:

Sen slängde man på nån shaker och en hi-hat (som inte låter så bra) så har man grundkompet i Marc Anthonys låt.

Kompet:

Jag skulle tipsa om Spectrasonics Stylus RMX. Den har många av det här slaget av ljud, mycket pop och dansvänliga saker. Men försök sätta ihop en själv. Var respektlös, för det är mycket lättare än man tror. :rolleyes:

Redigerat av Opus99
Postat

Shit ..!! Du e ju grym!

Tack tack tack och åter tack.. ska sätta mig ikväll och klura på detta..

Mvh Jimmy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.