Jump to content
Annons

Knäppande ljud i hörlurar, MP3-fil orsak?


Andree

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte för några dagar sen ett par Sennheiser HD555 i syfte att användas till mitt nyinköpta Roland FP7. Eftersom pianot inte är levererat ännu så har jag testat hörlurarna med "vanlig" musik för att få en uppfattning om kvalitet osv. Enligt mig så är hörlurarna bra men vad som gör mig lite förundrande är att det i de flesta låtar hörs svaga knäppningar i bakgrunden (inte som skorrningar med det påminner om detta), och detta förekommer även vid tämligen låga volymer. Jag undrar vad som är orsak till detta? Kan det vara så att det är dålig kvalitet på MP3-filerna som jag lyssnar på? Om detta är förklaringen så måste det vara dålig kvalitet på många filer. Kan en annan förklaring vara dåligt ljudkort på datorn, eller är det rent av något fel på lurarna, trots att dem är nyinköpta?

Någon som kan förklara?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag köpte för några dagar sen ett par Sennheiser HD555 i syfte att användas till mitt nyinköpta Roland FP7. Eftersom pianot inte är levererat ännu så har jag testat hörlurarna med "vanlig" musik för att få en uppfattning om kvalitet osv. Enligt mig så är hörlurarna bra men vad som gör mig lite förundrande är att det i de flesta låtar hörs svaga knäppningar i bakgrunden (inte som skorrningar med det påminner om detta), och detta förekommer även vid tämligen låga volymer. Jag undrar vad som är orsak till detta? Kan det vara så att det är dålig kvalitet på MP3-filerna som jag lyssnar på? Om detta är förklaringen så måste det vara dålig kvalitet på många filer. Kan en annan förklaring vara dåligt ljudkort på datorn, eller är det rent av något fel på lurarna, trots att dem är nyinköpta?

Någon som kan förklara?

/Andrée

Även vid låga volymer säger du... hmm, jag vet inte men det känns ju som om det där knäppet bör försvinna vid tillräckligt låg volym, om det nu är något som verkligen skramlar omkring där inne... eller åtminstone bör det ju förändras vid olika volymer.

Men varför inte testa med musik som du VET att det inte finns en chans att det skulle finnas knäppningar i själva låten? Ta en skiva du känner väl och lyssna på den... helst på en vanlig stereo, för att slippa datorn. Knäpper det fortfarande så är det väl bäst att kontakta folket du köpte dom av och prata lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har testat lurarna med låtar som jag tycker håller hög kvalitet och på en del av dessa hör jag inte några knäppningar alls. Det är lite småkonstigt det här faktiskt eftersom volymen på knäppningarna är mer eller mindre densamma oavsett i vilken volym jag spelar musiken i. Skulle det vara något fel på lurarna så tycker man att ljudet borde tillta i styrka vid ökad volym. Vet du om mp3-filer är av sån kvalitet att bristningar kan uppstå, mp3-formatet är ju trotsallt en komprimerad variant av exempelvis .wav Ett annat alternativ är kanske att lurarna ska bli inspelade först, "burn in" som det heter på engelska?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Testa hörlurarna på nåt annat än i din dator så får du svaret.

Har du det ljudkortet som följer med datorn är det inte osannolikt att ljudkortet kanske plockar upp lite ljud från hårddisken och annat. Så jag lutar nog åt att ljudkortet är problemet.

Jag tror inte det är fel på mp3orna iallafall. Men som sagt, testa tex på en bärbar mp3spelare och hör efter som du får samma knäppningar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har testat lurarna med låtar som jag tycker håller hög kvalitet och på en del av dessa hör jag inte några knäppningar alls. Det är lite småkonstigt det här faktiskt eftersom volymen på knäppningarna är mer eller mindre densamma oavsett i vilken volym jag spelar musiken i. Skulle det vara något fel på lurarna så tycker man att ljudet borde tillta i styrka vid ökad volym. Vet du om mp3-filer är av sån kvalitet att bristningar kan uppstå, mp3-formatet är ju trotsallt en komprimerad variant av exempelvis .wav Ett annat alternativ är kanske att lurarna ska bli inspelade först, "burn in" som det heter på engelska?

/Andrée

Om man rippar en skadad eller repad CD skiva till Mp3 så uppstår digitala knäppljud i låten och jag törs tippa på att det är det som du troligtvis hör.

Man rippar bäst skivor med t.ex Exact audio copy eller senaste DBpoweramp som har funktionen accurate rip. Då kontrolleras skivan noggrant flera gånger, vilket inte sker i andra ripprogram som inte känner av defekter.

För att testa dina lurar säkert och utesluta felkällor så använd en repfri skiva, inte en mp3-fil där ursprunget kanske är okänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat det du föreslog och jag tycker ändå att jag hör knastrande ljud i bakgrunden, det hörs särskilt tydligt i musik när ett instrument har solo, t.ex. piano. Det kan ju omöjligt vara så att hörlurarna är spräckta eftersom jag inte använt dem med alltför hög volym, högst halva volymnivån på min laptop. Visst ska väl lurar i denna prisklass (799:-) klara såna nivåer utan problem? Dem kan väl inte spräckas innan volymen blir så hög att man inte klarar av att ha lurarna kvar på huvudet?

Jag skickar med en ljudfil av en inspelning av Roland FP7, i detta klipp hör jag knastrande på en del ställen, gör ni också det?

/Andrée

Roland_FP_7.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat det du föreslog och jag tycker ändå att jag hör knastrande ljud i bakgrunden, det hörs särskilt tydligt i musik när ett instrument har solo, t.ex. piano. Det kan ju omöjligt vara så att hörlurarna är spräckta eftersom jag inte använt dem med alltför hög volym, högst halva volymnivån på min laptop. Visst ska väl lurar i denna prisklass (799:-) klara såna nivåer utan problem? Dem kan väl inte spräckas innan volymen blir så hög att man inte klarar av att ha lurarna kvar på huvudet?

Jag skickar med en ljudfil av en inspelning av Roland FP7, i detta klipp hör jag knastrande på en del ställen, gör ni också det?

/Andrée

Lyssnade i riktigt dåliga skitlurar nu, hörde inget knastrande... inget märkvärdigt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...