Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad ska du med en pastie ride om det redan var med en ride????? Eller har jag missuppfattat något.

Ett skin till kaggen med hål går på runt en 300-700.

Annons
Postat
Vad ska du med en pastie ride om det redan var med en ride????? Eller har jag missuppfattat något.

Ett skin till kaggen med hål går på runt en 300-700.

Nä alltså det hänger med en sån till det setet, så det verkar helt klart vara värt priset 🤪

Ok, inte så farligt, absolut nödvändigt att ha ett bakskinn?

Postat

Ja det måste du, eller det klart att man inte måste men du kommer få ett mycket bättre ljud. Jag har aldrig sett någon spela utan frontskin, varken på youtube eller stora konserter.

Postat

Jag tror det blir väldigt konstigt utan faktikst :S.

Postat (redigerat)
Ja det måste du, eller det klart att man inte måste men du kommer få ett mycket bättre ljud. Jag har aldrig sett någon spela utan frontskin, varken på youtube eller stora konserter.

Ok, antar att du menar bakskinn eftersom det var det jag frågade om? 😄 Men jag fattar.

Tydligen fanns det inte sargen till det heller utan det var helt utan, och vart fan får man tag på sånt? 😉 Fan också, nu blev det ju mycket dyrare helt plötsligt.

Aja, blir väll att jag skiter i det, bara å leta vidare 😄

Måste tacka för alla hjälp också. Inte helt lätt att fumla sig fram i trumm träsket 😄

Redigerat av Joper
Postat

jag tror att du säkert kan luska fram en sarg på kanske slagverkskompaniet för några 100. Om det blir samma är en annan fråga dock.

Om du är smart köper du ett nytt swingsar kanske. Så får du allt från topp till då som du behvöer plus att det är nytt. (kanske behövs nya skin men inget måste på en gång) Tror de kostar lite under 6000 om jag inte mins fel. Men sök vidare så blir det någ bra tillslut. ciao!!!!

Postat (redigerat)
jag tror att du säkert kan luska fram en sarg på kanske slagverkskompaniet för några 100. Om det blir samma är en annan fråga dock.

Om du är smart köper du ett nytt swingsar kanske. Så får du allt från topp till då som du behvöer plus att det är nytt. (kanske behövs nya skin men inget måste på en gång) Tror de kostar lite under 6000 om jag inte mins fel. Men sök vidare så blir det någ bra tillslut. ciao!!!!

Jo det är ju ett alternativ såklart. Dock är jag ganska negativ mot nya instrument måste jag säga (även gitarrer, eller speciellt gitarrer kanske man ska säga) Både pga att jag gillar lite mer "inspelade" grejjer då jag vet på ett ungefär hur de kommer låta när jag setat och nött på grejjerna ett år. Sen kan man oftast sälja för samma pris som man köpte när man väl säljer, då är man inte så rädd för att byta.

Aja, letar som en tok i alla fall 😉 Drog precis iväg ett mail på ett yamaha dp, lite oklart i annonsen vad man fick med i priset.

Redigerat av Joper
Postat
Min inställning är att Yamaha har ibland de bästa låg budget trummorna, men jag är lite out of date med.

Sen vill man passa på och nämna att trummor är det i särklass dyraste instrumentet att spela. Lokal behövs, och förbrukningsmaterial som cymbaler och skinn är det som ökar på kostnaderna. En trummis med döda skinn och plåtiga cymbaler, det gillar inte många, inte ens trummisen själv gillar det. (Ny skinnuppsättning till alla trummorna = 3-4000 kr). Menar inte att skyffla dåliga nyheter, utan snarare att påminna om var groparna finns framöver så man inte blir våldtagen av sånt man inte visste innan 🙂

Mattan är i första hand till för att delarna inte ska glida ifrån varandra när man spelar, speciellt hi-hat och bastrumma. Det händer mest på hård och blanka golv, ekparkett, marmor, betong och sånt. Jag körde med gummi-matta, några hundralappar på en diverse-butik bara. Den måste liksom suga tag i golvet. Stora dörrmattor av gumma, såna som kontorsföretag har innanför ytterporten, dom gillar jag. Många mattor funkar, men trasmattor brukar glida ganska bra så .. ta inte en för fluffig matta.

Hur många delar .. det är mer preferens än något annat. Bastrumma, virvel och två pukor, 2 crashar, ride och hi-hat. Då överlever du varje musik situation rent praktiskt. Men trummisar brukar forma som dom vill och ändra med tiden. Nyckeln är att spela bra utifrån vad man har, på vad man har. Vill man ha annan frihet så .. ja då måste man i första hand känna ut vad det är man känner att man behöver. Så börja med grundläggande och ta det därifrån.

Köp beggat och se till att få med så mycket som möjligt redan från början (stol, pedal, cymbaler, stativ, ok skinn, etc) för allt kostar skjortan att köpa till!

Trasmatta funkar visst i värsta fall, billig kinamatta funkar utmärkt. Se bara till att ställa stolen du sitter på mattan också, så kan inte grejerna glida ifrån dig iaf. :-)

Hur många och vilka delar man behöver beror ju till mångt och mycket på vilken stil man vill lira. Metal kräver oftast ganska mycket (och många) cymbaler och pukor. Akustisk pop och jazz kanske inte lika mycket lull lull. För att börja lära dig lira trummor behöver du inte så himla mycket. Det svåra i början är att hålla en stadig takt och spela tajt. Det kan man träna på knäna i värsta fall. 😉 (Inte så kul dock... jag vet, fick köra så när jag var grabb tills jag sparat ihop veckopeng och gräsklippningslön tillräckligt länge)

Postat (redigerat)
Min inställning är att Yamaha har ibland de bästa låg budget trummorna, men jag är lite out of date med.

