Jump to content
Annons

Glen Hansard - ackord?


Elinanoun

Recommended Posts

Annons
Nämn nån specifik låt så kan jag nog hjälpa dig.

Ja, det var genom filmen "Once" jag upptäckte Glen Hansard och hans fantastiska låtar!

Men...till exempel låten "leave", eller "say it to me now".

Tusen tack för din hjälp...!

Jadu, varför inte bara söka på det ?

Ultimate Guitar:

Glen Hansard - Say it to me now

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

På dom låtarna använder han sig en del utav Prim intervaller, tex:

---0----- e

---0----- B

---9----- G

---9----- D

---7----- A

---0----- E

Alltså 9 på D strängen ligger i samma oktav som 0 på B strängen och då blir det en Prim intervall, det gör också 9 på G och 0 på e.

Detta låter jävligt snyggt för det blir som en chorus effekt när de inte ligger i fas med varandra.

Här e en tutorial på say it to me now btw:

Link to comment
Dela på andra sajter

På dom låtarna använder han sig en del utav Prim intervaller, tex:

---0----- e

---0----- B

---9----- G

---9----- D

---7----- A

---0----- E

Alltså 9 på D strängen ligger i samma oktav som 0 på B strängen och då blir det en Prim intervall, det gör också 9 på G och 0 på e.

Detta låter jävligt snyggt för det blir som en chorus effekt när de inte ligger i fas med varandra.

Här e en tutorial på say it to me now btw:

Okej, jag är inte säker på att jag förstår helt och hållet...men lite. Så, om jag leker fram ackord så högt upp på halsen, hur vet jag vad det är för ackord jag tar egentligen?

Det finns ingen slags "tabell" med sådana ackord man kan lära sig eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, om jag leker fram ackord så högt upp på halsen, hur vet jag vad det är för ackord jag tar egentligen?

Ett tips är att ta samma toner längre ner på halsen, då brukar det vara lättare att veta.

En annan grej är att lära sig vad de öppna strängarna har för toner och sedan räkna.

Men allt det där kommer med tiden, kolla tabs och ackord på internet och spela med i dina favoritlåtar, det blir lättare och lättare.

Kör hårt! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

På dom låtarna använder han sig en del utav Prim intervaller, tex:

---0----- e

---0----- B

---9----- G

---9----- D

---7----- A

---0----- E

Alltså 9 på D strängen ligger i samma oktav som 0 på B strängen och då blir det en Prim intervall, det gör också 9 på G och 0 på e.

Detta låter jävligt snyggt för det blir som en chorus effekt när de inte ligger i fas med varandra.

Här e en tutorial på say it to me now btw:

Okej, jag är inte säker på att jag förstår helt och hållet...men lite. Så, om jag leker fram ackord så högt upp på halsen, hur vet jag vad det är för ackord jag tar egentligen?

Det finns ingen slags "tabell" med sådana ackord man kan lära sig eller så?

Köp programmet Guitar Pro 5. Så har du komplett lista över ackord, bara skriva in vilka toner man kör så säger programmet till vad det är för ackord.

Borde väll funka?

Det är oavsett ett väldigt bra program, till allt från att skriva, öva och spela med!

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Men det där är ju vanlig stämning du kan få ännu häftigare harmisar på en sån här låt om du kör med öppna stämningar och laborerar lite. Öppen G är ganska skoj tex. Försöker lira in en videosnutt och lägga upp den i morgon så du kan höra hur man kan leka och improvisera i öppna stämningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...