Jump to content
Annons

Motu 828 MKIII problem med signalhantering


Becker

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag suttit hela dagen och funderat men får inte till det alls så vänder mig till er istället.

Problemet jag har är följande:

Idag kopplade jag in mina nya monitorer i ljudkortet och det låter mycket bra. Men... När jag kopplar i mina hörlurar i Main så bryts inte signalen till monitorerna vilket det tydligen inte heller ska. Grejen är ju att kortet har 2 hörlursutgångar men den dedicerade hörlursutgången påverkas av volymen på Main. Sjukt störigt och jag vet inte hur jag ska få till det. I Cue Mixen kan jag skicka inkommande signaler separat till Phones 1-2 och det funkar klockrent så länge det handlar om en extern ljudkälla. Problemet uppstår när jag tex. lyssnar på musik via iTunes. Datorns "interna" ljud syns ju inte i Cue Mixen och därför kan jag inte heller välja vart jag vill skicka det. För att få ljud ut i mina lurar då så är jag tvungen att dra på ljudet så det även hörs i monitorerna dvs phones blir en kopia av main out. Enormt irriterande och jag förutsätter att det ska gå att lösa på någe vis men nu är jag så förvirrad så jag får helt enkelt inte till det.

Kan jag på nåt sätt få tex iTunes eller Logics ljud ut att synas i Cue Mixen så jag kan mixa in det ljudet tillsammans med externa ljudkällor? Jag vill med andra ord få ut ljudet på en regel under tabben "Mixes" och därefter välja vart jag vill skicka ljudet och hur det ska mixas i förhållande till andra ljudkällor.

En annan grej som jag märkt under resans gång är att Main Outs uppenbarligen är utgång 9-10. Inget större bekymmer egentligen förutom när jag öppnar äldre projekt i Logic där main är satt till 1-2. Detta resulterar i att jag inte får ut något ljud alls utan att peta om alla utgångar på samtliga reglar till 9-10. Går detta att lösa på någe vis? Har insett att med hjälp av MOTU Audio Setup så kan jag göra så att utgång 1-2 blir main out men då förlorar jag ju i praktiken 2 utgångar? Inget jag inte kan leva med i dagsläget men ändå lite smått irreterande.

Hoppas ni förstår min förklaring, har själv lite svårt att förklara hur jag menar. Har sökt runt en del på internet men ingen verkar ställa samma fråga som mig så antagligen handlar det om min okunskap och inget annat.

Finns det någon därute som är grym på Motu kortet och vet hur jag ska gå tillväga? Är det så illa att den enda lösningen på mitt problem är att köpa en lyssningskontroller av något slag? Bläh!

/Becker

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

I Logic måste det väl finnas en funktion hur du vill bussa ljudet

in/ut till olika kanaler på Motu kortet. När det gäller iTunes

så går väl ljudet ut utifrån vilket ljudkort du valt i OS:et där

du också kan välja vilken mix från Motu kortet som ska användas.

Sedan om iTunes inte går att använda tillsammans med Logic med

samma ljudkort beror helt på ifall Logic tillåter det.

DAW:ar brukar inte dela med sig av andra applikationer som körs samtidigt

som spelar upp ljud.

Mitt tips är att du importerar mp3:an till Logic ifall du vill

jamma till låten med t ex gitarren. Då kan du också bussa hur du vill ha

det.

Jag kör Motu 828MKIII med både Cubase, Sonar 8PE, Reason där jag kan

bussa hur jag vill visserligen genom en extern 16-kanals mixer fast

egentligen är det enklare utan mixern men det är en annan historia (använder inserts

för kompressor och EQ mm).

Link to comment
Dela på andra sajter

den andra hörlursutgången ska kunna spegla main out och då får du ljudet från main ut men du kan reglera volymen separat:

Even the second headphone jack operates as an independent output with its own volume control, although you can program it to mirror any other output pair (such as the XLR main outs).

jag har bara ultralite men där kan man inte få signal ifrån datorn i cumix

cumix är en mixer för ingångarna på ljudkortet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Tack för svar! Ljudet från Logic är egentligen inget problem utan snarare mest småirriterande men det löser jag rätt enkelt med att ändra Main Out Assign. Det jag stör mig allra mest på är just hörlursproblematiken. Nu har jag rotat runt lite och kommit fram till att jag kan fimpa ljudet till monitorerna genom att assigna om main out till en utgång som inte används. Problemet är fortfarande att main out ratten påverkar volymen i hörlurarna även fast hörlurarna har en egen volympot. Något gör jag konstigt men det funkar iaf. Konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kapar din tråd lite grann Becker.

Jag har nyss fått mitt nya MOTU 282mk3 kort som jag kör tillsammans med Logic 8 och har lite problem jag också med utgångarna och hur man routar dom ordentligt.

Jag har planerat att kunna köra 4 separata hörlurslyssningar ut från kortet via en hörlursförstärkare och sedan kunna lyssna själv på Main Out.

Det går bra (dock lite krångligare än jag hade hoppats) att skicka ljud till olika hörlurar via "auxar" men jag kan dock inte "sola" en kanal när jag lyssnar på Main Out utan att hela lyssningen på hörlurarna "mutas".

Jag har kollat i manualen men blir inte klokare av det. Är det någon som har ett sådant här kort och vet om man kan göra det jag vill göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kapar din tråd lite grann Becker.

Jag har nyss fått mitt nya MOTU 282mk3 kort som jag kör tillsammans med Logic 8 och har lite problem jag också med utgångarna och hur man routar dom ordentligt.

Jag har planerat att kunna köra 4 separata hörlurslyssningar ut från kortet via en hörlursförstärkare och sedan kunna lyssna själv på Main Out.

Det går bra (dock lite krångligare än jag hade hoppats) att skicka ljud till olika hörlurar via "auxar" men jag kan dock inte "sola" en kanal när jag lyssnar på Main Out utan att hela lyssningen på hörlurarna "mutas".

Jag har kollat i manualen men blir inte klokare av det. Är det någon som har ett sådant här kort och vet om man kan göra det jag vill göra?

alt-klick på S på dina auxar så hamnar de i "solo safe" och blir då inte mutade när du solar nåt annat.

EDIT: menar förstås ctrl-klick 🙂

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...