Jump to content
Annons

Cubasekanal tar in ALLT ljud


Wreck9

Recommended Posts

Hallå experter

Jag har ett Cubase-problem som är följande:

När jag ska spela in ett nytt spår på den låt jag håller på med så spelar Cubase in ALLT ljud, till och med metronomljudet!

Det går ju att spela in problemfritt om jag inte behöver höra musiken men visst ska man kunna spela in samtidigt som man hör musiken i sessionen?

utan att audiokanalen tar upp ljud ifrån övriga kanaler?

Inget MIDI-problem alltså. Kanalen som ska spela in från analogsynt tar alltså upp allt ljud.

Kör ett gammalt Cubase SX II på en windows XP maskin. Mitt ljudkort är ett Audiophile 2496, lågbudget så det förslår som ni förstår.

Ursäkta om det var amatörmässigt förklarat, men jag behöver få klarhet i detta.

So please, någon vänlig själ som förstår problematiken här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag misstänker att du har någon markering i ljudkortets kontrollpanel, som heter "what you hear" eller liknande. Avaktivera i så fall den funktionen, så blir det roligare... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack Claes men mitt ljudkorts primitiva kontrollpanel innehåller absolut ingen sådan markering. Någon annan som vet?

Hur har du ställt in patchbayen i ljudkortetsinställningar?

För övrigt ett kort som låter bra och funkar bra.

Billigt ja, men du får lägga på en hel del deg om du skall få nåt som låter märkbart bättre.

Har ett 2496 själv och är riktigt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, en Behringermixer (Eurorack MX 1604A). Och jag håller med dig, kortet funkar fint och har gjort det i många år.

Vilka inställningar ska man då ha på patchbayen för att den ska ta in från rätt ljudkälla?

Just har står den på H/W Out 1/2 - Wav out 1/2 och H/W Out S/PDIF - monitor mixer.

Har prövat de flesta möjliga kombinationer men den verkar ändå ta upp allt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur har du kopplat in mixern?

Jag tror det är där du får in ljudet.

Du har säkert kopplat in stereo out från mixern till ingången eller?

Du har en subgrupp som du bör skicka in i kortet istället för master/eller stereo ut (eller vad det nu heter).

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, en Behringermixer (Eurorack MX 1604A). Och jag håller med dig, kortet funkar fint och har gjort det i många år.

Vilka inställningar ska man då ha på patchbayen för att den ska ta in från rätt ljudkälla?

Just har står den på H/W Out 1/2 - Wav out 1/2 och H/W Out S/PDIF - monitor mixer.

Har prövat de flesta möjliga kombinationer men den verkar ändå ta upp allt ljud.

du måste använda aux-utgången från mixern in till ljudkortet

och sen skruvar du upp auxvolymen på den kanal du vill spela in och skruva ner aux till botten på alla andra kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tittade lite på mixerbordet du har...

Denna mixer funkar så att allt du kopplar in i mixern går ut både i "ALT 3-4" och "Main Mix".

ALT 3-4 är något som kan kallas "subgrupp" och en jättebra funktion när du ska spela in.

Med tanke på den mixer du har skulle jag föreslå följande:

Från utgången "ALT 3-4" i mixern drar du kablarna till ingångarna på ditt ljudkort.

Från ljudkortets utgångar drar du kablarna till 2-tk (2-track input).

Se till att knappen "2tk to mix" är nertryckt men inte "alt 3-4 to mix".

Koppla sedan "main mix" utgångarna till dina monitorer/stereo

Då har du en bra koppling som gör att du styr huvudvolymen på inspelningen på "ALT 3-4" regeln, och ut-ljudet från datorn (2tk) på "Main Mix" regeln.

Vill du istället för att spela in kanalerna höra dem direkt ut i "main mix" är det bara att trycka ur knappen "2tk to mix", då funkar mixern igen som en "vanlig mixer".

Hade det likadant på mitt bord på den tiden =) funkade kalasbra

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Limpan för att du tog dig tid att förklara denna klockrena lösning!!

Utomordentligt. Den här lösningen minns jag att någon visade för mig back in the day.

Men jag hade aldrig kunnat koppla ihop denna lösning själv. Teknisk novis som man är.

Kudos till dig broder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...