Jump to content
Annons

Stämma trummor...hmm


Newsec

Recommended Posts

Är det fler än jag som ofta känner sig senil om hur det ligger till med att stämma trummor. Har lärt mig det flera ggr,men har glömt bort det nu igen.

Någon som vet en bra svensk sida som visar hur man stämmer sina trummor?

Gärna lite knep och knåp hur man får lite mer botten i dem o.s.v

Tack på förhand!

//MVH Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du släpper stämskruvarna helt & drar åt dem för hand.. dra alltid skruvarna korsvis.. sen trumnyckel -> först ett halvt varv.. sen ett halvt till osv. tills du hör att det är lagom uppstämt.. sen slår du på skinnet intill varje stämskruv & finjusterar tills det låter någorlunda likt runtom..

samma sak med underskinnet..

jag är ingen guru på området men mina drums låter gött.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo,sådan koll har jag. Men det jag skulle vilja gå in mer på är hur man får olika ljud på pukorna. Hårdare underskinn? Hårdare över skinn? Vill att det ska låta fett om pukorna. "Vid anslaget så börjar det på en ljus ton och sen går det neråt i tonläge"

Hopps ni förstår ungefär vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Feta pukor får man om man plockar bort underskinnet och spänner ovanskinnet så löst som man står ut med. Underskinnet är en duktig resonansdödare egentligen , bra att ha om man måste hålla sig i skinnet ( 😲 ) i band som inte vill ha feta rockhäng-slagverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Feta pukor får man om man plockar bort underskinnet och spänner ovanskinnet så löst som man står ut med. Underskinnet är en duktig resonansdödare egentligen , bra att ha om man måste hålla sig i skinnet  ( 😲  ) i band som inte vill ha feta rockhäng-slagverk.

Eeeeh - vad är det du sitter o säger egentligen??? Underskinnet är en resonansdödare? Det är väl iallafall helt tvärt om det är?!

Grejen är att skinnen måste stämmas i i förhållande till varandra. Vad som händer annars är att dom släcker ut varandra, och ljudet blir tomt och platt.

Ingen idé att jag sitter o förklarar hur det funkar - det finns en riktigt bra "manual" för hur man stämmer trummor här:

Drum Tuning Bible

Den är iofs inte på svenska, men den är bra!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Feta pukor får man om man plockar bort underskinnet och spänner ovanskinnet så löst som man står ut med. Underskinnet är en duktig resonansdödare egentligen , bra att ha om man måste hålla sig i skinnet  ( 😲  ) i band som inte vill ha feta rockhäng-slagverk.

Eeeeh - vad är det du sitter o säger egentligen??? Underskinnet är en resonansdödare? Det är väl iallafall helt tvärt om det är?!

Grejen är att skinnen måste stämmas i i förhållande till varandra. Vad som händer annars är att dom släcker ut varandra, och ljudet blir tomt och platt.

Ingen idé att jag sitter o förklarar hur det funkar - det finns en riktigt bra "manual" för hur man stämmer trummor här:

Drum Tuning Bible

Den är iofs inte på svenska, men den är bra!!!

Du har aldrig prövat att spela utan underskinn ??? Då kommer du att fatta vad jag menar. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad i helvete. Rör inte underskinnen!! Åtminstone om du inte siktar på 80-tals pukor...

det mesta av resonansen i trumman kommer från underskinnet. jag brukar i regel ha hårt uppstämt underskinn och löst överskinn, för att få mycket attack, men ändå en fin ton. det är nog bara så att man får pröva sig fram, alla brukar fumla i mörkret när det gäller detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har aldrig prövat att spela utan underskinn ??? Då kommer du att fatta vad jag menar.  🙁

...inte för att jag vara besserwisser här, men om det är resonans du vill ha, så låter det som att det är du som inte har spelat på stämda trummor någon gång... 😲

Jag tror säkert att man kan får ut ett annat ljud som säkerligen kan vara coolt till genom att köra utan underskinn, men resonans får du knappast. Det skulle man säkert kunna förklara med fysikens lagar om nu var lagd åt det hållet

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä du . Resonans var inte efterfrågat alls . Frågan var ursprungligen om hur man skulle kunna få till ett fetare ljud utan att behöva skruva ihjäl sig.

