Jump to content
Annons

Midi-inspelning hörs bara i pianohögtalare-ej i dator/ljudkort


Klaar

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte för ett par veckor sedan ljudkortet E-MU 0404 och vill nu spela in midi i programmet Sonar 7 med mitt elpiano, Casio privia px-10. Jag har kopplat in midi-kablarna rätt, och jag kan spela in. Men när jag spelar in och spelar upp hör jag bara ljudet i pianots inbyggda högtalare och inte i datorn (genom ljudkortet). Jag kan då inte använda några andra synthljud (soft synths?), utan bara det ljud jag har ställt in på elpianot.

Jag vet inte var felet ligger -är det ljudkortet, programmet eller elpianot? Det går att spela in audio-spår, då hörs det i datorn.

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig, har suttit framför datorn och försökt lösa det här och diverse andra problem i flera dagar nu, nu vill jag bara kunna börja spela in! Jag vet inte om jag postar frågan på rätt ställe. Om inte, dirigera mig gärna rätt 😉

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste välja att MIDI ska spelas upp i datorns högtalare. Jag är inte bekant med Sonar programmen men det finns säkert någon meny i programmet där du ställer in vilka ingångar/utgångar som skall användas för att spela upp MIDI. Välj där samma utgång som du har när du spelar upp Audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det snabba svaret! Men ungefär två minuter efter att jag skrivit inlägget löste jag problemet själv. haha, så är det alltid, i samma sekund man frågar någon annan kommer man på svaret själv. Vet inte riktigt hur jag lyckade dock.

Men nu har jag fått ett nytt problem, ljudet är nu knastrigt, hela tiden, både när jag spelar in och spelar upp. Jag har försökt: sänka volymen på elpiaonot, sänka volymen i Sonar och snurrat på alla knappar på E-mu. Inget åtgärdar problemet. Jag har haft samma problem när jag spelat in audio-spår (bas och gitarr). Hmm, vad kan detta bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...