Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

återigen meck med effekter... jag ska använda en mick, säg sm57.

sm57 med xlr-tele till boss oc-3

oc-3 med tele till linebox

linebox med xlr till mixerbord

så var min tanke.

om man skiter i lineboxen och kör tele in i mixerbordet har det blivit så att volymen har sänkts tämligen mycket jämfört med att köra och inte genom effekten. kommer lineboxen att höja volymen? eller vore det fint med en typ mic-förstärkare också?

aktiv eller passiv linebox?

SM

Annons
Postat
återigen meck med effekter... jag ska använda en mick, säg sm57.

sm57 med xlr-tele till boss oc-3

oc-3 med tele till linebox

linebox med xlr till mixerbord

så var min tanke.

om man skiter i lineboxen och kör tele in i mixerbordet har det blivit så att volymen har sänkts tämligen mycket jämfört med att köra och inte genom effekten. kommer lineboxen att höja volymen? eller vore det fint med en typ mic-förstärkare också?

aktiv eller passiv linebox?

SM

Det normala hade varit att koppla Sm57:an direkt med en XLR-XLR kabel rakt in i mixerbordets preamp. Och lagt eventuella effekter som insert.

Postat

Instämmer med doktorn.

Koppla micen till micpreampen i mixern och sätt din gitarrbox som insert på den mixerkanalen om du vill använda den på det sättet.

Alla andra sätt blir fel impedanser hit och dit, så det är inte så lyckat...

maart (oregistrerad)
Postat

Håller med DrHans och Claes, men du skulle alternativt kunna köra 57:an till en extern mickpreamp -> effekterna -> linebox (eller tele) -> mixerbord. Så brukar jag göra när jag kör effekter på saxofon live. Visst, impedansen blir fel, men ljudet ska ju ändå "förstöras" så om man lyckas skruva till nått man gillar spelar det ju ingen roll (väl?)

Postat
Håller med DrHans och Claes, men du skulle alternativt kunna köra 57:an till en extern mickpreamp -> effekterna -> linebox (eller tele) -> mixerbord. Så brukar jag göra när jag kör effekter på saxofon live. Visst, impedansen blir fel, men ljudet ska ju ändå "förstöras" så om man lyckas skruva till nått man gillar spelar det ju ingen roll (väl?)

okaaaj.. tack. blir nog något av alternativen... men en mickpreamp är iallafall att rekommendera?

Postat

okaaaj.. tack. blir nog något av alternativen... men en mickpreamp är iallafall att rekommendera?

Ditt mixerbord har med största sannolikhet preamps.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.