Sen vill man passa på och nämna att trummor är det i särklass dyraste instrumentet att spela. Lokal behövs, och förbrukningsmaterial som cymbaler och skinn är det som ökar på kostnaderna. En trummis med döda skinn och plåtiga cymbaler, det gillar inte många, inte ens trummisen själv gillar det. (Ny skinnuppsättning till alla trummorna = 3-4000 kr). Menar inte att skyffla dåliga nyheter, utan snarare att påminna om var groparna finns framöver så man inte blir våldtagen av sånt man inte visste innan 🙂

Mattan är i första hand till för att delarna inte ska glida ifrån varandra när man spelar, speciellt hi-hat och bastrumma. Det händer mest på hård och blanka golv, ekparkett, marmor, betong och sånt. Jag körde med gummi-matta, några hundralappar på en diverse-butik bara. Den måste liksom suga tag i golvet. Stora dörrmattor av gumma, såna som kontorsföretag har innanför ytterporten, dom gillar jag. Många mattor funkar, men trasmattor brukar glida ganska bra så .. ta inte en för fluffig matta.

Hur många delar .. det är mer preferens än något annat. Bastrumma, virvel och två pukor, 2 crashar, ride och hi-hat. Då överlever du varje musik situation rent praktiskt. Men trummisar brukar forma som dom vill och ändra med tiden. Nyckeln är att spela bra utifrån vad man har, på vad man har. Vill man ha annan frihet så .. ja då måste man i första hand känna ut vad det är man känner att man behöver. Så börja med grundläggande och ta det därifrån.

Köp beggat och se till att få med så mycket som möjligt redan från början (stol, pedal, cymbaler, stativ, ok skinn, etc) för allt kostar skjortan att köpa till!

Trasmatta funkar visst i värsta fall, billig kinamatta funkar utmärkt. Se bara till att ställa stolen du sitter på mattan också, så kan inte grejerna glida ifrån dig iaf. :-)

Hur många och vilka delar man behöver beror ju till mångt och mycket på vilken stil man vill lira. Metal kräver oftast ganska mycket (och många) cymbaler och pukor. Akustisk pop och jazz kanske inte lika mycket lull lull. För att börja lära dig lira trummor behöver du inte så himla mycket. Det svåra i början är att hålla en stadig takt och spela tajt. Det kan man träna på knäna i värsta fall. 😉 (Inte så kul dock... jag vet, fick köra så när jag var grabb tills jag sparat ihop veckopeng och gräsklippningslön tillräckligt länge)

Jag vet inte om jag kan hålla med där alltså. Bara för att du spelar metal betyder det inte att du måste ha 12 hängukor. Allt är så inviduellt. Lär dig att spela på ett vanligt 5set först, spela roll vad du ska spela. Som joper skrev. Men du kan åstakomma mirakel på en häng, en golv crash ride och spela inflames.

Många trummisar som spelar lite tyngre snabbare musik brukar genrellt ha mera saker, men ofta önskar man att de hade mindre.

Det var en gång en kille i ett band som kom till en spelningen, men han hade bara med sig en kagge, vivel, hihat, en häng. Om jag inte mins helt fel. Dom frågade varför har du så lite grejer med dig.....För kan jag inte spela tillrekligt bra på detta, kan jag inte spela på ännu mera samtidigt.

Att hålla taken på knäna är en sak,(självklart är det bra) men när det kommer till värklighet är det inte lika enkelt längre som det värkar.

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)

Resonerar lite så jag också. Självklart är det perfekt om jag får med en massa extra saker i priset men dom kommer nog mest vara i vägen rätt länge. Först vill jag få in lite känsla i spelet så det inte låter och känns så stelt som de gör nu 😉

Redigerat av Joper
Postat

att spela med klick brukar i många fall göra saken stel och allmänt skit, man tappar kontrollen osv. Så ett tips är att börja med det från första börajn så det sitter i ryggmärgen. Kanske inte på en gång men om några månader. För när du sedan kanske ska spela in något och kan det bra så blir allt mycket enklare oftas, när man ska klippa, omtagningar o grejer 😉. Det underlättar.

Postat

Spela med klick? En metronom då eller? Ska inhandla en vettig sån så jag hör den när jag sitter och bankar. Just nu har jag bara en som finns i min gitarrstämmare.

Ska iväg och kolla på ett Tama Swingstar om nån timme, väldigt bra pris på den!

Postat

Låter fin fint de.

Ja det jag menade var metronom alltså. Du kanske kan ladda hem något program till datorn så du kan lyssna genom in-ear lurar och ovan på sätter du hörselkopor. Jag brukar själva använda min iPod och ovan hörselskydd funkar fin fint 🙂.

Postat

Då va man med trumset då 😲

Blev ett tama swingstar, typ 2-3 år gammalt. 1 headliner crash å headliner hihat, ska försöka få tag på nån schysst begagnad ride tänkte jag. Sen tänkte jag byta skinn på hängpukorna också direkt, det ena till den lite mindre är väldigt dåligt, på den lite större är det helt ok men jag antar att man brukar byta båda i samma veva? Fick ge 3000 med 2? pallar 🙂

Postat

Göttans, jag du borde byta samtidigt arnars kommer du ju inte ha samma sound heller 😲.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.