Med ett underskinn betonas visserligen attacken men slaget dör snabbt bort i.o.m att underskinnet strax efter attacken böljer sig tillbaka mot överskinnet och man får således en kortare ton (Lagen om alltings återverkan). Mitt förslag att spela utan underskinn beror på att man dels öppnar möjligheten för ett annat sound , om det påminner om 80-tals knep struntar jag allvarligt talat i .

Och som i 99 fall av 100 låter betydligt fetare än vad det bästa facit i stämnig av 2 skinn kan åstadkomma.

Det kostar inget att pröva.

Jeppe har inte svarat på frågan : Har du aldrig prövat att spela utan underskinn ?

Men på din fråga kan jag svara att : Japp , jag har spelat på stämda skinn (Vilken löjlig fråga )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då tror jag vi talar om varandra lite grand här: Vad jag opponerade mig åt var följande:

...Underskinnet är en duktig resonansdödare egentligen , bra att ha om man måste hålla sig i skinnet...

Att man får ett "fetare" eller "annorlunda" ljud, ska jag inte säga något om, och det har jag heller inte gjort.

Jag kan inte säga att jag har SPELAT utan underskinn, men mycket väl slagit på en puka utan underskinn när jag har stämt den. Den har mycket mindre resonans än när jag satt dit underskinnet och stämt det (nu var det som sagt resonans jag pratade om).

Men på din fråga kan jag svara att : Japp , jag har spelat på stämda skinn  (Vilken löjlig fråga )

Det var inte meningen att fördumma dig på något vis - vi pratade helt enkelt om olika saker. Jag vet ingenting om din komptetens i trumstämning, däremot vet jag att minst hälften av alla som spelar trummor inte har en aning om hur man stämmer en trumma.

Peace brother - jag ska prova utan underskinn någon gång när jag får tid 😲

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag har också ständiga problem men inte med pukorna utan med baskaggen. När jag lånar andras set så låter kaggen alltid helt fantastiskt bra, men inte på mitt eget. (Kan det vara gräsmattan-hos-grannen-syndromet?)

Lyssna-lyssna är ju standardsvaren, men är det nån som har nåt bra generaltips för att få ett riktigt bra dovt, rätt dämpat klipp i bastrumman?

Jag har ett 'underskinn' med litet hål i, kör med en rätt hård filtpedal, och har lagt in ett par typ isoleringsbitar som ligger löst mellan över och underskinn. Har även en sån där pad på slagskinnet (vet inte om den påverkar ljudet så mycket).

Vilket skinn skall vara hårdast spänt? Hur dämpa smartast?

Nu pratar jag om det akustiska ljudet alltså, vet att mikning kan göra underverk här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova såhär ungefär:

Börja med slagskinnet

- Skruva i skruvarna med fingrarna till det tar emot.

- Skruva skruvarna kanske ett varv (korsvis), eller tills skinnet slutar skrynkla sig.

- Se till att du har samma ton när du slår på skinnet ett par cm ut från varje skruv.

- Slår du mitt på skinnet bör du nu ha någon form av "ton" iallafall.

Kräng på framskinnet

- Gör precis samma övning som med slagskinnet

- Sätt dit pedalen o slå ett par slag. Lät det platt, eller kändes det som att det var lite klipp i grejorna?

- Lät det platt, stämm upp frontskinnet lite, typ ett kvarts varv på varje skruv (korsvis) och se till att du har samma ton vid varje skruv.

- Fortsätt så och rätt som det är ska du se att trumman till slut "öppnar upp sig". Den börjar svara på ett helt annat sätt och ger det där klippet som du vill ha. Fortsätt lite till o se om det blir bättre eller sämre. Börjar den tappa - gå tillbaks till där den lät bäst.

Kom ihåg att det kan vara väldigt lite som skiljer mellan en pappkartong och en fetingkagge (det har med fysikens lagar om stående vågor o grejor att göra tror jag)!

Min uppfattning är att trummorna blir svårare och svårare att stämma ju större dom blir. Därmed kan just baskaggen vara lite lurig att få till.

Lycka till!

Redigerat av jeppe_sthlm
Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud vilket bråk det blev här då...

Tack för era fina tips.

Jag ska prova med att stämma underskinnen lite hårdare faktiskt. Tror det är det som kommer göra susen.

Och med tanke på att spela utan underskinn. Det skippar jag fett!

Eftersom mickarna tar upp ljudet från slagskinnet,så om jag tar bort underskinnet försvinner ju det mesta ljudet rakt ner i golvet. Och det är ju inget bra alternativ. Inte för min del i allafall.

Tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...