Jump to content
Annons

Multieffekt?


wanner

Recommended Posts

Hej.

Har haft ett nybörjargitarrpaket ett tag nu

(Fender strata kopia och en Peavy Envoy 110 stärkare)

Har tröttnat lite på ljudet jag kan få ur av det och funderar på att köpa något skoj.

Har haft ögonen på en V-amp2 ett tag eftersom den är så fruktansvärt billig och verkar som man får rätt mycket skoj för slantarna. Men har lite frågor,

först o främst, finns det något bättre alternativ för ungefär samma kostnad?

För tillfället kan jag inte få något bra distat ljud så det vore ju roligt om man kunde få, men även rena toner. Hur är ljudet i vamp2? brus osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag ändå håller på med en massa dumma frågor,

vad är det för ljudkabel som behövs Vamp - Dator?

Bara försäkra mig om att jag inte skaffar mig fel 🙂

Dels för att spela in ljud på datorn, och dels för att kunna föra över nya ljud till Vampen.

Tack.

Redigerat av wanner
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. gillar inte redigt vamp.. har använt den vid inspelning, och den är fruktansvärt statisk och tråkig.. själv fördrar jag POD.. mycket mer riv i den.. enligt mig iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att jag behöver en

http://www.cablewholesale.com/specs/10i5-08804.htm för att föra över nya samples från datorn till Vampen. Är väl ruskigt dyr en sån där kabel antagligen 🙂

Men för att spela in på datorn så är det bara o koppla Vamp aux-ut till nån inport på ljudkortet antar jag, mha en förminskare som du säger.

Redigerat av wanner
Link to comment
Dela på andra sajter

lizzydevine (oregistrerad)

använder en vamp pro... funkar kanon både live och till inspelning...

har faktiskt fått över alla presets från pod 2:an in i vampen och det låter kanon...

inget plast inte... vill man ha lite extra riv vid inspelningar kan man ju alltid lägga på pluggen Tube i inspelningsprogrammet.. men behövs knappast... för enligt mig låter vamp pro:n kanon...

Link to comment
Dela på andra sajter

wanner,

Vad har du för ljudkort? Kablaget ser ut som en "gameport-midi adapter", så jag antar att du programmerar (inte för över några ljud) dvs ställer in vampen över midi. En sådan adapter fick jag med ett ljudkort en gång i tiden så om ditt ljudkort har midi så kanske du också har (hade) en adapter? Annars borde en gameport-midikabel inte kosta mer än en hundring.

Aux brukar ju vara ingång, så det är nog inte lämpligt. Finns det inte vanlig "line out"? Isf behöver du en tele - minitelekabel (beroende på vilket ljudkort iofs 😉). Om du har balanserade ingångar på ljudkortet så kanske TSR/balanserat kablage är bättre.

Tips http://www.v-amp.com

Mvh,

Fredrik

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har problem med inspelning, nån som har lite heta tips.

Laddade hem KXproject drivers, och har Cubase.

Fattar inte riktigt vilka inställningar jag ska göra.

För tillfället kan jag spela in.

jag har kopplat in min Vamp2 till linein på ljudkortet, så jag hör när jag spelar.

Testade lite snabbt att spela in i ljudinspelaren för windows, men det blev bara jättedåligt och man hörde knappt nåt. I Cubase spelar den inte in nånting.

edit: Ett SB Live 5.1 har jag, kanske inte bästa för inspelning med det borde väl iallafall fungera?

Redigerat av wanner
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en V-amp 2:a såg jag.. Den är riktigt bra på de akustiska ljuden, men skall du sedan ha på dist och sånt tycker jag inte att den räcker till.. Passa på att innan öppna köpet går ut på V-ampen, att testa POD 2.0 ordentligt.. (om du nu är ute efter dist-ljud någonstans i din ljudbild.. )

Bara ett tips från en besviken V-amp:are.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skruvar och har sig tycker jag att distljuden kan bli riktigt bra.

Och för de 800:- som man får över kan man ju köpa något annat godis.

Men visst så borde man väl iaf testa Pod2.

Redigerat av wanner
Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite på det där med balanserade ut/ingångar.

Phonesutgången är ju unbalanced medans lineout är balanced.

Kan man koppla unbalanced från Lineout också? (vet ej vad min omkopplare är)

finns det unbalanced och balanced stereokablar?

Är det bättre att koppla en gitarrsladd från Vampen till en förminskare och sedan in i ljudkortet istället för att som nu när jag har kopplat en förminskare direkt i Vampen och sen en vanlig stereosladd därifrån in i ljudkortet.

Nån som vet om SBLive har balanced ingångar?

Och hur det är med Audigy2.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...